Test av Golf VIII i Portugal (des 2019)

VW Golf VIII eller 8 om du vil drar kjøregleden opp på et nytt nivå, men den blir  på tross av dette antagelig aldri mer mest solgte bil i Norge.

Dato 04.12.2019 @ 13:04

VW Golf var mest solgte bilmodell i Norge i 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017, og i tillegg i 8 andre årstall. I 2018 kom Golf på andreplass bak Nissan Leaf, og i 2019 kan det se ut til at Golf kommer på andreplass, men i år bak Tesla Model 3.
Uansett hvordan man snur og vender på slike tall er dette ganske formidabelt.

Ettersom VW slutter å produsere e-Golf i uke 24 i 2020, og Golf VIII ikke kommer som elbil, kan jeg dermed nærmest garantere at VW Golf ikke kommer tilbake på førsteplassen på salgstoppen i Norge.

Joda, den selger nok en del likevel, men for å bli mest solgte bilmodell i Norge for tiden så må du «være» elbil.
Et helt klart bevis for dette er at den mest registrerte bilmodellen i oktober ble Audi e-Tron.
Den tronen kan ID.3 fra VW kapre i 2020, men det får jo tiden vise. Mye handler om leveringskapasitet.

Golf VIII har ikke vokst i størrelse, men den er likevel ny selv om det ikke er utvendige endringer som preger den nye generasjonen Golf, her har det meste av nyheter kommet på innsiden, og på mindre synlige plasser under bilen.

Kjøregleden som leveres fra nye Golf er svært god sammelnlignet med tidligere versjoner av bilen, det skjer rett og slett mye med bilen om man velger kjøremodus «sport» kontra «komfort».

En bil som får helt nytt fjæringssystem bør også få helt nye spesialdesignede felger som støtter opp under kjøreegenskapene.

Du har kanskje lest at mange som tester biler synes at Ford har gode kjøreegenskaper? For eksempel Ford Focus ST.

Jeg satt ved siden av en ingeniør fra «driving dynamics» teamet til middagen – som hadde kommet til VW fra Ford for å få mer kjøreglede i VW Golf.
Det visste vi ikke da vi gliste mens vi rattet rundt på svingete veier i Portugal tidligere på dagen, men han og resten av dynamics-teamet har gjort en meget god jobb!

Første Golf VIII som kommer til Norge er en 1,5 liters eTFSI mildhybrid med 48V batteri  150hk og 7-trinns DSG. Den kommer i mars 2020, og i løpet av januar vil prisene på den bli klare. Det blir mulig å bestille bilen når prisene er klare. Uansett valg av motor så vil den i Norge leveres med DSG automat som har 7 trinn.

Denne hvite du ser på de første bildene her hadde samme motor, men med manuelt gir og uten mildhybridsystemet, og det var svært merkbart hvor mye mer «liv» det ble på lave turtall med mildhybridløsningen.

Nå er nok hovedhensikten med mildhybrid at man skal få redusert forbruk, og lavere avgifter, men om du en sjelden gang er på kjøretur helt alene, så sett den i sportsmodus, og bruk girpadlene bakom rattet. Dersom du da klarer å unngå å glise er du bortskjemt med noe mye sprekere fra før av, for dette er moro!

I løpet av tredje kvartal i 2020 kommer det mange andre motorer, blant annet innstegsmodellen med 110hk mildhybrid og Life utstyrsnivå. Ellers er det Style utstyrsnivå som blir standarden.

GTI med 245hk og R med 333hk og 4Motion kommer også i tredje kvartal.

Det kommer også 2 ladbare hybrider i tredje kvartal, en med 204hk som blir hetende Style phev og en med 245hk som får lov til å få GTE-navnet. Her snakker vi 60km elektrisk rekkevidde med WLTP-målemetoden, noe som gjør at de som har testet ut «ladekøens gleder» med elbil kanskje vil vurdere denne fordi man kan kjøre elektrisk i hverdagen og slippe ladekø på langturene, rett og slett fordi man ikke «må» lade for å komme fram.

Det kommer også en 190hk versjon av mildhybriden som får 4Motion i fjerde kvartal 2020, og når 150hk-versjonen var såpass artig, mistenker jeg enda mer moro med 190hk-versjonen. Om man ikke vil opp på GTI eller R-nivå selvsagt. Golf R får også 4Motion og 333hk. Med de kjøreegenskapene Golf 8 nå har fått må jo det bare bli vilt moro!

Elsker du dieselmotor, så blir det ikke mulig å få tak i her vi bor. Alle kommer med bensinmotorer med eller uten mildhybrid/ladehybrid. Dieselmotor importeres ikke til Norge selv om dieselmotorene aldri har vært renere enn de er nå.

Første Golf kom i 1974, da jeg var 1 år gammel, og VW har siden den gang solgt 35 millioner Golf.
Selv om den i Norge blir detronisert av ID.3 fra salgstoppen, så er det en viktig og sentral bilmodell for VW ute i den store verden.

Når man får teste de historiske Golfene merker man at det skjer ganske mye fra en generasjon til neste. Om man liker de endringer som kommer er jo en annen sak.
Jeg vet at flere forstatt elsker Golf 1 høyest, men jeg har mer sans for det som er litt nyere og bedre.

Designendringene i fronten på Golf VIII har gitt bilen et ganske mye lavere «vindfang», altså lavere luftmotstand nå, noe som gir lavere forbruk.
Om du er opptatt av tall for luftmotstand (Cw) var det 3.0 på Golf 7, og har gått ned til 0.275 på Golf 8.

Det er de som mener den nå ligner for mye på Polo, men jeg tenkte ikke på Polo da jeg så bilen.
Likte igrunnen designet jeg, og det slutter jeg nok ikke med om mange skulle mene noe helt annet enn meg.

Det er først når du blir med inn i Golf VIII at du får oppleve de virkelig store endringer.
Man merker raskt at det er meget deilige seter, godt ratt, helt nye skjermer, svært lite tradisjonelle knapper og brytere, og se den artige lille DSG-automatgirspaken.

Joda, jeg vet at alt som er nytt er skummelt, og dette krever litt opplæring før det blir enkelt og intuitivt igjen, for det gjør det ganske så raskt.

Alexa har flyttet inn i bilen, og du kan snakke med henne og be henne fikse mer varme på bena, finne nytt mål i navigasjonen og mye som vi ikke rakk å teste ut. Gleder meg til å bli bedre kjent med Alexa fra Amazon når jeg kan få testet bilen på kjente norske veier. I Portugal var vi noe avhengige av navigasjonen, så det å teste og leke med infotainmenten ble litt nedprioritert.

Elseter med minnefunksjon og massasje har jeg vel ikke sett før i en Golf, men nå er det mulig også her. At setene er ergonomiske var lett å kjenne! Her sitter man godt.

Sliderknapper for temperatur og volum er litt uvant en stund, før man venner seg til det, det samme med menysystemet i infotainmentskjermen. Her er det nok lurt å få litt kjapp forklaring, for når vi fant ut av ting gjennom metoden «learning by doing» så virket ting mer og mer logiske… bare litt uvant i starten.

Navigasjonen får ikke mer enn ok fra meg, jeg likte dårlig at man skal stappe ekstra piler oppi rundkjøringer uten å zoome tettere på det som skjer. Instruksjonene var noen ganger totalt overflødige og andre ganger manglet de totalt, så her har VW litt å jobbe med før bilen leveres ut.

Det jeg likte meget godt var at man nå kan få Golf med head-up display, noe som gjør at man står noe friere når det gjelder utseendet man velger i instrumentskjermen.

En mer generell betraktning om trykkfølsomme skjermer er at de er utrolig lette å bruke på en modell inne på et hotell, men når man ratter rundt på svingete og humpete veier i sportsmodus, og girer med padler bakom rattet, så er en skjerm man må trykke på det siste man ønsker seg. Sliderknapper er vel heller ingen ubetinget stor fordel i slike situasjoner, eller om man kjører med hansker på om vinteren.

Da er det like greit å bli god venn med Alexa, først som sist tenker jeg!
Det er lett å raskt avskrive nye løsninger fordi man ikke «kan trykke og vri» på samme måte som før, men kan hende er de nye løsninger med Alexa slik at man ikke trenger det man trengte før?

Under de 4 hurtig-knappene og nødblinken finner man 2 mini-USB pugger og ladeplate for mobiler som takler slikt.

I videoklippet over her får du se litt nærmere på motorer, de nye skjermløsningene, og bilen, utvendig og innvendig.

Det er ganske mange ulike former for sensorer som kan hjelpe deg om du ønsker det i Golf 8.
Ultralyd i parkeringssituasjoner, radar for å holde avstand til bilen foran i tillegg til kameraer, GPS og at biler kan kommunisere og varsle hverandre om hendelser på veien.

Du kan velge mellom vanlige LED-lys og LED-Matrix i Golf 8, og for å forenkle det noe så vil LED-lys slå seg av når det kommer en møtende bil, og på igjen når den har passert.

LED-Matrix derimot vil lyse opp så mange punkter som mulig maksimalt, og blende ned de punktene der den møtende bilen befinner seg. Dette er et system som du nesten bare må oppleve på mørklagt vei for å forstå og se hvordan det fungerer. Ikke vanskelig å like LED-Matrix om man av og til kjører på vei uten gatelys.

Det er første gang at Golf leveres med 2 ulike ladbare hybrider, en med 204hk som blir hetende Style phev, og en med 245hk der det er elmotoren som leverer de ekstra 41hk, og den får lov til å arve GTE-navnet fra Golf 7.

Fordeler:
Du kan kjøre elektrisk i hverdagen, som er billigere og mer vennlig for lufta i lokalmiljøet. 60 km eter WLTP-målenormen holder for de fleste til slikt. Når du skal på langtur og det kanskje til og med er andre som skal på langtur samme dag, også kalt rushtrafikk, så slipper du å tenke på eller bekymre deg for ladepause og ladekø. De som har opplevd dette vet hva det er, og direkte attraktivt vil de neppe definere det som.
Det finnes faktisk også folk som har en hytte ved sjøen eller på fjellet de ikke kan kjøre helt fram til, eller som de kan ikke kan lade bilen på.
De har nok ikke helt omfavnet elbilen riktig enda, men for disse vil jo ladbar hybrid kunne dekke behovet på en god måte.
For de som liker spreke biler, så er jo kreftene fra elmotoren der på svært lave turtall, før noen turbo rekker å bidra til noe moro. Dette gir jo da et meget underholdende resultat om man liker noe aktiv kjøring en gang i blant.

Ulemper:
Det er ikke billigere å vedlikeholde 2 systemer enn ett system, selv om det elektriske har få servicepunkter så kan det jo være kjekt å sjekke servicekostnaden på de 5 første servicer før man «løper og kjøper» en ladbar hybrid eller en mildhybrid.
Om du skal få utnyttet en ladbar hybrid fullt ut bør du ha en ladeboks på huset, eller der du parkerer. Du bør også gidde å plugge inn bilen før du legger deg, slik at den er full-ladet og klar til neste dag. Gidder du ikke det, eller kan du ikke det, så faller drivstoffgevinsten vekk, og gevinsten for miljøet der du ferdes.

Jeg har aldri hatt noe særlig god plass baki en Golf, og ettersom Golf 8 ikke har vokst i størrelse er det begrensa plass til meg i baksetet fortsatt.

Det blir ikke noe luft mellom knærne mine og forsetet når forsetet er stilt inn på meg selv, men med en kortere sjåfør enn meg så blir det plutselig luft mellom mine knær og forsetet.

Hodeplassen er også ganske akkurat for min del. Hodet er ikke oppe i taket, men håret kommer borti, så luftrommet over hodet er ganske så begrensa for meg.
Jeg vil påstå at de fleste personer under 180cm vil oppleve baksetet som en grei plass å være.

De som sitter bak kan få sin egen klimasone, varme i setene som er ytterst, og 2x mini-USB ladeporter.

Vipper man ned ryggen på midtsetet får man også koppholdere.

På bildet er bagasjerommets gulv i øvre posisjon, noe som gir et ganske flatt innlastingsgulv. Som du ser i videoklippet lenger opp her kan man flytte gulvet lenger ned, og man har også en del plass under gulvet.
Hvor mye plass avhenger litt av om man har reservehjul eller om man velger en annen løsning. I følge tabellen skal bagasjerommet ha plass til 380 liter (ikke 390 som jeg vel sa i videoklippet).

Demonstrert over med 2 stk kabinkofferter.

Baksetet er delt 40/60, men har en gjennomlastingsluke for lengre gjenstander i ryggen til midtsetet.

Må si jeg ble litt glad i fargen Lemon Yellow, og jeg ble også glad av kjøreegenskapene som bilen leverer, samt motorkarakteristikken på mildhybriden med 150hk som kommer i mars.

Jeg gleder meg til å få bli bedre kjent med bilen i Norge, teste flere av motorene, og ikke minst bli mer kjent med hvor grei Alexa egentlig er, for vi ble ikke så veldig godt kjent på denne turen.

De som har opplevd Golf før bør prøve en tur i nye Golf 8, for det er en forfriskende opplevelse i denne ganske så elegante bilen i kompaktklassen.

 

 

Disclaimer:
Vi fikk være med Volkswagen Norge til Portugal for å teste denne bilen, og har ikke betalt for reise fra/til Norge og opphold i Portugal selv.
Det vi må betale for er reisen i Norge og parkering, samt ev noe mat på vei til/fra reisemålet.