Test av Kia Sportage GT Line 2,0 MHEV (mai 2019)

Kia Sportage selges mest med 1,6 liters diesel på 136hk, jeg fikk teste mildhybriden med 2 liters diesel på 185hk med mildhybrid, det var en motor som passet Sportage svært godt!

Dato 28.05.2019 @ 14:39

Nye Sportage har kanskje ikke et utseende som folk snur seg veldig etter, men det kan defineres som et høyst trivelig ytre.

Selv om motoren på 185hk med mildhybrid gjorde bilen svært så trivelig å kjøre, så tror jeg kanskje prisen blir litt høy for mange potensielle kjøpere.

Testbilen kostet 655 696 med alt utstyr, hengerfeste og metallic lakk, levert i Drammen.

Vil man ha GT Line utstyrsnivå og 4WD med 136hk dieselmotoren så koster den til sammenligning 569 696.

En «skrapa» Sportage med 115hk versjon av 1,6 liters dieselen, Classic utstyrsnivå, manuelt gir og 2WD starter på 366 900.

Classic utstyrsnivå får du kun i grunnversjonen av bilen som er laget for å få ned prisen mest mulig.

Active, Exclusive og GT Line får du med 2WD, og 4WD med 1,6 liters diesel, 136hk og automatkasen med 7 trinn og dobbelclutch.

Active 2WD starter på 421 900 og 4WD 474 900

En forskjell på den 2,0 liters 185hk motoren og 1,6 liters 136hk motoren er at 185hk har 8 trinns automatkasse, mens 136hk har en 7 trinns DCT-kasse (dobbeltclutch).

En annen forskjell er at den store mildhybridmotoren kan trekke henger på opp til 1900kg, mens den med 136hk kan trekke opp til 1600kg.

Jeg kom rett fra Kia e-Niro over til Sportage, og det var en positiv overgang med tanke på økt komfort og redusert støynivå.
Neida, responsen fra en diesel er ikke som i en elbil, og jeg sier ikke at driftskostnadene er lavere.

Det jeg sier er at setet var mye bedre i Sportage, og det er nesten litt synd at e-Niro ikke har arvet mer av setekomforten til Sportage.
I Sportage fikk jeg også justert setet langt nok ned.

I GT Line er det en del designelementer som du ikke finner i Classic, Active eller Exclusive, som de røde kontrastsømmene på setene for eksempel.

Setene er elektrisk justerbare, men minne for setene, nei det finner du ikke i Sportage, hva er greia med det?
Du har jo el-seter med minne i e-Niro, så hvorfor ikke i Sportage?

På «toppseter» fra Kia er det vanlig med skinn og både varme og ventilasjon, så det finner du her også.

Her er det robust og myplast på mange overflater istedenfor skinn, så den fake sømmen på dashbordet kunne de spart seg for min del. Er det ikke skinn skal man heller ikke late som om det er det i mine øyne.

Godt sete, godt ratt og gode knapper. Det er som du kanskje ser en del knapper, så det å bruke noen minutter før man kjører for å se hva som er hvor kan jo være en fordel, men det går ganske raskt, for knappene er logisk plassert.

Til venstre for rattet er det også noen knapper, og akkurat knappen for å slå av funksjonen som stanser motoren om bilen stanser er jeg vel noe mer vant med å finne litt nærmere girspaken.

I køkjøring kan det være litt greit å slå den av, så ikke motoren går av og på hele tiden.

I førerdøren finner du de vante knappene for vinduene, låsing/åpning og speiljustering.

360 Around view monitor finner du bare på GT Line, her får du knapper som lar deg velge hvilke kameraer som skal ha visning i infotainmentskjermen.

Under infotainmentskjermen finner du noen menyknapper for skjermen. Stjerneknappen kan du velge hva skal ha for funksjon.

Selv skulle jeg gjerne sett at det trengtes færre trykk for å komme seg «rundt» i systemet, men man kommer jo fram, og det er ikke uforståelig.

Så kommer klima og knapper for kjøling/varme i setet og for varme i ratt.

For de som ikke kan bruke ladeplate til mobilen er det nok av andre tilkoblinger, og for å bruke Apple Car Play er det USB som gjelder her.

Bak girspaken finner du drive mode, som i sportsmodus gjør at bilen ikke girer opp like raskt, men sportslig er ikke denne bilen, så du kommer nok til å ha den i normalmodus.

Når det er sagt så er motoren fin, og har bra med krefter til alt man foretar seg med bil, og dermed er det en meget trivelig bil å kjøre.

Det at bilen er en mildhybrid merker du ikke så mye til, for dieselmotoren er i gang hele tiden, men det er en visning av energistrømmen, der man kan se om batteriet lades, eller som på bildet over, at batteriet er med på jobben med å få bilen fremover.

Når du bremser ned eller slipper opp gassen opplever du lading, og blå piler viser retning mot batteriet.

På bildet over er det litt akselerasjon, og da bidrar batteriet til redusert forbruk.

Jeg fikk et forbruk mellom 0,63 og 0,69, altså noe mer enn med Audi Q8 (som lå på 0,61 til 0,67), så direkte imponert kan jeg ikke påstå at jeg ble av dette mildhybridsystemet.

Baksetene fungerer fint for 3 barn, selv om slike bakseter er mer optimalt utformet for at det er 2 som sitter bak.

De som sitter på yttersetene bak har også knapp i døra si for å få setevarme, så komfortnivået øker da ytterligere på disse to plassene bak.

Bakom meg selv hadde jeg rikelig med plass til knærne mine, noe som naturlig nok føles godt om man skal sitte bak.

Knevinkelen er også meget god, noe som gjør at jeg forstår at barna mine skrøt av baksetene her.

I GT Line er det panorama soltak, men selv med dette på plass var hodeplassen helt ok, men mye lenger enn meg bør du kanskje ikke være baki her.

De som sitter bak har fin tilgang på luft, selv om de ikke har en egen klimasone. USB og 12V er det også baki her for ladebehov.

For at en bil skal kunne fungere som en familiebil er det litt sentralt at det er noe plass til bagasje, til ferieturer og småturer.

Mildhybriden mister litt bagasjeromsvolum, men det er i all hovedsak volumet som befinner seg under gulvet som «blir opptatt». Her er det 439 liter opp til seteryggen, men man kan jo laste høyere enn det i en SUV.

Baksetene er som du ser delt 40/60, og skiluke er det ikke her.

Under gulvet er det kun litt plass helt bakserst til dekkreparasjons-sett, varseltrekant og litt annet småtterier.

En Sportage som ikke er mildhybrid vil ha 41 liter ekstra under gulvet lenger fram mot baksetene, og dermed 480 liter bagasjeplass.

Vi som familie opplevde Sportage som en trivelig bil å dra på tur med, ettersom alle hadde gode seter, bra med plass, og fin utsikt.

Kia har som kjent 7 års garanti, og selv om denne bilen kanskje ikke gjør deg stormende forelsket, så tror jeg nok man blir ganske raskt meget glad i den fordi den leverer bra på viktige områder for en bil.

Ble litt trist da jeg så at de kule pottene bak bare var pynt og fjas, akkurat det ødelegger litt for min forelskelse her.

Hva hadde det kostet Kia å la de pottene være ekte?

Kia Sportage er fin, og den er god å kjøre, men som jeg innledet med er denne jeg tester kanskje litt for dyr til å selge mye?

Nå skal jeg ikke trekke fram alle den konkurrerer med, men Seat Tarraco er vel en av dem som er større, billigere og en tanke sterkere.

Er ikke så sikker på om jeg hadde lagt på 40 lapper for å få meg Sportage GT Line med sterk mildhybrid motor, selv om den har skinnseter og kjøling i setet.

Takk til Kia Bil Norge for lånet av Kia Sportage!