Som mange av dere vet, så har det skjedd store endringer med BMW den siste tiden. 1-serien har fått en totalrenovering, noe som er litt uvant men jeg ble fort vant til den. M135i har fått en 2 liters turbomata firesylindra motor, og yter nå 306 hester og presser ut 450Nm. M135i er utstyrt med xDrive, som drar seg meget godt frem på vinterføre, noe jeg fikk testet da det første snøfallet kom til sørlandet dagen jeg fikk bilen. Jeg synes bilen har en veldig aggressiv og rå «look», og den tar seg godt ut, ingen tvil om det. 0-100 går unna på 4,8 sekunder, noe som ikke er så dårlig for en liten kombibil.
Men det er spesielt en ting jeg ikke liker så godt, og det er denne massive grillen. Det er litt merkelig for jeg liker designet, men jeg synes bare at den er litt for stor. I skrivende stund har jeg akkurat levert fra meg bilen, noe jeg synes var vemodig, og når jeg nå ser på bildene så synes jeg det ikke ser helt krise ut, så kanskje designet har vokst litt på meg, men når det kommer til stykket så er det en svær grill på en liten bil. Foruten det, liker jeg veldig godt frontfangeren og lyktene, og jeg synes disse definitivt har blitt stiligere enn forrige modell.
Fra siden synes jeg den ser rå ut. Man legger spesielt merke til vingen bak som er buet oppover, og linjene er stramme og binder fronten og baken godt sammen.
Stumpen på denne er lekker. Jeg liker de svære luftuttakene på hver side, jeg digger de to utblåsene bak og lyktene mener jeg er de kuleste BMW har fremvist på mange år. Det er mye skarpe kanter og linjer både på utsiden og innsiden, noe som gir denne et meget sportslig preg. Klar til å vise seg fra sin villeste side.
Bred over rompa er den og, helt rå! Spoileren er også veldig tøff synes jeg, og som dere kan se er det to linjer på taket som lager et lite innrykk i vingen, og under der kommer bremselyset. Slik symmetri får nakkehåra mine til å reise seg. Disse eksospottene lager også en helt syk barsk lyd, noe som overrasker de fleste når det kommer rullende en liten 5-dørs kombibil.
Med sine 380L store bagasjerom, er den også oppe og nikker med resten av gutta i klassen som VW Golf. Her er det fint plass til et par bagger, og man har også mulighet for å lagre diverse under gulvet. Nedenfor har jeg tatt bilde av det i 118i, men de begge leveres med samme bagasjeromsløsning. I M135i var det mulighet for å lukke igjen bakluka automatisk, helt nydelig. Automatisk lukking av bakluka kan følge med i noen av utstyrspakkene.
Som dere ser er det litt dybde her, så hvis man skal på langtur kan det lønne seg å bruke dette rommet flittig.
Slik ser da inngangen til M135i ut. Interiøret er også veldig stilfullt og det er god åpning på dørene. Som dere ser er det gode oppbevaringsmuligheter for flasker og annet smått i dørene, og bilen leveres med Harmon/Kardon anlegg som knallgod lyd. Foran har man 2 høytalere i døra, en over armlene og en oppe ved A-stolpen. Setejustering foregår ved hjelp av knapper, og det er en god idé og lagre setets minne, som gjøres på døren til høyre for dørhåndtaket.
Skikkelige racingprega stoler er det her, og de var behagelige og myke å sitte i. På disse setene var det mulig å justere rygg, selve setet og sidestøtter ved hjelp av elektronikk.
En nærmere titt på dashbordet skader jo ikke. Rattet er ganske kraftig, og hvis dere sjekker ut filmen jeg lagde så ser dere at jeg nesten ikke rekker rundt det, noe som er litt merkelig. Det føles jo behagelig ut, men er noe mykt og tykt etter min smak. Jeg synes uansett designet her er stilig og moderne. Fin og ren midtkonsoll, bra klimaanlegg og jeg liker godt at infotainmenten er integrert i dashbordet. Infotainmenten er rask, og viser ikke noe tegn til treghet. Navigasjonen er også utrolig kvikk, noe som også var tilfelle i 118i. I midtkonsollen ser dere menyvalg-hjulet, som også har integrert touchpad på toppen, og denne fungerte veldig godt når en skulle skrive inn destinasjon. Infotainmenten er ryddig satt opp, med menyvalg på venstre side av skjermen, så her er det bare å bla og trykke seg gjennom systemet. Heldigitalt display er det også blitt, men jeg er ikke blitt helt vant til det nye utseende på dette, da jeg fortsatt foretrekker de runde instrumentene.
Det er også god åpning på bakdørene, men det er noe trangt å sitte her. Som dere ser i døra er det også en stor høytaler plassert over armlene, og ellers har man også noe oppbevaringsplass i døra. Det er skinnseter bak her, og det er deilig, men vinkelen på selve setet er noe rett så det anbefales ikke å sitte bak her i timesvis hvis du er voksen.
Som dere ser på bildet ovenfor er det en ganske så flat fasong på setet, noe som blir slitsomt over lengre strekker. En litt kul ting dere kan bite dere merke i her, er at det er blå LED-lys rundt om i bilen. Dere ser så vidt det er antydning til blått lys i døra på andre siden, men på kveldstid synes dette veldig godt, og kan minne litt om et hipt utested. Jeg synes det er litt kult, for det er ikke nødvendigvis et designpreg andre bruker på sine ledlys.
En liten titt på benplass skal dere få her og. Det er ikke stor plass, men det går akkurat!
Taket er utformet slik at en voksen person akkurat skal få plass til hodet sitt under her. Det er ikke lett å se men jeg har gode 2-5 cm klaring. Hvis dere sjekker ut Youtube-klippet, kan dere se at bilen har et stort soltak som slipper inn masse lys og det var enkelt å forstå seg på hvordan man skulle få det opp.
Bak i M135i er det ingen egen klimasone, og det er fullt forståelig for det er ikke nødvendigvis en bil man bruker til storfamilien. Det er foruten det to uttak til lading her, og et lite oppbevaringsrom som dere ser på bildet ovenfor. Det er og mulighet for å dra ut en midtkonsoll fra ryggen til det midterste setet, og her er det plassert 2 koppholdere.
Det er ikke ofte vi tar med bilder av motorrom, men jeg følte jeg kunne gjøre det her siden det er en sportsbil. Som dere ser er det ikke store maskineriet som sitter her, men ikke la deg lure for det er mer enn bra nok moment når du presser gassen i bånn.
Som sagt fikk jeg kjørt litt i nysnø, og det var jo bare morro! Sett bilen i Sport og skru av det som er, så har du den ultimate sleden å skli rundt i. Synd det ikke ble så mye av det da det noen timer etter dette begynte å regne, og all snøen forsvant. Det er her som i mange andre biler, muligheter for å sette bilen i forskjellige modus der forskjellen ikke er så veldig stor. M135i er bygd for fart og spenning, og den kan derfor føles litt stiv ut, til tross for aktive dempere og et M-sport understell.
Lav bakkeklaring? Neida, går fint det her! Bilen senkes noen millimeter når du setter den i Sport, noe som gir den et enda mer hissig preg. Du får og her en kraftig bremsepakke, som bremser farten bra, dette er også noe du kan få bestille på de mindre utgavene av 1-serie.
Så hvordan var 118i i forhold? Vel, med det første så kjente jeg ingen merkbar forskjell. De har begge en 8-trinns girkasse som er veldig lavgiret i Comfort, og som er veldig kvikk og optimalisert i Sport. I 118i er det 140 hester, som kommer fra en 3 sylindret turbomatet motor, og den sparker ganske så godt fra seg med sine 220 Nm. Designet er noe forskjellig, og man kan nå få 1-serie i 4 forskjellige modeller som er Standard, M-sport, Luxury Line og Modell Sport Line. Mer om disse kan du lese her.
Testbilen av 118i har M-sport pakken, og da får du et tøffere design på fangerene, og også interiøret. Begge kan også bli levert med alle former for assistanse som parkeringshjelp og vegbaneassistanse. Jeg liker godt M-sport designet, og jeg er veldig positivt overraska over hvordan 118i oppførte seg, da jeg trodde dette kom til å kjennes ut som en helt ny type BMW. Men nei, det var ikke rett for den kjennes fortsatt ut som en kvikk og fiffig liten sak, som oppfører seg som en gokart uansett værforhold, og det er veldig bra! Forbruket er relativt lavt i denne, og det skal ligge på mellom 0,59-0,71 på mila på blandet kjøring. 0-100 tar omlag 8,5 sekunder.
Innvending er de to bilene veldig like. Eneste forskjellen jeg kunne finne, var at det på 118i var manuell justering av setet ved hjelp av spaker, men ellers er det nesten helt likt her inne sett bort fra at designet på interiøret er noe tøffere i M 135i.
Takhøyden er det noe forskjell på. I 118i har jeg plass, men det er ikke mye om å gjøre før sveisen tar bort taket.
Det skal nevnes at 118i med forhjulstrekk føles selvfølgelig noe annerledes ut enn M 135i med xDrive, og dette merker man. Jeg er uansett veldig positivt overraska over hva BMW har klart å gjøre med nye 1-serie, og hvor mye krutt det faktisk er i den minste utgaven er bemerkelsesverdig. Jeg skulle også ønske at grillen hadde blitt noe mindre her, men ellers synes jeg det er vært gjort en god jobb med å få til noe som føles like bra ut som de tidligere modellene. Grunnpris for 118i er 340 900, og 135i starter på 621 800. Testbilen av 135i koster 774 200, og har da en del ekstrautstyr som rattvarme, panoramasoltak og parkeringsassistent.
Så hva er dommen om helt nye 1-serie? Jeg vet at mange entusiaster der ute har dømt nye 1-serie ned i bakken før den i det hele tatt kom ut, men da anbefaler jeg dere å sette dere inn i en. Både M135i og 118i føles fortsatt ut som små gokarter. Følelsen av at det er en BMW er ikke borte, og de samme kvalitetene entusiastene ser etter er der fortsatt. Jeg er veldig positivt overraska. Den mest merkbare forskjellen er hestekreftene, men det er jo ikke rart når den ene har over 150 hester mer.
Hans Vidars om M135i:
Jeg har kjørt BMW M135i på langkjøring, og jeg har testa forrige BMW M140i. Nye 118i har jeg også kjørt litt, så den kommer jeg også innom.
Det første jeg merket meg var at M135i kan man gjerne dra på langtur med, det ville jeg aldri funnet på i forrige M140i.
I komfortmodus er den er nydelig langturbil, selv om fjæringene er sportslig satt opp.
Er det «slitsomt» at den har forhjulstrekk? Nja, den har jo X-drive, men jeg tror ikke jeg skal nekte for at man kan klare å presse bilen såpass i sving at man ville kunne klare å kjenne at dette er mer forhjulstrekk enn bakhjulstrekk, og at bakhjulstrekk vil gi mer kjøreglede. Samtidig blir det veldig feil å si at denne har lite kjøreglede fordi den har forhjulstrekk, den er så god at den rett og slett bare må oppleves.
Innvendig opplever jeg den som noe mindre «high tech» enn AMG A35, en annen svært artig liten «hot hatch».
Nye 118i har ikke samme kraftoverskudd, og akselerasjonen er naturlig nok ikke like heftig som i M135i. Akselerasjonen oppleves likevel ikke som kjedelig, og bilens egenskaper på svingete vei må jo bare oppleves!
Kjøregleden er uten tvil på plass, og det er ganske enormt hva man kan få av utstyr til den nye 1-serie, slik at man kan få bilen slik man selv ønsker det.
Her snakker vi klasse, både på setekomfort, kvalitet på skjermer og head-up-display, ratt og knapper, utstyr man før bare kunne drømme om i en bil i denne størrelsen.
Bilen har vokst i bredden, men ikke i lengden. Framhjulstrekk er det mange som er ekstra glade i på vinteren med tanke på fremkommelighet.
Forbruket er også svært hyggelig på 118i, vi testet det til 0,57 liter på mila i vår faste løype der vi tester forbruk, noe som er lavere enn WLTP-forbruket på blandet kjøring som er oppgitt til å ligge mellom 0,59-0,71 liter på mila.
Bagasjerommet har også vokst i nye 1-serie opp fra 360 liter til 380 liter. Og med tredelt baksete blir det også meget praktisk i bruk.
Henger på 1300 kg kan man også dra med seg bakom bilen om man bestiller den med hengerfeste.
Design er jo en smakssak, men jeg har mer sansen for designet på den nye 1-serie enn jeg har for den forrige 1-serie.
Jeg (Hans Vidar) tror mange vil få dekket sitt bilbehov med den nye 1-serien, og samtidig få en solid dose kjøreglede.
…tilbake til Adrian…
Se gjerne gjennom begge filmene, eller en av dem.
Jeg kommer til å savne M135i, for jeg rakk å bli glad i denne og i løpet av tre dager. Ønsker du å se mer av bilene, sjekk ut Youtube-klippene over her og BMW sine nettsider. Takk for lånet av M135i BMW Norge, og takk Bavaria Kristiansand for at jeg fikk låne 118i i noen timer.