Audi har kommet med ny versjon av sin store familie-SUV Q7, en stor bil som er rett over 5 meter lang, men som har klart å slanke seg 335kg!! Det er imponerende!
Bilen jeg fikk låne av Gromstad Auto hadde en 3 liters V6 diesel på 272hk med S-Tronic girkasse, som skal klare 0-100 km/t på 6,3 sekunder, og et blandet forbruk på 0,57 l/mil, og gir et CO2 utslipp på 149 g/km. Ganske imponerende tall for en bil som med 5 seter veier rett under 2 tonn!
Bilen er en nytelse å kjøre, silkemyk i lave hastigheter, god akselerasjon når du trenger slikt, og meget god komfort. Støtdemperne kan justeres i mange ulike nivå, fra høyeste nivå som takler «vanskelig brøytekant» til laveste nivå som gir mer sportslige svingegenskaper.
Forsetene er svært komfortable, og materialvalget er eksklusivt – her ville nok jeg brukt noen kroner på el-seter med minnefunksjon, men ellers er bilen jeg forsøkte ganske full av mye artig, trygt og deilig utstyr! Hva koster en slik bil? Det er et godt spørsmål, for selv om startprisen er på rett under 950 000 for denne motoren (3 liter V6 på 272hk), så ender nok de fleste opp et sted over millionen – bygg din egen Audi Q7 her, så får du se hva dine ønsker koster deg.
Det kommer snart en nedtunet versjon tilpasset tullete norske avgiftsregler, og en ladbar hybrid. Disse vil ha en lavere startpris.
Når man er i en gammel stenkirke merker man at de hadde tykke vegger før i tiden. Audi Q7 fremstår også som svært solid bygget, og særdeles støysvak. Alt du berører vitner om kvalitet i alle ledd. Eneste faren er at det kan være avhengighetsskapende.
De tre setene på andre seterad er individuelt mulig å skyve frem/tilbake, og du kan justere ryggvinkelen, eventuelt vippe setet fremover for å lage ekstra langt bagasjerom. Kanskje ikke så lett å se, men midtsetet har en kloss foran seg på gulvet, riktignok firkantet i utformingen, og således noe snillere for føtter enn buede klosser på gulvet er.
De som sitter i baksetene har sine egne to klimasoner og yttersetene har varme – som kan justeres fra baksetet såvel som fra forsetet. Fire soners klima-anlegg er ekstrautstyr.
Har sansen for enderørene, stilig touch! Elektrisk bakluke hører med.
Ganske så stort bagasjerom, og løsninger for å holde orden på bagasjen kan være gunstig. Legg merke til knappene på venstre side, her kan du justere ned bilens høyde for å få enklere innlasting, du kan få frem bilens avanserte hengerfeste på elektrisk vis, og du kan få opp de to bakerste setene elektrisk.
Her ser du baksetet som kommer opp elektrisk.
Førermiljøet må defineres som svært godt, og selv om du kan stille inn veldig mye, så blir det ikke rotete eller uoversiktlig. Automatgirspaken fungerer som håndhviler når du betjener joystick og knapper. Rattet er usedvanlig godt å holde i, og kan varmes opp. Spaken bakom rattet nede på venstre side styrer Cruisekontrollen. Mistenker de har gått tilbake til egen spak for å unngå virvarr av knapper på rattet. Lett å bruke Cruise og avstandsholderen ettersom den ikke skjules av rattet.
Den noe underlige åpningen mellom koppholderne er en plass å sette nøkkelen om man ikke vil ha den i lomma. Ellers er det meste her svært logisk og enkelt å finne ut av.
Et lite videoklipp som viser litt av menysystem som har meget god grafikk, og 3D lyden du får med Bose eller Bang & Olufsen lydanlegg. Testbilen hadde anlegg fra Bose, svært god lyd!
Meget godt ryggekamera, med anvisning på hvor du havner ut fra hvor mye du svinger. Her kan man også få med tilhengerassistent, som hjelper deg med ryggejobben når du har koblet på henger. Bilen kan dra inntil 3500 kg når du har luftfjæring i din Q7 – da blir det fort førerkortet som setter begrensningene og ikke bilen.
Du velger litt selv hva slags informasjon du vil skal vises mellom speedometer og turteller, her får du også opp varsler fra bilen, enten den synes du styrer litt rart i forhold til veiens streker, eller den oppdager at bilene foran bremser litt brått. Jeg testet systemet som skal passe på at du holder deg i kjørefila di, og bilen overtar kontroll over rattet dersom du kommer over i en annen fil uten å blinke med blinklyset først. Ganske snodig opplevelse med bil som styrer selv når du ikke er vant med det. Bilen skal også kunne kjøre selv i kø (under noen gitte forutsetninger) – det vil si styre og passe på gass/brems. Nærmer oss mer og mer muligheten for førerløs bil.
Noe av det mest kjedelige med å prøvekjøre så fin bil er at man må levere fra seg nøkkelen når prøveturen er over.
Dersom du ikke liker å kjøre Audi Q7 må du være skremmende kresen når det gjelder bil.
Bilen kommer som ladbar hybrid, og muligens med et bedre system for å sikre firehjulstrekk i vanskelige forhold enn konkurrenten XC90, så dersom du vurderer ladbar hybrid bør du teste ut Audi Q7. Den har også best elektrisk rekkevidde av de 3: BMW X5, Volvo XC90 og Audi Q7.
Mercedes sin GLE er foreløpig ikke klar for testing.
Takk til Gromstad Auto for lånet av Audi Q7, det var en god opplevelse! Takk også til Jørn Tunsberg for god opplæring i bilens finesser!
Andre som har testet Audi Q7: