Prøvekjørt Kia Niro EV i Tyskland (juli 2022)

En helt ny Kia Niro kommer til Norge, både som elbil og som ladbar hybrid, men her er det elbilen vi har vårt fokus på.

Dato 11.07.2022 @ 07:00

Når en bil er laget på en helt ny plattform så definerer man den som helt ny, og Kia Niro EV er laget på en ny plattform, men navnet er velkjent, selv om den het e-Niro i forrige versjon.

Man ser forskjell på elbilen og den ladbare hybriden når man ser på ladelukas plassering, som er midt i fronten på Niro EV og på venstre side like foran døra på den ladbare hybriden. Den ladbare hybriden har naturlig nok også et lokk til bensin lenger bak på venstre side av bilen. Om lag 65km elektrisk skal den kunne gå, men vi kommer sterkere tilbake med en sak om den ladbare hybriden når vi ganske snart kan teste den i Norge.

Kia Niro EV har vokst, noe vi merket da vi satte oss inn i bilen, her er plassen foran, i baksetet og til og med i bagasjerommet blitt større i forhold til forgjengeren. For salgstallene sin del er det nesten litt synd den ikke kommer med mulighet for 4×4 her i Norge, for da kunne den fungert helt ypperlig som familiebil for mange flere enn den får til med framhjulsdrift. Prismessig får den også litt mange konkurrenter – noe vi skal komme mer tilbake til senere.

Foto: Kia

 

Vi synes designet på nye Niro EV er langt mer moderne enn den forrige e-Niro, og det er ikke bare utenpå, men inni vil de som har sett inn i en Kia EV6 kjenne igjen mange designelementer. En skikkellig oppgradering også innvendig.

Setene, rattet, skjermene, girvelgeren, alt her inne har fått en solid oppgradering. Rattet er det samme som man finner i storebror Kia EV6, det samme er girvelgeren og mest sannsynlig også to skjermene på 10,25 tommer og det gode head-up displayet. To-funksjons knapperaden fra Kia EV6 er også med inn i Niro.

Foto: Kia

 

Summen av alt det nye fra Kia EV6 som er med inn i interiøret til nye Niro EV gjør at det oppleves som en langt mer moderne bil innvendig også. Her er det veldig lett å like det aller meste, kanskje bortsett fra en ting.

Foto: Kia

 

Det er lettest å se fra denne vinkelen at deler av designet i døra er laget i en relativt bratt oppoverbakke, som etter min mening ikke akkurat gir armlenekomforten jeg ønsker meg fra en bildør. Mulig linjene er kule eller stilige, men for meg spiller det praktiske en større rolle enn det visuelle. Nå er det ikke alle som har så lange armer som meg, og dermed vil ikke alle komme fram til denne oppoverbakken, så det vil være litt individuelt hvordan man opplever armlenet i døra.

Foto: Kia

 

Ladeplaten leverte 5W før i forrige e-Niro, men nå leverer den 15W lading. Girvelgeren som man kjenner fra Kia EV6 er med, og det er forbilledlig enkelt å justere på setevarme eller ventilasjon – ventilasjon i forsetene er helt fantastisk deilig og komfortabelt når det er skikkelig varmt ute! Det undrer oss at ikke flere biler leveres med dette.

I e-Niro var skjermen integrert, og den var ganske mye mindre enn den 10,25 tommer skjermen man får nå, og det er ikke langt unna at den i det minste oppleves integrert. Knapperaden over ladepluggene og ladeplata har to valg, enten klimafunksjoner eller navigasjon og stereofunksjoner. Genal måte å sørge for at de mest brukte funksjoner er lett tilgjengelige som knapper.

Selv om førermiljøet neppe vil defineres som veldig eksklusivt, så er det langt mer moderne enn det man fant i e-Niro i sin tid.

Forsetene opplevde jeg at jeg ikke fikk langt nok ned i forrige e-Niro, men den følelsen får jeg ikke på samme måte i nye Niro EV. Det kan jo ha noe med at bilen har vokst, og at jeg har masse luft over hodet her. Min bakende er så stor og min rygg så lang at jeg tar like mye plass som en normal fyr på 190cm, men her har jeg nå god plass i førersetet. Føler også jeg sitter hakket mer komfortabelt enn jeg gjorde i den forrige e-Niro. Rent visuelt synes jeg nok de nye setene ser en god del finere ut også. Passasjersetets chilleknapp, som kan gi passasjeren hvileposisjon ble ikke testet, for jeg satt bare i førersetet denne gangen.

Baksetene har i Niro EV fått et helt flatt gulv, og som du kanskje kan skimte på siden av passasjersetet er det USB-C lading i seteryggen – på begge forsetene, slik at de som sitter bak nå får ladet det de måtte ønske å lade på turen. I armlenet i døren er det knapp for setevarme i yttersetene bak.

I forrige utgave hadde jeg såvidt plass baki her, men nå som bilen har vokst har jeg luft over hodet mitt når jeg sitter i baksetet, dette er med i videoklippet du finner rett nedenfor her. Svært få av konkurrentene til Niro EV tilbyr såpass med plass i baksetet i høyden. Kneplassen er også god. Dette baksetet er som mange andre bakseter designet for to personer, men man kan være 3 på kortere turer dersom den som sitter i midten er litt smal.

Vi testet ikke forbruk, rekkevidde eller ladehastighet i Tyskland, det får vi ta når vi kan få teste Niro EV i Norge, men det ble nevnt at ladingen skal gå noe raskere enn før på grunn av muligheten for forvarming av batteriet. Her må man bruke bilens navigasjon til en ladestasjon for å aktivere forvarmingen, vi har mer sansen for Nissan Ariya sin løsning der man bare velger å starte forvarmingen som en funksjon.

Bagasjerommet har vokst med 60 liter, og man har i tillegg fått en liten frunk på 20 liter i den nye Niro EV. På bildet over her er gulvet plassert i øverste nivå, som gir enkel inn/utlasting til daglig bruk, så kan man legge ned gulvet til nedre nivå når man har behov for den ekstra plassen. At baksetet er delt 40/60 er det nok en del som ikke synes er en optimalt praktisk løsning.

På kanten helt til venstre ser man den store høydeforskjellen på øvre og nedre gulvposisjon. til høyre for safety bagen finner man en sak som eiere av Kia EV6 GT-Line er veldig glade i, en V2L-plugg – det vil si en plugg du setter inn i bilens ladekontakt, for så å sette inn helt vanlige saker som bruker 220V strøm – det betyr at du kan ta med kaffetrakter på tur, eller toastjern eller vaffeljern, eventuelt brødrister eller kapp- og gjærsag til hytta der du ikke har strøm… det er egentlig bare fantasien som setter grenser for hva du kan drifte fra bilens batteri som er på 64,8 kWt, men du får maksimalt hente ut 3kW fra V2L-pluggen. Så langt jeg kjenner til har ingen konkurrenter dette på plass enda, men flere «jobber med saken».

Foto: Kia

 

I videoen litt lenger opp får du se lokket på frunken, og åpning/lukking av dette, så her tar vi bare med et bilde av at det er plass til nødkabler eller annet småtteri i frunken. Jeg vil nå si at litt frunk er bedre enn ingen frunk.

Den maksimalt tilgjengelige tilhengervekta på Kia Niro EV blir nå 750kg når hengeren har bremser, og fortsatt 300kg når hengeren ikke har bremser. Selv om 750kg ikke er en voldsom hengervekt, er det langt mer anvendelig enn de 300kg e-Niro fikk etterhvert som hengervekt.

Foto: Kia

 

På veien oppleves Kia EV6 langt mer komfortabel og stillegående enn sin forgjenger, men på tross av 204hk er ikke dette bilen du kjøper dersom dynamiske kjøreegenskaper på svingete og krevende vei er det mest sentrale for deg med en elbil. Den har mer enn nok krefter, men noen sportsbil prøver den ikke å være.

Foto: Kia

 

Når man har bedre plass i bilen enn før, og man har bedre karosseristivhet, bedre fjæringskomfort og bedre støydemping så blir det en svært så oppgradert kjøreopplevelse å bevege seg fra den forrige Kia e-Niro til den nye Kia Niro EV. Utfordringen for Kia er at dette har kostet, noe som merkes på bilens salgspriser.

Innstegsmodellen Comfort starter på kr 379 900 og toppmodellen Exclusive Pluss koster fra kr 449 900. Laminerte sideruter foran får man bare til Exclusive og Exclusive plus, noe som nok sterkt er med på å bidra til det langt lavere støynivået i Niro EV.

Selv ville jeg nok klart meg fint med en Exclusive, som ikke har soltak eller parkeringsassistent, men ellers Harman Kardon anlegg, ventilerte seter og alt det andre utstyret man veldig raskt blir glad i med Niro EV. Pris fra kr 439 900.

Noen konkurrenter med 2wd er Ford Mustang Mach-E, Polestar 2, Tesla Model 3, og VW ID.4 – det betyr at konkurransen i dette markedet nå er langt sterkere i dag enn det var den gang Kia e-Niro var ny. Det vil nok Kia merke litt på salgstallene, men det er ikke mange av konkurrentene som tilbyr ventilerte seter og V2L for å nevne noe Niro EV foreløpig er bortimot alene om.

Niro EV slår Polestar 2 og Tesla Model 3 på bakseteplass i høyden, dersom dette er sentralt, og det kan det jo være om man har et par tenåringer.

Foto: Kia

 

Vi tror nok at de som eier en Kia e-Niro i dag vil oppleve nye Niro EV som en langt mer moderne og komfortabel bil, i tillegg til at den har blitt større enn sin forgjenger. Vi tror også at mange vil oppleve Niro EV som en svært god oppgradering, både utenpå og inni.

Før, da man kunne velge mellom e-Niro og e-Soul ville jeg helt klart valgt e-Soul fordi den var mer moro og hadde mer sjel. I valget mellom nye Niro EV og e-Soul blir svaret helt utvilsomt Niro EV, som har tatt en kraftig reise til noe langt mer komfortabelt og moderne, og som nærmest parkerer e-Soul. Så har man jo Kia EV6 da, som nok mange vil ta turen opp til med tanke på 800v batteriteknologi og langt raskere ladehastighet… og ikke minst, at den er tilgjengelig med 4×4.

Foto: Kia

 

Vi fikk ikke testet ladehastighet, forbruk eller rekkevidde i Tyskland, det må vi komme sterkere tilbake til når vi får testet Niro EV i Norge. Det ser vi fram til, for det første møtet med bilen i Tyskland var meget trivelig.

Takk til Kia Norge for turen til Tyskland og muligheten til å få prøvekjøre nye Kia Niro EV!

I følge Kia sine nettsider skal Niro EV dukke opp i butikkene i september.

 

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: