Test av Kia e-Soul 64 kWh Exclusive (mai 2019)

Kia e-Soul lånte jeg en uke i mai, og det er en bil jeg ble veldig glad i. Hvorfor? Det finner du ut om du leser mer.

Dato 05.06.2019 @ 18:06

Dette er ikke mitt første møte med bilen, det kan du lese mer om her, og der er det nok en del sider av bilen som vises som kanskje ikke er med her på andre gangs møte med bilen.

Kia e-Soul kan du velge med stor batteripakke på 64kWh som har en WLTP-rekkevidde på 452km, 204hk og veier 89kg mer enn e-Soul med den lille batteripakka.

39,2 kWh er den lille batteripakka på, noe som gir en WLTP-rekkevidde på 276km, 136hk og 0-100 går på 9,9 sekunder istedenfor på 7,9 sekunder som den store batteribakka leverer.

Med den lille batteripakka leveres e-Soul i utstyrsnivå Classic fra 279 900, Active fra 310 900 og Exclusive fra 326 900

Med den store batteripakka leveres den kun i Active fra 349 900 og Exclusive fra 365 900

Noe av utstyret du ikke får om du går lavere enn Exclusive på utstyrsnivå er;
Blindsonevarsler, og varsling for kryssende trafikk ved rygging, LED stemningslys på dørsider foran, skinninteriør med ventilerte seter foran og oppvarmede i yttersetene bak, HUD eller head-up-display om du vil, parkeringssensorer både foran og bak for å nevne noe. For meg ville skinnseter med ventilasjon, parkeringssensorer foran og HUD være nok til å velge Exclusive, men så er jeg litt glad i utstyr også da.

Metallic lakk koster 5 990, og to-farget lakk koster 6 990. Soltak koster 6 500 og SUV-pakke (pynt) 9 900.
Vinterhjul på felg koster en del, jeg synes nå ihvertfall at ca kr 18 000 er en del for 4 vinterdekk på felg.

Hengerfeste får du ikke enda, men det er tydelig at det kommer, men kun for bruk med sykkelholder med max kuletrykk på 80kg. Selv om du ikke kan trekke henger med hengerfestet, så ser det jo ut som et, slik at du kan bruke sykkelstativ beregnet for hengerfester.

Taklast kan du ha, men max 100kg, og prisen på lastestativ er ikke klart i skrivende stund.

La oss starte med det jeg ser for meg kan bli en utfordring for en del, og det er bagasjerommet på 315 liter.
Med skillevegg/hundegitter vil man jo få en del mer plass baki her, for da kan jo høyden utnyttes mer.

På videoen over får du se mer av forseter og førermiljøet i bilen, eventuelt kan du sjekke bilder på forrige litt korte test av bilen.
Setene er ganske gode, selv om det mangler litt for at jeg roper hurra for dem, og hvorfor man ikke har minnefunksjon på dem begriper jeg ikke helt, sår bilen ellers er så godt utstyrt.

Her er det knapper for varme og kjøling i setene foran, det er knapp for varme i rattet, noe som er veldig deilig å ha på vinteren.

Men jeg vil si litt om Drive Mode knappen.

Stort sett vil nok de fleste bruke Normal som kjøremodus i hverdagen.

Eco bruker du nok helst om du virkelig trenger å komme litt lenger før du lader, men husk at det er mye strøm å spare på å ikke overstige 90 km/t.

Det skjer forholdsvis mye med reaksjonen til bilen når du bruker gasspedalen i Sport, da er det ganske så umiddelbar reaksjon, og mye av den.
Det oppleves mye sprekere enn de fleste strengt tatt kanskje tenker de har behov for, men er jo litt moro også da.
Husk at man ikke skal «leke» med sportsmodus i rundkjøringer! Et tips jeg fikk fra en trafikklærer.

Jeg må få skryte litt av navigasjonen i litt store/avanserte kryss med mange valgmuligheter, for mer tydelig enn dette kan det vel knapt nok gjøres?
Sånt som dette gjør ihvertfall meg glad!

Infotainmentskjermen er i seg selv en stor forbedring i forhold til hva man finner i e-Niro, der du selv kan velge hvor stor del av skjermen som skal brukes til hva, om ikke hele skjermen skal brukes til 1 ting.
Legg også merke til forventet forsinkelse om trafikken holder seg slik den er «akkurat nå» – med andre ord er det «litt forsinket» informasjon om trafikkbildet på hele ruta, så om du er langt unna «kø-området» kan køen fint ha løst seg opp før du selv kommer dit.

Over her er en mer tredelt løsning for infotainmentskjermen, som kan være kjekt om man ikke er så opptatt av navigasjonen for eksempel.

Under navigasjonsskjermen skulle jeg gjerne sett et telefonrør, lettere å finne enn å swipe på skjermen når du skal legge til en telefon eller lignende.

Menyen for ambientebelysningen er ganske rikholdig og artig, men jeg er litt usikker på om jeg opplevde den store forskjellen på de ulike menyvalgene her.

Uansett ganske kult med ambientebelysning som blinker i takt med musikken.

Den ved dørhåndtaket går av om hastigheten er over 10 km/t, for å minimere forstyrrelse for føreren.

Lysene er uansett så milde at du skal være rimelig overfølsom for lys for å merke noe særlig til det.

Ryggekameraet er ganske  godt, selv om det ikke er noen meny for å endre visning. På Exclusive er det også med parkeringssensorer foran og bak, noe som er et kjekt tillegg til ryggekameraet når bilen skal parkeres.

Det er plassert svært mange funksjoner på rattet, på et svært lite areal, uten at det blir rotete og uoversiktelig. Her er det mange andre bilmerker som kan lære mye av Kia!

Litt kjedelig at Kia har bestemt at folk må «slå på» cruisekontrollen, for min del kunne den godt huske at jeg vil ha den påslått

Ettersom jeg hadde bilen en del dager, så fikk jeg brukt en del batteri, og kunne teste en lading hos IONITY som jo er noe av det raskeste av lading på markedet i dag.

Jeg startet ladingen med 20% på batteriet, og hastigheten holdt seg på 55kW en stund.

Da batteriet hadde fått 36% av kapasiteten så økte hastigheten til ca 75kW, men den varierer med +/- 1-2 kW.

Det som er litt kjedelig er at hastigheten synker igjen rundt 57%, til 55kW, så «topphastigheten» på 75kW varer ikke så veldig lenge (ca 10-12 minutter bare).

Når du kommer nærmere 80% synker hastigheten flere ganger, som her ved 76% hvor den gikk ned til 35kW.

Og det er ganske tullete å ikke stanse ladingen på 80%, for hastigheten fortsetter å synke.

Det tok med andre ord ca 45 minutter å komme seg fra 20% til 80% på en IONITY-lader.

Kanskje ingen overraskelse at det er ganske likt som med e-Niro.

Jeg hadde nylig testet e-Niro, og det var lett å merke forskjellen på hvordan det var å kjøre de to bilene.

Jeg synes e-Soul var bedre når det gjaldt sittestilling. Kjørefølelsen på veien var mer stabil og komfortabel, og anlegget hadde ganske mye bedre lyd.
Infotainmentskjermen er mye bedre i e-Soul, og du får en app med bilen (ikke testet da den ikke var klar i mai).

Om man velger en e-Soul som bil nummer 1, så ville jeg valgt den store batteripakka og den gode rekkevidden.

Skal den være en bil nr 2, som kun brukes til korte turer, så ville jeg nok valgt den llille batteripakken og brukt de nesten 40 000 du sparer på noe annet enn lang rekkevidde.

Har nok en ørliten mistanke om at bruktverdien holder seg best på den med størst batteripakke, men det vet jeg naturligvis ikke noe om, ettersom det er framtid.

I løpet av sommeren og høsten er det varslet at de som venter på sin e-Soul skal få den, og om jeg var en av dem ville jeg gledet med masse, for jeg ble rett og slett veldig glad i denne artige, gode og sjelfulle elbilen.

Takk til Kia Bil Norge for lånet av Kia e-Soul!

Bilmerke:
Drivstoff: