Minitest av nye Lexus ES 300h F Sport S (feb 2019)

Jeg har ikke testet Lexus ES før, men nå som det nettopp har kommet en ny til butikkene var det på tide!

Dato 06.02.2019 @ 12:11

Jeg tok turen til Lexus Kristiansand i regnværet på mandag, og hardpakket snø med regn på er ganske glatt. Langt fra optimale forhold for å teste en lekker sedan med 218 hester systemeffekt og komfortable kjøreegenskaper.

Jeg kaller dette for en minitest fordi jeg ikke kjørte lange turen, og fikk mer en smakebit av bilen. Når man har en bil i flere dager blir man mer kjent med dem.

Inne i butikken var det en Luxury versjon av ES 300h utstilt, og for den som er litt våken så ser man relativt store forskjeller i grillen på en F Sport S med sort gittergrill (mer sportslig utseende) og en Luxury.

En mer dynamisk prisplakat finner du på Lexus sine nettsider, men denne øyeblikksplakaten gir et lite bilde på ulike utstyrsmodeller og priser man kan få bilen i. Det som er veldig sentralt å nevne her er at listen over ekstrautstyr blir kortere og kortere jo lenger opp du går i utstyrsnivå.

Startpris på 551 700, men metallic lakk vil du nok fort ha, og kanskje også vinterhjul på Lexusfelg.
Utstillingsbilen har «det meste» inkludert til 790 400.

Testbilen, en F Sport S koster fra 696 300.

Lexus ES 300h er 4,975 meter lang og 1,865 meter bred.
Med 1,445 meter høyde sier det seg selv at man må sette seg ned i denne relativt store sedanen.

På dette føret kjenner man fort at bilen er forhjulsdrevet, for det skal ikke så mye gasspådrag til på isete føre før antispinnsystemer må begynne å jobbe.
På en måte føles bilen mindre enn den er når du kjører den, for jeg tenkte ikke på at jeg kjørte en bil på størrelse med Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse.

Forsetene i kunstskinn er gode å sitte i, og har bra med justeringsmuligheter, men sitteputen kan ikke bli lenger. Det er nok også et par hakk unna komforten man har som sjåfør i en LS 500h, men det skulle vel nesten også bare mangle. Sitter gjerne her på en lenger tur!

Som du ser på rattstammen er det elektrisk justering på rattet også, men jeg følte vel ikke rattet kom så langt ut som jeg skulle ønske meg.

Førermiljøet preges av gode materialer, et mykt og deilig ratt og en god del kule linjer, men jeg satt og tenkte litt for meg selv om den automatgirspaken kanskje kunne vært noe mer modernisert?

Lexus våger å være seg selv, finne sine egne løsninger og ikke kopiere andre sånn alt for mye ihvertfall, og det synes jeg de skal ha ros for.
Det er bra at bilmarkedet har valgmuligheter og ulike løsninger. Selv om jeg ikke har kjørt aller mest Lexus enda, så trives jeg raskt i førermiljøet her.

Designmessig er det muligens et litt kraftig skille mellom dør og dashbord? I selve døra er det en åpning for luft til vinduet, noe som er veldig kjekt i en situasjon der du må fjerne dogg, eller sideruta har is på seg.

Når man åpner døra og ser et hull i den kan jo det være noe uvant, men det er her luften opp til sideruta går inn.

Knapper for minne i førersetet, samt det elektriske rattet. Når du stanser bilen og skal ut går førersetet litt tilbake og rattet litt fram og opp for å gi en enklere utstigning/innstigning.

Pene høyttalere fra Mark Levinson, som også gir fin lyd i bilen. Nede i høyre hjørne av bildet ser du knappen for å slå av/på Head Up Display, som forøvrig er meget bra når det gjelder plassering i frontruta, klarhet, farger og lys.

Bilen skifter sømløst fra el-motor til bensinmotor, man ser en liten grønn bil med EV inni når el-motoren er drivkraften. Et forbruk som ligger omkring 0,5 liter på mila er et annet resultat av hybridløsningen, men dette avhenger naturlig nok av hvordan du behandler gasspedalen.

På hver side av rattet er det en vribryter, og den du finner på høyre side kan du velge kjøremodus med.
på venstre side kunne jeg slå av antispinn, og testet det på en parkeringsplass, men slo den raskt på igjen på dette ekstremt glatte føret.

Midtkonsollen har en relativt bred skjerm øverst, som du manøvrerer deg rundt i med touchpaden til høyre for girspaken.
En del klimaknapper, veldig kjekt med egne knapper for klimastyring.
Litt setevarme og rattvarme kommer lenger ned, og mulighet for å spille av CD-plate under der igjen.
Så kommer det et lokk som skjuler…

Et lite rom til mobilen, USB og AUX tilkobling samt en koppholder finner du under lokket foran girspaken.

Under armlenet er det ladeplate til mobilen og god plass til å legge saker og ting rett bak den.

En del knapper på rattet, krever litt tilvenning, men du kan fint kjøre bilen uten å ha brukt tid på å kunne alt her.
Mange muligheter, men enkelt å komme i gang.

På høyre side finner du cruise-kontroll knapper og på venstre side knapper til stereo og telefon og manøvrering i menyer.

Rattet er som mange andre ratt delt inn i «holdesone» og en øvre og nedre del. Varmen i rattet er forbeholdt holdesonen. Jeg er kanskje litt rar, men jeg holder ikke alltid i holdesonen, og kunne godt likt varme i hele rattet. Fint at rattvarmen har to nivåer, og du kan også ha rattvarmen på automatisk modus.

Det overrasket meg nesten litt at ryggekameraet viste et så klart bilde etter kjøring i regn og slaps og salt, for dette bildet tok jeg da jeg kom tilbake med bilen.

Hodeplassen er den knappe faktoren i baksetet, og mitt hår går i taket selv om det ikke er så langt. er den som skal sitte bak under 182cm vil man nok ikke tenke over lite plass til hodet om ikke sveisen er høy da.

Her er det nok bilens lave profil som stjeler litt plass.

Jeg satt godt i baksetet, og det skyldes nok mye en bedre knevinkel, samt ganske lang sittepute.

Kneplassen er direkte stor når jeg sitter bak meg selv, ikke ofte jeg får så bra kneplass som dette.

Gode lademuligheter for de som sitter bak, med 2xUSB og 1x12v. Klumpen alle slike biler har i gulvet gjør at baksetet er mest komfortabelt for 2.
Da kan man også ta ned armlenet og få seg hver sin koppholder, samt et eget kontrollpanel.

Bagasjerommet har som sedaner flest en åpning som passer bedre til bager, kofferter og bæreposer enn til barnevogner og denslags.
454 liter vil jeg tro holder for bilens målgruppe, men jeg skal ikke påstå at det er direkte digert i denne klassen, og jeg undrer meg over om man kanskje har ofret litt bagasjeplass til fordel for masse kneplass i baksetet?

Lexus ES 300h får du med ett motoralternativ, og for en del som er vant med A6 eller E-klasse er nok det ganske uvant.
Noen vil kanskje ønske seg en motor som tar deg litt raskere fra 0-100 enn 8,9 sekunder?

Men velger du en Lexus, så er det mye mer enn ferden fra 0-100 som betyr noe.
Jeg tror du er glad i komforten, det hyggelige forbruket, de stilige linjene som gjør at bilen skiller seg fra massene, og den servicen som andre sliter med å nærme seg å levere. En totalpakke man som bileier nok raskt kan bli glad i.

Du har kanskje sett på undersøkelser av hvilke kunder som er mest fornøyde, og undret deg over hvorfor Lexus er på toppen her i Norge, men da tror jeg at jeg har svaret… du har ikke prøvd Lexus enda. Slagordet deres er «Experience Amazing».

Det blir litt som å fly på økonomiklasse til USA, og lure på hvorfor folk på første klasse er så happy når de kommer fram. Det er en ganske annen totalpakke på første klasse på lange flyturer.

Prisene på Lexus er derimot ikke som prisene på første klasse, for kan du få en A6, E-klasse eller 5-serie med over 200 hester og alt utstyr til under 800 tusen?

Må du ha hengerfeste sier du? Da må du velge en annen bil enn ES 300h.

Dersom muligheten byr seg til å bli enda bedre kjent med ES 300h vil jeg nok gjøre det, for smakebiten jeg fikk nå gav mersmak!

Takk til Lexus Kristiansand for lånet av Lexus ES 300h F Sport S!

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: