Langtest av Mercedes-Benz AMG A35 4Matic (juli 2019)

Når du får en uke med AMG A35 i Sun Yellow, så må du gjøre maksimalt ut av det, så jeg fikk lukket en lokal flyplass for å knipse bilder og ha det moro!

Dato 26.07.2019 @ 15:28

Foto: SB Automotive

 

Jeg vet ikke om du noen gang har kjørt en bil inn på en rullebane? Det hadde ikke jeg gjort før, og selv om Arendal Lufthavn Gullknapp ikke er en diger flyplass, så var opplevelsen av ærefrykt sterkt tilstede!
Du verden så liten man blir på en rullebane!!

Foto: SB Automotive

 

Det hele var rett og slett en stor opplevelse, med været som var elendig på morningen og elendig på kvelden, men som smilte til oss da vi var på rullebanen.

I videoklippet over får du se litt av bilen og det er klart at når man først er på en rullebane sånn helt alene så blir det jo til at man kjører litt også.

Foto: SB Automotive

 

Vi fant et småfly vi fikk ta litt bilder med på flyplassen som i all hovedsak brukes av småfly.
Neida, AMG A35 har ikke vinger, de 306 hestene og 400NM som bor i bilen frakter den og de som er i den fra 0-100 på 4,7 sekunder.

Foto: SB Automotive

 

Jeg kan foreløpig ingen verdens ting om småfly, så hvem som hadde vunnet et kappløp vet jeg ikke, og det testet jeg heller ikke.

Foto: SB Automotive

 

Men jeg har en mistanke om at livet er ganske moro for den som har en AMG A35 på bakken og et småfly til de litt lenger turene.
Nå skal det nevnes at komforten i AMG A35 er på kanten til overraskende god, så jeg hadde gladelig reist nedover i Europa med den!

Foto: SB Automotive

 

Det er svært trivelig å sette seg inn i en AMG A35, det er noen hakk tøffere og røffere enn en vanlig A-klasse, og jeg har stor sans for interiøret i bilen.

Foto: SB Automotive

 

God oversikt, mange avanserte systemer, gode klare skjermer å se på. Dette føles direkte high-tech for den som ikke er hodestups forelsket i Tesla.
Rattet er meget godt å holde i, og har noen utrolig kjekke hurtig-knapper for enkelte valg.

Foto: SB Automotive

 

Nede til venstre har du for eksempel et par knapper du kan velge funksjonen på. Her velger du hvordan fjæringene skal oppføre seg, og om det skal være automatgir eller mer manuell giring med padlene bakom rattet. Man kan også endre en knapp til å slå av/på antispinnsystemet.

På andre siden av rattet er det et hjul der du kan velge hvordan bilen skal oppføre seg, eksempelvis comfort eller Sport+, som gir to helt ulike opplevelser i en og samme bil.

Foto: SB Automotive

 

Ready for launch!

Om du får muligheten – så grip den! En opplevelse!

Turen startet ikke på rullebanen, men hos Bertel O. Steen på Visperud, og videre til svingete og morsomme veier på Nesodden.
Prøv veien fra Fagerstrand til Fjellstrand, ganske så moro! Og jeg kan bekrefte at AMG A35 er minst like glad i svinger i Norge som den var det på Mallorca da jeg testet den noen timer der før jul.

Foto: super_cars_norway

 

Jeg lurte jo litt på hvordan opplevelsen ville bli på til dels slitsom norsk asfalt med denne bilen, men jeg synes ikke den innvendige støyen var plagsom sett i forhold til de felger og dekk som var på bilen.

Foto: super_cars_norway

 

Jeg tok meg selv derimot i å like fargen Sun Yellow veldig godt, bilens design, jeg ble så glad for at den tør å skille seg litt ut og være litt tøff utenpå også!

Foto: super_cars_norway

 

Dette er jo rimelig langt fra det jeg selv definerer som avdempet og beskjedent.

Foto: super_cars_norway

 

Og jeg tenkte også flere ganger på at det er utrolig deilig at en bil som kan løse så mange praktiske hverdagslige utfordringer kan se så kul ut og være så direkte moro å kjøre.

Foto: super_cars_norway

 

Når du låner en bil som dette i en uke, så blir man ganske godt kjent med den, og mot periodens slutt så gruer man seg til man må levere den tilbake igjen.

Foto: super_cars_norway

 

AMG A35 er for mange en oppnåelig inngangsbillett inn i AMG-verdenen som fort kan bli relativt uoppnåelig med tanke på pris.

Foto: super_cars_norway

 

Startpris på 652 900 betyr at man kan få en godt utstyrt AMG A35 for 750 000.
Testbilen hadde jo alt man kan putte på bilen av utstyr, og kostet dermed 855 390, bare å begynne å spare!

Foto: super_cars_norway

 

Jeg stortrivdes i det høyteknologiske interiøret, med de gode skjermer og med at man kan snakke med bilen og få den til å gjøre mye forskjellig, som du kan se noen få eksempler på i videoklippet i denne saken her.

Jeg synes augmented reality er kult, der videobilder fra kameraet foran bilen kombineres med visning på hvor du skal når du kommer til kryss eller rundkjøringer.
Kameraet er plassert innenfor frontruta, slik at om det snør eller regner så vil vindusviskerne sørge for ganske ok visning i kameraet likevel.

Sjekk det dørhåndtaket! Og bruken av alcantara med røde sømmer, og de lekre setejusteringsknappene som er formet som et sete. Er det rart jeg blir glad?

Når kvelden kommer kan du raskt endre hvordan alt ser ut inne i bilen ved å endre farger.

Og det er naturligvis mer avanserte valg enn bare 1 farge, det finnes fargeprogram som «flammer» eller «hav» som veksler mellom ulike farger i en fargekonsept.

Foto: Dahls Foto

 

Og når det ble mørkt var multibeam LED helt suverent på å levere ektremt bra lys.

Foto: SB Automotive

 

Bakseter kan være veldig praktiske om du skal ha med deg flere i bilen.

Når forsetet er stilt inn på meg selv får jeg fin plass i baksetet til knærne mine.

Hodeplassen er noe mer knapp, eller akkurat, så jeg ville vel anbefalt baksetet mest for folk som er under 180cm med tanke på plass og komfort der bak.

For å gi mest mulig hodeplass er nok baksetet plassert noe nærmere gulvet, og det merker folk med litt lenger ben på grunn av en noe spiss knevinkel i baksetet.

De som sitter bak har egne luftedyser i midtkonsollen, samt lademuligheter gjennom et par USB-C plugger.

De som sitter bak setter nok også pris på om du velger panorama glasstak, for det gir jo en ganske mye lysere og mer luftig opplevelse av å sitte bak.

Foto: SB Automotive

 

Bagasjerommet har plass til 370 liter under hattehylla, og plassen er lett å utnytte. Mange som kan klare seg fint med denne bagasjeplassen.

Jeg ville ikke satt på hengerfeste på en bil som dette, men om du finner på å gjøre det kan den dra inntil 2 000 kg.

Har jeg lyst på denne bilen?

Ja, det har jeg, jeg har veldig lyst på denne bilen, som kombinerer komfort med moro uten at man må ut med millionbeløp.
Også må jeg jo helt ærlig innrømme at jeg liker alt det tekniske og det lekre designet, det «fanger meg» på et vis, og får meg til å like bilen enda bedre.

Men Ford Focus ST er jo mye billigere? Er ikke det mye mer moro for pengene?

Jeg mener nok at AMG A35 er et godt hakk opp fra Focus ST, spesielt innvendig, men om det er verdt pengene, ja se det blir en helt individuell vurdering.
Ford Focus ST har jeg også bare testet noen timer i Nice, ikke hatt i mange dager som denne, så det blir jo sånn sett nesten litt urettferdig å si at jeg helst ville hatt AMG A35, men jeg med mine preferanser på design og teknologi ville nok det.

Foto: SB Automotive

 

Det må da være noe å kritisere?

Joda, navigasjonen, den fikk jeg ikke til å velge normale veier, forsøkte å slå på og av alt man kan slå av og på av valg i forhold til navien uten at det hjalp meg noe. Det er nok noe med akkurat denne bilen, for jeg har jo testet navigasjonen før i andre biler uten noe form for krøll.

Forbruket er jo ikke så lavt på en morsom bil som dette, blir fort litt over 0,73 liter på mila.

Kule felger og dekk betyr noe mer lyd fra dem også, og noen hater jo lyd, så da kan jo det være negativt.

Det kjipeste med bilen var at den måtte leveres tilbake igjen, det likte jeg svært dårlig!

Takker og bukker til Mercedes-Benz Norge for lånet av denne deilige lykkepillen!

 

Takk også til diverse fotografer som har bidratt med lekre bilder av lekker bil!
De er lenket til under sine bilder.