Første test av Seat Tarraco Xcellence i Norge (feb 2019)

Det var bare såvidt Tarraco hadde fått vinterdekkene på, før jeg kom for å hente den i Seat sitt Showroom på Ulven i Oslo.

Dato 09.02.2019 @ 21:20

Seatfelgene til vinterdekkene hadde ikke kommet enda, så det ble brukt Skoda-felger på vinterdekkene.

Jeg synes de felgene kledde bilen godt, men vet jo ikke helt hvordan felgene som følger bilen vil se ut.

Kjøper du Seat så er vinterdekk på alufelg inkludert i prisen!

Adaptive LED-lys følger også med, og utstyr som man kanskje ikke forventer, som hengerfeste, motorvarmer, metallic lakk og levering.
Ettersom alle andre leverandører har tilleggspriser for alt dette, så må du finne ut av det før du sammenligner priser.

Hos Seat er nemlig alt inkludert.

Seat Tarraco er en romslig SUV på hele 473,5 cm, det er lengre enn både Skoda Kodiaq (+3,8 cm) og VW Tiguan Allspace (+3,4 cm)!

Tarraco har såvidt rukket å komme seg til Norge, og foreløpig bare i en «Europeisk Pressebil variant» som ikke «stemmer helt» med de spesifikasjoner som skal selges i Norge på alle punkt.

Motor er ett av disse punkt, for pressebilen Seat sentralt har satt opp har en 2 liters bensinmotor med 190hk, den som skal selges først i Norge har en 2 liters dieselmotor med 190hk.

Det vil nok bli mulig å få bestilt bilen med bensinmotoren om man ønsker det, men stor SUV bruker jo en del mindre drivstoff med dieselmotor, og mer trekk-kraft (mer NewtonMeter – 400 NM for å være presis).

Seat har ikke tradisjonelle butikker i Norge, men Showroom i store byer der du kan få hjelp og råd.
Du kan også få hjelp og råd på Seat sine nettsider om du ikke bor i en stor by, og prøvekjøring kan ordnes.

Bilene er, som du ser på skriften på veggen, laget i Barcelona, men akkurat Tarraco lages faktisk i Wolfsburg!
Bilene fra Seat har et tett slektskap til andre produkter fra VAG-konsernet, men et eget design og egne løsninger.

I bagasjerommet finner man et par ekstra seter man kan vippe opp dersom man velger Tarraco som 7-seter, men man kan velge den som 5-seter, og får da naturlig nok enda mer bagasjeplass.
I en Skoda Kodiaq får man 720 liter bagasjeplass om man velger den som 5-seter, i en Tarraco får man 760 liter i 5-seteren.

Denne løsningen hvor man kan legge bagasjeroms-skjuleren under bagasjeromsgulvet er noe vi kjenner fra Skoda Kodiaq. Veldig praktisk å ha en plass å gjøre av den på.

Men det var på tide å få bilen ut av lokalet, og ut i vinterkaoset som ventet meg på E18, på turen til Grimstad.

Det var til dels mye snø på E18, brøytebiler var det også, og da går det ikke så fort der det normalt er 110 km/t.
Den firkantede sensoren under bilens registreringsnummer ble dekket med veislaps, og da settes bilens adaptive cruisekontroll ut av spill.

Bortsett fra dette opplevdes bilen som komfortabel, trygg og god på glatt føre på E18.

Neste dag var det ut på jakt etter spade, for den vi hadde var sprukket etter all måkingen, veldig greit med god bakkeklaring og 4drive på snøføret som preget veiene.

Sol og snø er ganske vakkert, og ikke noe man nødvendigvis er spesielt bortskjemt med i Grimstad på vinteren.

Men nettopp derfor setter vi litt ekstra pris på det når vi opplever det. Og Tarraco fikk virkelig oppleve det man kan oppleve av vintervær og underlag.

For regnet kom, oppå hardpakket snø, og laget ganske glatt is, da er det virkelig ekstra kjekt med 4drive når man skal opp bratte bakker.
Det som er litt viktig å huske på når man kjører piggfritt er at en firehjulstrekker ikke bremser noe bedre på isen enn en tohjulstrekker, det kan være lett å glemme når den er så utrolig grei i forhold til å komme seg oppover på glatta.

Setene i pressebilen var manuelle, men Kim-Andre Richter som jobber på Seat Ulven har blitt fortalt at de norske versjonene, enten man velger Xcellence eller Xcellence+ skal ha elektrisk justerbare seter. Det skal også komme en «billigere versjon» etterhvert med 2 liters diesel med 150hk, og et utstyrsnivå som heter Style, og den vil nok ha manuelle seter som pressebilen jeg kjørte.

Ulempen med manuelle seter er at man ikke kan justere vinkelen på sitteputen, ellers er de fine å sitte i.

Førermiljøet er trivelig, men når denne skal være rimeligere enn Kodiaq, så merker man det på materialene som er brukt.

Jeg skal ikke påstå at mykplasten som preget en del overflater oser av eksklusivitet, men det fungerer jo veldig greit da, og jeg har definitivt opplevd mange biler som føles mye «billigere» i interiøret enn Seat gjør. Jeg liker at designerne til Seat får leke seg litt med former på luftdyser og slikt, og funksjonaliteten er god.

Rattet er godt å holde i, men ikke så mykt som jeg trives aller best med. Jeg liker veldig godt det åpne rommet nederst på rattet, og X’en som pynter opp.

Bakom rattet på venstre side finner man spaken for cruisekontroll, og man kan justere farten med 1 km/t bare man vet hvordan. Følger man spakens tekst så endres farten med 10 km/t, men drar man den mot seg blir det +1 km/t, og trykker man inn SET knappen ute til venstre blir det -1 km/t.

Ingen skal beskylle dette rattet for å ha for mange knapper.

Til høyre ser du knappen VIEW, med den kan du endre instrumentenes utseende i 3 ulike versjoner.

Første modus for instrumentene er det jeg definerer som relativt tradisjonelt utseende. Du kan naturligvis velge hva som skal vises i midten i tillegg, her vises navigasjonsinformasjon.

Visning nummer 2 gir noe mer luft mellom instrumenter og navigasjonsinformasjonen i midten.
Du har kanskje sett den lysende trekanten med utropstegn inni? Varsel for at det er for mye slaps på sensor.
Eller eventuelt annet som varsles som du ikke har gjort noe med enda.

Personlig falt jeg litt for visning 3 av instrumentene, som gir mulighet for at informasjonen i midten kan vises mer i widescreen-format.

Infotainmentskjermen var stor og fin, med store symboler det er lett å treffe uten å ta for mye oppmerksomhet bort fra veien.

Men, det blir fingermerker, og det ser jo ikke så vakkert ut i lengden.

Jeg skulle parkere ute i minus 13 grader, og visste at jeg skulle kjøre 06:45 neste morgen, da var det langt over middels deilig med motorvarmer som altså er inkludert i prisen som en del av standardutstyret.

Dersom man ikke vet når man skal kjøre neste morgen har man også fjernkontroll til motorvarmeren som går på bilens drivstoff.

Hyggelig å komme til ferdig oppvarmet bil tidlig på morgenen, null ruter som trenger skraping av rim eller is, og bare å hive av seg jakka og kjøre i vei.

På langtur klarte jeg å komme ned på et snittforbruk på 0,76, men på småkjøring ble det fort over 0,8 liter på mila med bensinmotoren.
Hva dieselmotoren bruker skal jeg ikke påstå alt for mye om, men jeg blir vel overrasket om forbruket med «min kjøring» ikke går under 0,7 som er det oppgitte WLTP-forbruket på blandet kjøring.

Ryggekameraet i den norske versjonen av Tarraco blir ikke 360-kamera som pressebilen hadde, men mer «vanlig» ryggekamera.

Ikke så lett å se noe på bildet her i all snøen, men det som var i pressebilen fungerte bra, selv om det ikke er immun for slaps fra saltede motorveier.

Under infotainmentskjermen finner man knapper og vribrytere for varme her og der og klimaanlegget.

Jeg savner knapp for varme i rattet, ellers er det meste på plass.

Under klimabryterne er det ladeplate for mobilen, et par USB-plugger, AUX og en 12v plugg, så her bør du få koblet til det du ønsker å koble til.

Bakom girspaken er det et lokk man kan skyve tilbake, og det åpner seg et område der det jo kan se ut til at man kan legge litt småsaker, og kanskje ha et par kopper.

Et par knapper er det også der, og de sørger for at det kommer ut noe som holder kopper/flasker på plass.

Slik ser koppholderne ut når de er klare til å holde fast kopp/flaske.

Foran koppholderne har du et vrihjul der du kan gi bilen beskjed om hva slags underlag du kjører på, Dynamisk Chassis Control er også standardutstyr, som alt annet jeg skriver om her.

Parkeringsassistenten er også der, med knapp til høyre for girspaken.

Baksetene kan skyves i lengderetning, og er delt 60/40 i forhold til lengderetning.

Klapp-bord har man også bak her, og hvert klappbord har en koppholder i seg som man kan trekke ut.

Kneplassen bak meg selv er helt fin, ikke behov for mer plass enn dette. Ikke sløsing med plassen her.

Knevinkelen er også meget god, men har man så lange ben som meg synes man kanskje sitteputen kunne vært en tanke lenger.

Hodeplassen er også bra, men noen har kanskje lagt merke til at pressebilen har panorama soltak?

Det er ikke noe som er standard på utstyrsnivå Xcellence, da må man opp på Xcellence+, det samme gjelder skinninteriør og BeatsAudio med 10 høyttalere.

De som sitter bak deler på en USB og en 12V tilkobling. Det er også mulig å justere temperaturen på luften bak, og yttersetene har varme.

Dersom man ikke har folk i midtsetet bak så er det mulig å vippe ned armlene med koppholdere i.

Med 5 seter i bruk får man plass til det meste baki her, og baksetene er som du sikkert ser delt 40/20/40 når det gjelder å legge ned seterygg.

Elektrisk bakluke er det også, og for de som liker å vifte med føttene bak bilen så er det sensor.

Selv liker jeg å bruke nøkkelen, slik at luka er åpen når jeg kommer fram til bagasjerommet.

Jeg ble fort glad i Seat Tarraco, ikke fordi den var ekstrem på noe vis, men fordi den var veldig trivelig, hadde god plass til meg, familien og det vi ville ha med oss.
Fin å kjøre, kom fram over alt uten noen bekymringer for alt det sprø vinterværet som ble kastet på den.
Utseendet liker jeg også, synes det er litt tøft og kult rett og slett. Liker hvordan Seat gjør bilen til sin sånn rent designmessig.

Så kommer jo det store spørsmålet da, hva koster en romslig og svært trivelig familiebil som dette?

Med 2 liters diesel med 190hk og alt det utstyret som er med i Xcellence, og med 5 seter, så koster bilen 599 000.
Og da finnes det ikke en liste med ekstrautstyr, for alt er inkludert!

Vil du ha 7 seter koster bilen 613 800, altså et tillegg på kr 14 800 for å få den med 7 seter.

Vil du ha Xcellence+ der du også får med panoramasoltak, skinninteriør og BeatsAudio med 10 høyttalere, så koster den med 5 seter 616 000.

Vil du ha Xcellence+ med 7 seter legger du da til 14 800 og lander på kr 630 800, ferdig levert, komplett med alt utstyr.

Det er ikke pluss lakk, pluss vinterhjul, pluss levering, pluss hengerfeste, pluss motorvarmer…. nei, alt er inkludert!

Hvor kjøper man den sier du? På Seat sine nettsider.

Første gang jeg hilste på Seat Tarraco var på verdenslanseringen i Tarragona/Tarraco like ved Barcelona i september.

Neste gang jeg prøvekjører den, er det en Xcellence+ med 7 seter, for den må jeg faktisk vurdere meget seriøst som neste familiebil.

Takk til Seat Norge for lånet av Seat Tarraco!