Visning av nye VW ID.3 1st Max (okt 2019)

Torsdag 10/10 var det første visning av den nye VW ID.3 1st Max her i Norge, uten kamuflasje og slikt, og med demo av litt funksjoner inni bilen.

Dato 11.10.2019 @ 14:44

Adrian og jeg tok turen til Volkswagen Møller Oslo Vest for å ta en nærmere kikk på den nye elbilen fra VW som er bygget fra grunnen som en elbil.

Golf er jo bygget for å kunne være både elbil, ladbar hybrid og fossil, og det gir noen begrensninger som man slipper unna når man lager den nye ID-serien.

Det har medført at akselavstanden har økt med over 13cm i fohold til Golf, kneplassen i baksetet blir latterlig god, og høyden er også nesten 8cm høyere enn en e-Golf.

1st står for first, altså first edition.

Det skal lages 30 000 1st, i 2020 og den bygger på den mellomste batteripakka som denne bilen kommer med, et 58kWh batteri som gir en WLTP-rekkevidde på 420km, og 204hk i bakhjula som gjør at bilen tar 0-100 på 7,5 sekunder. Ingeniørene hos VW syntes det var «raskt nok» for folk flest, og prioriterer rekkevidde over enda raskere akselerasjon.

Senere vil det bli laget ID.3 med en mindre batteripakke på 45kWh som gir 330km WLTP i rekkevidde og standard med 50kW lading (kan oppgraderes) og 150hk motorisering.

Det vil også komme en større batteripakke på 77kWh som skal gi 550km WLTP.

Startprisen for 1st i standardutgave blir rett under 330 000, men man kan også velge utstyrsnivå «Plus» og «Max» som da har andre priser.

Plus skal koste omlag 380 000 og Max lander noe over 400 000. Ingen priser er helt presis beregnet, men det kommer ganske snart.

I videoklippet over her kan du se bilen i fargen Makena Turkis, som er en av 4 farger man kan få 1st med. Utstyrsnivået på visningsbilen som skal reise rundt til forhandlere i Norge de neste ukene er naturlig nok Max.

Denne kom ganske så direkte fra bilutstillingen som har vært i Frankfurt.

De som har forhåndsbestilt VW ID.3 1st får bilen sin fra sommeren 2020, og utover, og så lenge systemet for forhåndsbestilling er åpent vil alle som registrerer seg der nå få bilen sin i 2020.

ID.3 er første bil på ID-plattformen, og allerede høsten 2020 får vi se ID.4 som blir en SUV med mulighet for 4×4, takstativ og hengerfeste.

ID.3 har bakhjulstrekk, kan ha sykler bakpå bilen på en «festeanordning», men altså ikke et tradisjonelt hengerfeste, og taket kan du ikke laste noe på.

Forsetene i Max er elektrisk justerbare, og du kan forlenge sitteputen, og vippe den opp i framkant elektrisk, men minnefunksjon? Nei, det får du ikke av en eller annen mystisk årsak jeg ikke helt klarer å forstå meg på.

Når bilen reiser rundt i landet til de ulike VW-forhandlerne er jo setet noe du kan få testet. Jeg syntes det kjentes greit ut, men vet jo ikke hvordan det vil oppleves på en langtur.

Sjekk pedalene!

Det er tydelig at det skal bli enklere med føreropplæring i fremtiden, med play på gasspedalen og pause på bremsepedalen. Litt humor med slik dekor spør du meg.

Noen mener at materialkvaliteten i nye ID.3 er litt «nedtur», men jeg velger vel å se på det som nyskaping. Joda, flere områder kunne nok føles som litt «hardplast», og var kanskje også det, men for meg veier et ganske så lekkert design opp for det.

Rattet liker jeg veldig godt, godt å holde i var det også, og meget lekkert design med de nye knappeløsningene der man kan sveipe og trykke, sjekk videoen over her for å se det litt i bruk.

Bakom rattet er det en skjerm som ikke er så stor, men den innholder bilens hastighet og annen essensiell informasjon, man bruker nok heller head-up-displayet som har et meget stilig design.

Man kan også få projisert virkelighet (augmented reality) som viser deg veien på veien foran bilen.

Infotainmentskjermen har flere sveipeløsninger for volum og temperatur som var presis, lett og intuitiv å bruke.

Helt klart inspirert av mobiltelefoners enkelhet i den trykkfølsomme skjermen.

Rett under vindusruta er det en LED-bar med kommunikasjonslys, om du ser videoklippet i saken her vil du se ulike situasjoner der dette lyset kommuniserer med deg som sjåfør på ulike vis. Noe som gir en slags «ekstra dimensjon» til bilen.

Plassen i forsetet er god, her demonstrert ved Adrian. Og man lurte jo litt på om man fikk plass bakom seg selv om man satte seg i baksetet.

Når man bare ser bildet er det kanskje ikke så lett å se at kneplassen her er særdeles god? Det flate gulvet er gunstig for den som eventuelt sitter på midtplassen i baksetet.

Jeg har opplevd lignende benplass i Skoda Superb, men at jeg skulle oppleve det i etterfølgeren til VW Golf hadde jeg aldri sett for meg.

For meg som har plenty med ekstra greier på baken min og er 184cm lang så er plassen til hodet litt akkurat i baksetet på en ID.3 – og jeg tenker jo litt på om kanskje jeg hadde valgt å prioritere plassen litt annerledes. Mindre kneplass og mer plass i bagasjerommet?

Da vi åpnet bakluka la vi merke til at mesteparten av lykta «ble igjen» etter at luka var åpnet. Kult!

Selve bakluka har dermed et spor der mesteparten av baklykta skal ha plassen sin. En liten stripe er med luka på tur opp og ned igjen.

Her ser du bagasjerommet med gulvet i øvre posisjon, da blir lastekanten helt bakerst ikke så veldig høy.

Legg også merke til at baksetet er tredelt, og ja, midten kan dermed få en skiluke, eller luke til noe annet langt.

Med gulvet i nedre posisjon snakker vi om et volum på 385 liter, som er noe større enn bagasjerommet i dagens Golf.

Ladeluka bak på høyre side er plassert så langt bak at jeg ikke ser for meg at denne bilen får noen av problemene man kan få med Audi e-Tron på enkelte ladere fordi luka er plassert litt «langt inne» på selve bilen.

Om du synes du ser TeslaBjørn baki der så stemmer nok det, han skulle filme og fylle bilen med banankasser, så det finner du på YouTube-kanalen hans.

På utstyrsnivå Plus og Max får man LED-Matrix lykter, noe som bør gi særdeles godt lys på mørke norske høstveier.

Det var en opplevelse å treffe på nye VW ID.3, og den opplevelsen kan du også få om du svinger innom en av forhandlerne som viser den fram nå i oktober/november, eller Oslo Motor Show, eller bilutstillingen på Sotra.

Når det gjelder å få teste å kjøre bilen, så skjer ikke det før sommeren 2020.

Bilmerke:
Drivstoff: