Øvelse i Granfosstunnelen natt til torsdag 26.10.2017

Jeg fikk tilbud om å være med Vegvesenet på tunnelløvelse, og det ville jeg jo gjerne oppleve.

Dato 27.10.2017 @ 16:36

Dersom du var ute på kjøretur i Oslo på natten natt til torsdag 26/10 opplevde du kanskje at en del veier var stengt i retning Granfosstunnelen.


Statens vegvesen hadde rigga ulykke i tunnelen, som et ledd i å få tunnelen ferdig godkjent for bruk. Det er viktig å teste ulike sikkerhetssystemer i tuneller, men det er minst like viktig at nødetater og vegvesen øver på å kommunisere godt og samarbeide godt.

En veltet Mazda

En Opel hadde smelt i tunnelveggen.

Når du ser en slik dør i en tunnel, så er det et rom man kan gå inn i, og vente i fram til hjelpen kommer. Dersom det er tunnel med dobbelt løp kan man eventuelt komme over i motgående løp og rømme der dersom det er brann i løpet man kom fra.

De fleste kjører bare i en tunnel, men skulle uhellet være ute er det jo kjekt å være en tanke forberedt og informert om hva man kan finne i en moderne tunnel.
Ofte veldig kaldt i en tunnel, men i nødrommet er det mye bedre varme.

En slik dør er mest nyttig for brannvesenet

Her kan brannvesenet koble seg på ved slukking av brann.

Venter på markører (folk som spiller skuespill, som om de er forulykket), og på observatører.

Markør plasseres i ødelagt Opel

En annen markør fra Opelen, skulle spille forvirret, stresset og slitsom – for å gi redningsarbeiderne noen reelle utfordringer.


Litt mer krevende å få plassert inn markøren i den veltede Mazdaen, men det gikk jo fint etter en stund.


Klokka begynte å nærme seg 01 på natten, men det var folksomt på obervatør-tribunen.

En fikk i oppgave å ringe inn ulykken, samtidig som en av de «forulykkede» ringte fra sin mobil, slik at etater måtte krysskoble informasjon.

Er du først på et ulykkessted skal du altså få tak i hjelp, og følge instruksjonene til den du snakker med.


Laget litt video fra selve øvelsen, for å gi litt mer inntrykk fra øvelsen.

Ulike etater utførte ulike oppgaver på ulykkesstedet.

Når man redder noen holder det ikke å gå, mye løping i tunnelen.


Politi, ambulansepersonell og brannvesen koordinerer, og forsøker å holde orden/kustus på forvirret og stresset pasient.

Fin brannbil!

Flere fine tjenestebiler, mye blålys.

Pasienten fra Opelen er manøvrert ut, og opp på båre – hun slapp å dra på sykehus, men skulle fraktes vekk fra ulykkesstedet på båren.

Har gått hardt ut over Opelen for å få pasienten ut av den… men folk er mye viktigere enn ting.

Ødelagt bakrute på asfalten.

Oppsummering, spørsmål og evaluering i etterkant av øvelsen.

Jeg må si jeg er glad og imponert over innsats og profesjonalitet selv på øvelse. Glad at Statens Vegvesen, Politi, Brannvesen og Ambulansepersonell øver sammen for min og for din sikkerhet. Det er tross alt mange tunneler i dette landet!

Jeg må jo også få takke Statens Vegvesen for at jeg fikk lov til å oppleve dette, så jeg kunne dele det med deg.