Oppdatering 7/8-23 – nå er prisene for nye og større Hyundai Kona electric sluppet:
I August 2018 kjørte jeg Hyundai Kona Electric i Norge for første gang, og på den tiden tok Hyundai Norge inn Hyundai Kona med flere ulike motoralternativer. Nå er det naturlig nok bare elbilen, Hyundai Kona Electric, som kommer til Norge.
Den gangen klaget jeg en del på at førersetet ikke kom langt nok ned, at head-up display plast plata ikke kunne justeres nok, at jeg slet med å få plass i baksetet og at bagasjerommet var litt lite, så jeg var jo litt spent på om de kunne klare å «fikse på alt dette» i den nye Hyundai Kona ved å legge til 15cm lengde, 5mm høyde og 2,5cm bredde.
Utenpå er det gjort mye med tanke på design, og jeg vil tro at mange liker det og noen liker det sikkert ikke. Det er jo fint at det lages biler med forskjellig utseende, slik at alle finner noe de liker.
Lysdesignet trekker litt veksler på IONIQ 5 og IONIQ 6 med sine lyspiksler med firkantet design, men man skal litt tett på for å se at det «ikke bare er en lys-linje».
Ladeluken er fortsatt i front, men Hyundai har nå gjort denne oppvarmet, slik at den skal være grei å få opp selv om det er isete forhold om vinteren.
Også bak på nye Hyundai Kona har det skjedd relativt store designendringer, også her har man en lislinje med pikseldesign. Hengerfeste kan man bestille til bilen, og nå kan man trekke inntil 750kg. Taklast kan man også ha.
Bagasjerommet har vokst ganske markant, med 30%, til hyggelige 466 liter. På bilen som kommer til Norge er baksetene delt 40/20/40, og ikke 60/40 slik som denne bilen hadde.
Under gulvet i bagasjerommet er det også masse plass, og de som har litt kjentskap til nyere biler fra Hyundai og Kia vil kjenne igjen boksen til V2L-pluggen som nå også Hyundai Kona får.
V2L-pluggen gjør at du kan hente strøm fra bilens store batteri til å drive noe elektrisk, som et vaffeljern, en TV eller en kaffetrakter du har med deg på tur.
Forsetene i nye Hyundai Kona kan ikke sammenlignes med de som var i forgjengeren, for her har det skjedd mye. For meg som tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang, så kommer jeg nå langt nok ned i nye Hyundai Kona, og komforten har økt mange hakk.
I Premium utstyrsnivå blir det skinn (er vel vegansk, som alle bruker for tiden), og ikke delskinn som denne bilen vi fikk se hadde.
Selv om denne bilen hadde soltak, som bygger noe ned, så hadde jeg bra med plass mellom mitt hode og taket. Det mest sentrale var nok likevel at jeg i forhold til utstynet fra frontruten ikke lenger opplevde å sitte «for høyt» i bilen.
De to små skjermene er byttet ut med en mer sammenhengende skjerm som består av to 12,3 tommer store skjermer som er ved siden av hverandre. Head-up displayet er nå ikke lenger en projeksjon på en plastplate, men et ordentlig head-up display i frontruta.
Ny programvare i infotainmentskjermen var det også. Ellers var varme og ventilasjon i seter på plass, og varme i ratt. Det lave midtkonsolldesignet gjør at førerplassen på ingen måte føles trang, noe jeg følte litt i den forrige versjonen som hadde en ganske høy midtkonsoll.
Førermiljøet oppleves langt mer moderne, og plassen føles veldig mye bedre, men kostnadene holdes nok noe nede ved at man ikke har gått helt amok med eksklusive materialer over alt her.
Så var det baksetene da, her fikk jeg såvidt gnudd meg inn i forgjengeren, med venstre kne skvist mellom forsete og bakdør, og hodet var også litt oppi taket, men plassen i den nye så jo mye bedre ut, så kunne de ha fikset på dette også?
Hjelpes for en forskjell, her er forsetet stilt inn på meg selv, og når jeg sitter tar jeg like mye plass som en som er 190cm lang, men likevel var det mye luft mellom knærne og forsetet.
Det er kanskje ikke så lett å se på bildet her, men håret gikk ikke oppi taket. Jeg skal ikke påstå at klaringen var veldig stor, men bare det å ha en klaring er jo helt topp for en stor kar som meg i et baksete, så her har de fått nye Hyundai Kona til å vokse helt perfekt mye for min del.
Den har ikke blitt for stor, og er fortsatt en B-segment-SUV, noe som er bra for alle som ikke vil ha en alt for stor bil. Den har bare blitt akkurat så stor som jeg ønsket meg da den dukket opp på markedet for en del år tilbake.
Selv om man kan få Hyundai Kona med bensinmotor, som hybrid og ladbar hybrid i andre markeder enn i Norge, så har man designet bilen med utgangspunkt i at flest skal ha den som elbil i framtiden, og dermed har de klart å designe vekk klumpen i gulvet på midten i baksetet.
Vanlig stikk-kontakt har man også her bak, der man henter strøm fra bilens hovedbatteri. Ettersom man også har V2L-plugg har man sånn sett 2 strømuttak i denne bilen nå.
Et par USB-C utganger har man også her bak, og man har varme i yttersetene i 3 ulike nivåer.
Under panseret er det nå et lokk, og slike lokk skjuler jo ganske ofte en frunk i elbiler.
Her var det nå et strømsystem ettersom bilen skulle stå noen dager på Aker Brygge, men normalt sett har man plass til ladekablene her, så man slipper å ha dem i bagasjerommet.
Det var en del ekko i lyden i denne plastbobla, så det fikk vi ikke gjort noe med da vi filmet.
Hyundai Kona har fått det man kan kalle en svært kraftig oppgradering, blitt større uten at bilen har blitt diger, mer moderne utenpå og inni, fått frunk og mulighet for mer vekt på hengerfestet, fått V2L og stikkontakt ved baksetene, fått gode skjermer og skikkelig head-up display, og har en rekkevidde som man regner med vil lande på rundt 514km.
Om dette blir mye bil for pengene gjenstår å se, for prisen fikk vi ikke riktig enda, men den plasserer seg nok konkurransedyktig i forhold til en del direkte konkurrenter, som for eksempel sitt søsken Kia Niro EV. Oppdatert 7/8: Nå som prisene er klare må de kunne defineres som konkurransedyktige. Mye mer elbil og rekkevidde for pengene her enn for eksempel med Honda sin nye elbil.
Du får fortsatt ikke Hyundai Kona med 4×4, her er det foreløpig framhjulstrekk som gjelder.
Du får ikke brennkvikk ladehastighet med Hyundai Kona, her er det foreløpig max 80kW som gjelder, noe som betyr at det tar omkring 40 minutter å lade batteriet på 65,4 kWt fra 10% til 80%.
Den blir også tilgjengelig med et mindre batteri på 48,8 kWt der man forventer en WLTP-rekkevidde på 342km, for de som ikke må ha så mye rekkevidde og vil spare en del penger. Oppdatering 7/8 – nå som vi vet prisene, øverst i denne saken, så vet jeg ikke om veldig mange kommer til å løpe og kjøpe innstegsmodellen. Men de som ikke trenger over 500km rekkevidde eller så mange hestekrefter kan jo spare kr 35 000 på innstegsmodellen.
Det man har fått er full OTA, noe som gjør at alt kan oppgraderes og oppdateres «over the air», ikke bare infotainmentsystemet eller noen få styringssystemer.
Produksjonen vil foregå i Tsjekkia, og starter i August, noe som betyr at de første bilene kommer til Norge i september.
Vi gleder oss til å prøve nye Hyundai Kona når det blir mulig.