Langtest av Toyota Proace Verso Family (sept 2019)

Hvorfor i alle dager teste en bil som kom i 2017?? Den er da ikke ny? Neida, det er den ikke, men den har en nyhet som er så ny at ikke engang Toyota har fortalt om det riktig enda.

Dato 10.09.2019 @ 18:02

Toyota Proace Verso Family er en godt utstyrt bil, den er svært komfortabel, og denne har plass til 8 personer, men det finnes også løsninger med 9 seter.

Er noe av dette nytt da? neida, det er ikke nytt.

En bil som dette har klare fordeler for de som har behov for å frakte mange mennesker på en komfortabel måte, og de som kjenner til PSA, altså Citroën og Peugeot vet at både Opel og Toyota lager samme bilen som Citroën Spacetourer og Peugeot Traveller.

Opel er på vei ut med sin Zafira Life, som i bunn og grunn er samme bilen det også, og da jeg var på lanseringen av denne i Frankfurt var det nyheten kom… at denne bilen, Opel Zafira Life, kommer som elbil.

Resten er det mitt relativt store hode som har tenkt ut… Opel Zafira Life = Toyota Proace Verso = Citroën Spacetourer = Peugeot Traveller… er det da bare Opel Zafira Life som får lage elbil?? Øh… nei, det er ikke det vettu, de andre har bare ikke fortalt så veldig mye om det riktig enda. Opel fortalte gladelig og stolt om at Zafira Life kommer som elbil i 2021. Toyota har fortalt at varebilen Proace kommer som elbil, men da jeg nylig var på Toyotakaravane til Sverige ville ikke Toyota Norge si at Proace Verso kommer som elbil, så det er altså nyheter som foreløpig baserer seg på at jeg tør å vedde penger på at den nyheten kommer til å slippes om ikke alt for lenge.

Dette er altså en nyhet jeg tar fullt og helt på min kappe, for Toyota Norge har ikke sagt noe som helst om dette, så får vi se da, om mitt noe store hode tenker helt feil eller ikke.

Hva betyr det at denne bilen kommer som elbil? Vel, nå er startprisen for en med manuelt gir og Shuttle utstyrsnivå, 120hk 1,5 liters diesel og såkalt kort versjon på rett under 5 meter 528 900.

Vil du ha den med automatgir, og en 2 liters diesel med 177hk slik som den jeg testet så snakker vi fort 750 000 kroner.

På en bil som dette snakker vi fort om avgifter mellom 150 000 og 270 000 avhengig av lengde, gir og motor – det betyr at man som elbil kan få denne familiefrakteren svært mye billigere enn som dieselbil!

Setet på bildet over her er forøvrig komfortabelt, og har massasjefunksjon.

På videoen over her hadde jeg fått litt gammel prisinformasjon, så jeg sier bilen koster 700 000… men avgiftene har ikke gått ned… så 750 000 er nå mer rett.

Synes du alt bortsett fra rattets logo ser ganske så fransk ut? Stemmer nok det ja, til og med nøkkelen kommer fra PSA her, og det er PSA som lager toyotalogoene også.

Toyota er gode på å samarbeide, for å tilby flere bilmodeller uten å måtte ha astronomiske utviklingskostnader på alle sammen. Så er det noe finurlig trygt med noe som Toyota velger å sette sitt stempel på, eller logo om du vil, de må jo liksom gå god for kvaliteten her.

Selv om infotainmentskjermen ikke er så stor er navigasjonen god og brukervennlig, så den må jeg rett og slett skryte litt av.

Du slipper å lure noe særlig på hvor du skal når den til og med bytter visning før sentrale avkjøringer eller påkjøringer.

Så var det litt pepper også da, for et 360 kamera der du må rygge før du får se noe… er vel det jeg selv kaller et stykke unna optimalt.

Men litt skryt må ryggekameraet også få, for om du kommer litt tett på en hindring bakom bilen skiftes visningen til «rett ovenfra» der bak, så du ser hvor langt du har igjen i forhold til ledig plass bakom bilen.

Head-up display av typen gjennomsiktig plast har du her, og selv om det rent estetisk kanskje ikke ser så pent ut, så funker det jo bra.

Ser du de knappene jeg som familiefar er aller mest glad i her?

Knappene til de elektriske skyvedørene bak, en knapp til hver side, en helt uant fred som senker seg i et fadersinn på enhver parkeringsplass der bakdører ikke kan smelle inn i naboens bil og koste oss foreldre massevis av penger og ergrelse.

Ettersom jeg her ikke har noe motorlyd eller akselerasjon som gjør at jeg gliser litt ekstra, så er det utrolig godt å finne slike juveler som gjør at jeg bare må dra litt ekstra på smilebåndet hver gang de bakdørene skal åpnes eller lukkes.

Så er det en klump jeg ikke ble venn med, og det er klumpen som huser automatgiret. Selve automatgiret er jo artig nok i seg selv, men for meg og mitt kne ble plasseringen av den ubehagelig i lengden.

Er det da slik for alle? Neida, på ingen måte, men det er nok litt lurt å teste en slik bil før du løper og kjøper den, for å se hvor ditt høyre kne havner når du selv er plassert her inne i forsetet.

Du får denne bilen i 2 lengder, de kaller dem for medium L1, et finurlig navn på en bil på nesten 5 meter… så har du den lange L2 som er over 5,3 meter lang.

Biler som dette er ikke glad i luftmotstanden som hastigheter over 70km/t gir bilen, og det påvirker naturlig nok bilens forbruk.

Når det er sagt er ikke 0,77 liter på mila så hakkandes galt for en stor bil som dette er.

Dersom du skulle dra med deg de to tonn som 177hk dieselen kan maksimalt dra med seg, må du naturligvis regne med et mye høyere forbruk.

Dersom du har mer enn 2 barn og ikke blir glad av å se bakseter som dette, så tror jeg vi må prate litt… jeg har tre barn i alderen 6-14, og så jo for meg mil etter mil uten den minste antydning til uenighet i baksetene.

De som har barn i barnesete vil sikkert legge merke til at det er ISOFIX i alle setene baki her… så her er det mulig med en solid ISOFIX-fest til hele 6 barneseter om du vil.

Sky-view glasstak i to deler, slik at ungen på venstre side kan lukke igjen for sitt tak, mens ungen på høyre side kan se på skyer og stjerner og hva det måtte være der oppe.

Du ser kanskje også at setet nærmest fotografen kan stå annerledes enn de to neste, og hver seterygg kan vinkles uavhengig av de andre. Slikt kaller man for fleksibilitet, og det er også en form for komfort!

Bak er det også knapper for å åpne de elektriske bakdørene, og det er også mulig å bruke dørens håndtak for å starte åpning eller lukkingen av dem.

Det er fort gjort å tenke at en bil med 8 seter ikke har bagasjeplass, men joda, her er det rett og slett rikelig med bagasjeplass, og man kan jo skyve baksetene i lengderetning slik at man kan optimalisere bagasjeplassen dersom det behovet skulle oppstå.

Når jeg er på ulike lanseringer rundt om i verden er det ikke sjelden at biler som ligner på denne frakter oss fra a til b dersom vi ikke skal frakte oss selv i bilen vi skal teste, den brukes også av ambassader og bedrifter som skal frakte gjester til/fra flyplass eller annen transport. Så er det nok mange barnefamilier som drømmer om noe som dette, men som kanskje ikke hadde råd til noe slikt, og derfor forsvinner biler som dette svært raskt fra Finn.no – de er ettertraktet som bruktbil.

 

Takk til Toyota Norge for lånet av denne komfortable og romslige familiefrakteren!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: