Nye VW Caddy er bygget på en helt ny plattform, som heter MQB, som gir økt akselavstand med 9,3 cm, også bredere og lavere bil, og for de som lurer så er bakakselen ny den også.
Dersom forskjellen i kjørekomfort for nye VW Caddy er i nærheten av forskjellene vi opplevde i kjørekomfort med VW Transporter T 6.1 er det bare å glede seg til denne bilen dukker opp i Norge ca uke 43/44 med demobiler, og litt senere med kundebiler.
Når man skal lansere en helt ny generasjon av en bil, en bil som ikke har med seg noen deler fra forrige generasjon, ja da ser man gjerne litt på bilmodellens historie, og over her kan du se VW Caddy 1 som man fikk kjøpt her i Europa fra 1978 til 1992.
Caddy 2 fikk man kjøpt fra 1995 til 2003, og den ble produsert i Spania.
Caddy 3 kom på markedet i 2003 og holdt seg der helt til 2014. Noen mener det er litt spesielt å kalle Caddy 4 for en «ny generasjon», men det har nå Volkswagen valgt å gjøre likevel.
Caddy 4 har sånn sett hatt et kort liv sett i forhold til sine forgjengere, den kom på markedet i 2015 og blir erstattet i slutten av 2020 av nye VW Caddy 5.
Dette var en familiebilversjon med 5 seter, som showets «programledere» kom ut av. Denne personbilvarianten kan man få med inntil 7 seter, og utstyrsnivåene har byttet navn. Comfortline heter nå Life, og Highline heter nå Style på Caddy 5.
Den hvite var en varebilversjon, med normal størrelse, for den kommer også som Maxi, som er en del lenger enn normal er.
Her er en tidlig prototype på VW Caddy Maxi, som kommer noe senere enn varebilen med normal størrelse.
Ikke så vanskelig for meg å vite at dette var en veldig tidlig prototype, for den hadde ikke fått fungerende dørhåndtak enda (ikke så praktisk for en nyskjerrig fyr som meg som plutselig sto med håndtaket i hånda på scenen der).
Caddy Maxi med 215 mm lengre akselavstand (2970 mm) har enda større vareromsvolum (4,0 m3) enn Caddy med kort akselavstand (2755 mm). Her øker den maksimale vareromslengden fra 1797 til 2150 mm. Den utvendige lengden er 4853 mm.
Med en haug journalister fra hele verden, og få biler på scenen var trengselen stor, og derfor var det ikke så lett å filme veldig bra eller å ta veldig gode bilder. Sånn er livet på verdenspremierer.
I videoklippet over får du se litt utenpå og inni nye Caddy, men på grunn av den nevnte trengsel ble det ikke så veldig mye i denne omgang, vi får komme sterkere tilbake med mer når vi får prøvekjøre den.
Varerommet i VW Caddy med normal størrelse er på 3,3 kubikkmeter.
Bredden i varerommet har økt med 50 mm til 1606 mm. Bredden mellom hjulhusene er økt med 60 mm til 1230 mm. Åpningsbredden bak er økt med 51 mm til 1234 mm og høyden i varerommet har økt med 7 mm til tross for at bilen totalt sett har blitt noe lavere.
En lavere bil og ny utforming av fronten gir lavere luftmotstand.
Med elektromekanisk styring åpner det seg muligheter for mange nye assistentsystemer, som ryggeassistent med tilhenger og filholdeassistent som er hakket mer avanser i Caddy 5, og har fått navnet Travel Assist.
Mange assistenter man kjenner fra VW Caddy 4 fra før er forbedret i Caddy 5, som;
Front Assist
Parkeringssensorer
Bakkestartassistent
ESP med ABS, ASR, EDS
Fjernlysassistent
Lane Assist kjørefeltassistent
Tretthetsvarsling
Multikollisjonsbrems
Parkeringsassistent
Dekktrykkontrollsystem
Ryggekamera
Hastighetsbegrenser med cruise control
Trafikkskiltgjenkjenning
Så får man også tilgang på en rekke nye assistenter;
Travel Assist (automatisert kjøring på nivå 2)
ACC automatisk avstandsregulering med Stop & Go
Trailer Assist (tilhengerassistent)
Feltskifteassistent (integrert i radarsensoren bak på bilen)
Utmanøvreringsassistent (integrert i radarsensoren bak på bilen)
Emergency Assist (nødstoppassistent)
Alle variantene av den nye Caddy kan leveres med nye ergonomiske seter som er godkjent av den tyske ryggforeningen AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.). De er utviklet spesielt for dem som kjører mye i jobben eller ofte kjører langt.
AGR-setene har 4-veis korsryggstøtte, justering av setevinkel, sitteputens lengde og kan naturligvis også justeres i lengderetningen og i høyden.
Den nye Caddy kan leveres med infotainmentsystemer med skjerm på 6,5, 8,25 eller 10 tommer. Dette er tredje generasjon infotainmentsystemer (MIB3) som er koblet til en kommunikasjonsstyreenhet (OCU med integrert eSIM) og dermed kan kobles til Internett.
Digital Cockpit har et 10,25-tommers display med klar og kontrastrik visning. Du kan bytte mellom to skjermvisninger med VIEW-tasten på det nye multifunksjonsrattet. I den ene visningen vises turteller og speedometer interaktivt som runde instrumenter. Du kan velge hva som skal vises midt på skjermen, for eksempel telefonboken på smarttelefonen.
Sammen med toppversjonen av infotainmentsystemet blir Digital Cockpit til Innovision Cockpit med enda flere funksjoner. Du kan se en del mer om Innovision Cockpit i vår test av Golf VIII fra desember.
De nye instrumentene og skjermene, og de nye sliderbars-løsningene gir nye Caddy 5 et særdeles moderne inntrykk inni bilen!
Caddy Alltrack erstattes av Caddy Pan Amerikana, men konseptet med noe høyere bakkeklaring og ekstra beskyttelsesplater under bilen er som før. Velger du denne bør du nesten ta med 4Motion.
En ny og litt finurlig ting med nye Caddy er at man ikke lenger får kombinasjonen DSG og 4Motion, kan det ha en sammenheng med CO2-utslipp å gjøre? Vi vet ikke helt, men VW-Norge skulle nok gjerne sett at den kombinasjonen fortsatt var en mulighet.
Når det gjelder motorer så kommer Caddy med to to-liters turbodiesel motorer ved lansering (75hk og 122hk), en 1,5 liters TSI bensinmotor med 116hk og en 1,5 liters TGI naturgassmotor med 130hk.
TDI motorene er utstyrt med et nytt system med totrinns AdBlue-innsprøytning, som gir enda lavere NOx-utslipp.
Her ser du Caddy 5 som en Edition-utgave. Med mer glossy detaljer. Litt motsatt retning sammenlignet med Pan Amerikana versjonen. Denne har 18¨ felger, noe man ikke normalt sett finner på biler i denne klassen.
Det kommer neppe veldig mange ladbare varianter av VW Caddy, for man ser nok for seg at ID.Buzz plattformen kommer til å ta seg av det ladbare behovet i dette segmentet fra 2022.
Vi vet ikke noe om priser på nye Caddy enda, den kan heller ikke bestilles før sommeren 2020 er historie, og før den tid må jo priser være i boks. Jeg har vel ikke sett et så moderne interiør og infotainmentsystem i en varebil eller 5/7-seter før, men det spørs om de aktuelle kundene er mest opptatt av denslags.
Vi gleder oss til å få prøvekjøre nye Caddy når det blir mulig, vi har en snikende mistanke om økt kjøreglede og komfort, men kanskje tar vi feil? Blir spennende å se!
…
Takk til Volkswagen Norge for turen til Düsseldorf!