Nyttig og praktisk informasjon om clutchlameller

REKLAME – Gjesteinnlegg

Her får du informasjon om funksjonen til clutchlamellen i bilen din samt symptomer du bør se etter ved slitasje og årsakene til slitasjen. I tillegg gode tips om hva du kan gjøre for å forlenge levetiden til lamellen og om du kan bytte delen selv.

Dato 14.12.2021 @ 08:46

Hva er funksjonen til en clutchlamell?

Clutchlamellen, også kalt koplingsskive, er en av hovedkomponentene til clutchen, sammen med trykkplaten,utløserlageret og motorens svinghjul. Clutchlamellen sitter mellom motorens svinghjul og trykkplaten. Når du trykker inn clutchpedalen, startes en mekanisme som fører til at trykkplaten presser clutchlamellen mot motorens svinghjul. Denne mekanismen sørger for å kople inn motoren ved start og kople den ut når du skifter gir. Mekanismen kan være styrt av en vaieroverføring mellom clutchpedalen og utløsergaffelen eller en hydraulisk overføring med slanger og rør til en slavesylinder, som gir kraft til utløserlageret.

Bilde av clutchskiver fra nettstedet topbildeler.co.no

 

Symptomer på bilen som tyder på en slitt koplingsskive:

• Du hører uvanlige lyder når du skifter gir.
• Det er vanskelig å skifte gir.
• Det oppstår støt og vibrasjoner når du skifter gir.
• Clutchpedalen går ikke helt tilbake i utgangsposisjonen.
• Det er dødgang i clutchpedalen.
• Clutchen kobles ikke ut og du kan ikke skifte gir.

 

Dette er årsakene til en defekt clutchlamell:

• Friksjonsmaterialet er nedslitt.
• Clutchfjærene er defekte eller løse.
• Friksjonsflaten har sprekker eller delamineres.
• Kilesporene på navet er utslitte.
• Clutchlamellen er deformert.
• Friksjonsbeleggene blir tilsmusset av olje, pga. en mulig lekkasje eller for mye fett på girkassens inngående aksel.
• Dødgangen på clutchpedalen er feiljustert.
• Delen har korrosjon.

 

Dette er ting du bør unngå for å øke levetiden til koplingskiven:

• En aggressiv kjørestil, det kan føre til at clutchlamellen overopphetes og det kan forårsake riper og hakk i den.
• En svært brå start.
• Mye kjøring i ulendt terreng og på dårlige veier, det utsetter clutchkomponentene for høy belastning.
• Holde foten på clutchpedalen når du kjører, det er bedre å sette foten til siden når clutchen ikke er i bruk.
• Bruk av komponenter med lav kvalitet.

 

Når er det på tide å bytte en clutchlamell?

En clutchlamell har to friksjonsflater, en på hver side, som er laget av keramikk eller et annet friksjonsmaterial i høy kvalitet. Disse friksjonsflatene slites ned over tid og må derfor erstattes etter ca. 100 000–120 000 driftskilometer. Det kan være at du er nødt til å skifte dem ut tidligere, dette er avhengig av kjørestilen din og omgivelsene du kjører bilen din i. I tillegg vil ofte clutchfjærene slites ut før den angitte driftstiden.

 

Kan jeg skifte ut en clutchlamell selv?

Vi vil ikke anbefale deg å skifte ut denne delen selv. Grunnen til dette er at det er en svært kompleks utskiftning og det krever spesialutstyr, som en hobbymekaniker som regel ikke har. Verkstedet vil demontere hele clutchen, måle tykkelsen på lamellplaten, sjekke tilstanden til alle delene og tilkoplingene for å se om noe kan repareres eller om deler må skiftes ut. Det anbefales å erstatte trykkplaten og clutchlageret sammen med clutchlamellen, disse delene er ofte utslitte på samme tid.

Når du vet hvilke tegn du skal være oppmerksom på, har du muligheten til å oppdage defekter tidlig og dermed spare penger og unødvendige dyre reparasjoner.