Kort test av nye VW Transporter T6.1 (aug 2019)

Jeg ble med VW til Amsterdam for å teste den nye VW Transporter. En meget populær varebil som har fått mange nyheter.

Dato 24.08.2019 @ 15:51

I Amsterdam fikk vi prøve både Multivan og Transporter, men Multivan kommer det en egen sak på.
Varebilen Transporter er meget populær, og de fleste velger den med 4Motion.

Her kan du se min forrige test av VW Transporter.

Jeg har laget en ørliten video fra testdagen i Amsterdam:

En av de største nyhetene på denne Transporteren er styringen, som nå har en elektromekanisk servo som gir muligheten for en hel rekke assistenter dersom du ønsker å ha dem.

Foto: VW

 

Trailer assist for eksempel, der du gir beskjed til systemet hvor du vil at tilhengeren skal havne, så styrer bilen seg selv slik at tilhengeren havner der du vil ha den.

Parkeringsassistent kan du naturligvis også få.

Og parkeringsassistenten kan få transporteren inn på ulike typer parkeringsplasser.

Trafikk som krysser bakom bilen kan man også få varsel om dersom man ønsker det, og bremsene aktiveres dersom en potensiell kollisjon skulle oppstå.

En annen assistent er sidevindassistenten, som holder deg stabilt på plass i sterk sidevind. Denne assistenten er standardutstyr i Norge.

Da vi kjørte rundt i Amsterdam, og over ujevnheter som kanskje lett ville fått en tom varebil til å «hoppe og sprette litt» så syntes vi fjæringene her var svært så gode.

Det viser seg at med ny styring så ble det også utviklet nye fjæringer, og det var komfortable saker.

Nytt ratt er det også i Transporter, og nye instrumenter, også disse som er ganske analoge av seg på sidene.
Du kan nå velge heldigitale instrumenter, som VW kaller Digital Cockpit, skal vise hvordan det kan se ut.

Infotainmentskjermen har fått det nye «MIB 3» brukergrensesnittet fra VW.

Du kan velge adaptivt understell til Transporter, og det gir mange muligheter for å velge den komforten eller de egenskaper man ønsker ut av understellet.
Men testbilene vi kjørte hadde konvensjonelt understell, og var også meget komfortabelt.

Noen er mest glad i å ha bakdørene delt på midten, om de for eksempel rygger en del inntil ramper og slikt, og da er det nytt på nye Transporter at man nå kan få ryggekamera selv om man har midtdelte bakdører.

Mange velger nok Transporter med topphengslet bakdør. Da får man en ekstra arbeidsplass med tak, og det er det mange som setter pris på i dårlig vær.

Lasterommet er stort, og plassen er lett å utnytte enten man vil ha et tomt lasterom som dette, eller man ønsker seg spesialbygde løsninger for oppevaring eller arbeidsplass.

I Norge blir det standard med gjennomlastingsluke, da kan man ha noen få lange gjenstander som er opptil 40cm lenger enn varerommet.

Skulle du ønske deg de to låsbare oppbevaringsboksene under passasjersetene istedenfor gjennomlastingsluken, kan dette sikkert spesialbestilles.

Designet på dashbordet er nytt og pynten er ny, men dette er fortsatt hardplast altså, det bare ser ganske så trivelig ut.

Det er 3 forseter som standard i Transporter, så vi fant ut at vi måtte teste plassen her med 3 voksne store karer.

De to som er passasjerer har det ganske så trangt, men sjåføren har det igrunnen ganske greit selv om det er to store karer med i passasjersetene.

Den røde knappen i taket er en nødbryter som har blitt obligatorisk i personbiler, der man får kontakt med en nødsentral om det er nød på veien.

Sist jeg testet Transporter så ble jeg lettere irritert over refleksjoner i glasset i skilleveggen, men nå merket jeg ingen refleksjoner fra det glasset i bakspeilet. så det var veldig deilig.

Med glass i bakdørene var utsikten bakover nesten overraskende god i bakspeilet.

Foto: VW

 

Testbilen jeg kjørte hadde ikke gjennomlastingsluke fra varerommet, men to bokser til oppbevaring, som kunne låses med nøkkel.

230V støpsel var det også, uansett hvilken variant  du hadde.

Den manuelle kassen var god å gire med, og det var til og med litt avstand mellom siden av kneet mitt til girkassen.
Når man kjørte bilen alene føltes plassen svært så stor der inne.

Jeg var vel mer begrenset begeistret for det manuelle klimaanlegget. Sparer man virkelig så mye penger på å ikke kunne velge en temperatur?
Du kan selvsagt bestille dette, men for meg føltes det nesten litt unødvendig spasommelig å ikke ha det i testbilen.

Følelsen av sparsommelighet med klimaanlegget forsterket seg når man brukte den meget gode infotainmentskjermen, og den fine navigasjonen med 3D-visning i byen.

Det er også en del som har mer sans for integrerte skjermer enn skjermer som stikker langt opp fra dashbordet som da vil bli glad i denne integrerte skjermen.

Du kan få skjermen i 2 størrelser, 6,5» som er standard, 8» eller 9,2» dersom du velger Discover Pro.

eSIM er også nytt i infotainmentsystemet, og gir mulighet for strømmetjenester og internettradio for å nevne noe.

Har du iPhone skal Apple Car Play kunne brukes uten at du kobler kabel i telefonen.

Foto: VW

 

På dashbordet bakom rattet er det en «ekstra» 12V plugg som du kan lade med, kan være kjekt også som strømkilde om du har noe festet i frontruta som trenger slikt.

Hullet til venstre er koppholder eller flaskeholder.

Foto: VW

 

Kjekt med arbeidsbord i ryggen til det midtre passasjersetet når du ikke har med 3 i bilen.

Der er det også en egen plass til penn, og det er et par ekstra koppholdere, dem får man aldri for mange av.

Foto: VW

 

Til høyre for girspaken er det nok en koppholder, og mer lademuligheter med 2xUSB-C og 12V, men her kan man også få en trådløs lader til mobilen om man har en mobil som kan lades trådløst.

Det har skjedd ting med støtfanger og med lykter også, nå er det H7 hovedlykter som er standard.

Du kan legge til mer krom og detaljer i fronten om du ønsker det.

Det er også kommet til flere nye farger til Transporter og flere nye felger.

Du får nye Transporter med 3 ulike dieselmotorer som alle er på 2 liters volum, og som alle oppfyller kravene i Euro «6d TEMP EVAP».

Den minste motoren på 110hk gir deg 250NM, så kommer 150hk og 340NM og så har vi 199hk og 450NM.

De to største motorene kan du få med DSG automatkasse med 7 trinn, og du kan også få dem med 4Motion.

Norske priser er ikke endelig fastlagt, men VW Norge mener at en kort 110hk  blir ca 5 000 dyrere enn forrige modell, og at en kort med 150hk motor, 4Motion og DSG blir ca 6 000 dyrere enn forrige modell. Dette er kun ment som en prisindikasjon.

Foto: VW

 

Jeg har en mistanke om at også nye Transporter blir en populær varebil, og de bedrifter som jobber med å få ned utslipp fra bilparken sin kan se fram til en ladbar hybrid som kommer i andre halvdel av 2020. Kjører du mest langt er nok diesel fortsatt å foretrekke, men har man mest småkjøring, og kan ordne gode lademuligheter, kan en ladbar hybrid være interessant å se nærmere på.

I Norge kommer Transporter med følgende standardutstyr ut over det som er standard andre plasser:

Sidevindassistent, cruisekontroll, front assist med nødbremsfunksjon, gjennomlastingsluke i skilleveggen, Radio 6,5» m DAB+, Kjørecomputer Plus, 3,0 tonn totalvekt, Lys og siktpakke (dimming av bakspeil, aut kjørelys og regnsensor) og E-Call nødanropssystem.

I Norge kan også Transporter leveres i Exclusive med ekstra mye utstyr, som pickup med enkel/dobbel kabin, og som personbil.
Så har du også Caravelle varebil og personbil og Multivan Highline personbil.

 

Disclaimer:

Vi som var med VW på denne turen til Amsterdam for å få testet nye Transporter fikk dekket flybillett, mat og overnatting i Amsterdam av VW.
Takk for turen!