Forrige BMW 530e hadde en del kortere elektrisk rekkevidde, bakhjulstrekk og ingen muligheter for hengerfeste.
Her snakker vi med andre ord ganske sentrale oppgraderinger for det norske markedet.
Jeg hadde denne bilen en uke, og fikk god mulighet til å teste elektrisk rekkevidde.
Ettersom jeg bor i Grimstad valgte jeg å kjøre gamle E18 mellom Grimstad og Kristiansand, en rute jeg også kjørte Volvo XC90 T8, og ladbare hybrider som jeg kommer til å teste fremover.
Det skrives om elektrisk rekkevidde WLTP på over 50km, men på min testrute kom jeg 42,4 km elektrisk på veier med 60-70 km/t i fartsgrense.
Gjettometeret var igrunnen ganske pessimistisk, selv etter at jeg hadde kjørt et godt stykke. Jeg har kjørt andre ladbare hybrider med mye mer realistisk gjettometer på samme ruta.
42,4 km er uansett svært mye lenger enn man kom elektrisk med forrige 530e. For veldig mange vil dette kunne bety at man kan ta all hverdagskjøring elektrisk, og når man så skal på langtur slipper man ladepauser. Det er også mulig å oppnå et forbruk på langtur under 0,55 liter på mila om man er litt beskjeden med gassfoten.
Jeg startet fra Grimstad med fulladet batteri, og brukte 0,54 liter per mil på turen til Fornebu. Starter du turen med tomt batteri vil det bli en del mer forbruk, for totalt med regenerering kjørte jeg over 5 mil elektrisk på turen til Fornebu.
Med tanke på at bilen har en bensinmotor på 184hk er ikke det så galt forbruk på langtur der farten i all hovedsak er over 100 km/t fra Porsgrunn og inn.
Den neste gode nyheten er at bilen kommer med xDrive, som gir fin fremkommelighet på vinteren her i Norge.
Jeg har ikke testet denne eller den forrige på glatt snøføre, så dette med bedre fremkommelighet på glatta baserer jeg kun på erfaringer fra andre biler jeg har kjørt på glatta.
Bare husk at ingen firehjulstrekksystemer gir bedre bremsemuligheter på glatta, det er en del som klarer å glemme dette dessverre.
Testbilen hadde ikke hengerfeste, og det ble heller ikke offentliggjort at det var mulig å få den med hengerfeste før noen dager etter jeg leverte den tilbake. Man kan trekke inntil 750kg bakpå en BMW 530e, og et hengerfeste koster 11 300 og kan ettermonteres fra november.
Som du kan se av videoen over er ikke akselerasjonen utpreget heftig for denne bilen, men 0-100 ser du jeg tok unna på litt over 6 sekunder, og denne har ikke xTra Boost som BMW 330e har.
Jeg har nok en mistanke om at det kan komme noe xTra Boost neste år også for BMW 530e, men det får tiden vise.
For all del, akselerasjonen er god, den er bare ikke det jeg definerer som rå. Det bilen derimot har i bøtter og spann er komfort. Hjelpe meg for en komfortabel bil å kjøre langt med!
BMW 5-serie utstråler etter min mening eksklusivitet, og litt avhengig av hvor mye utstyr du putter på den så kan den bli svært så eksklusiv og godt utstyrt.
Testbilen har lagt på seg prismessig med 265 300 på grunn av utstyr fra listene over ekstrautstyr.
Startprisen for 530e er likevel hyggelige 594 100 med xDrive, og om du ikke trenger xDrive starter den på 556 200, og den skal også ha noe lenger elektrisk rekkevidde enn versjonen med xDrive.
Med tanke på at du får en kombinert effekt på 252hk blir dette veldig mye BMW 5-serie for pengene.
At du i tillegg kan spare en god del penger på å kjøre elektrisk i hverdagen kommer på toppen.
I disse komfortsetene er det ekstra godt skinn, en pakke som heter «Eksklusivskinn ‘Nappa’ Black».
Bruker du 18 400 på komfortseter og 16 400 på skinn skal du jo sitte godt, men du verden så godt man sitter også da! Hjelpe meg!
Det er så komfortabelt at man får en sorgreaksjon når man må levere bilen fra seg igjen etter å ha testet den.
Et komfortsete har mange innstillingsmuligheter og knapper, den lengst frem justerer du sitteputens lengde med, neste styrer du sitteputens vinkel med, samt om du vil ha setet opp/ned og tilbake/fram. Så kommer ryggvinkeljusteringen, med en egen knapp for øvre del av seteryggen. Bakom den er det en rund sak med 4 retninger på, og det handler naturlig nok om korsryggstøtten. Den svarte litt anonyme knappen ovenfor der er til å justere hvor mye sidene i setet skal klemme deg fast i setet.
Kjære søte snille bilprodusenter av andre merker – se og lær!!
Man kan også bestille sete med ventilasjon og massasje, men det var ikke tatt med på testbilen.
Rattet er tykt og godt å holde i, men jeg har hørt dem som sier at de synes det er for tykt og mykt.
strategisk plassert knapp for rattvarme på rattet, og ellers gode og logiske knapper på rattet for cruisekontroll og mye mye mer.
Digitale instrumenter bakom rattet er litt overgang for mange, men jeg synes de fungerer meget godt, og utnytter den plassen som åpningen i rattet gir ganske så optimalt.
Man kan bestille automatgiret uten padlene bakom rattet, det blir jo en smakssak. Har du null planer om å gire aktivt selv er det jo ikke et stort poeng å bruke penger på girpadler du ikke har planer om å bruke.
Infotainmentskjermen hadde siste nye software fra BMW, med tiles du selv kan arrangere og bestemme over når bilen står i ro. Fantastisk god bildekvalitet på kameraer bak og foran bilen, forbilledlig laget.
Under infotainmentskjermen er det noen hurtigknapper du kan programmere med de funksjoner du selv synes du bruker ofte, for eksempel din favoritt radiokanal, eller ring frua eller ring en av kidsa, mange muligheter.
Så kommer det en avdeling for å kontrollere klimaanlegget.
Veldig kjekt at disse funksjonene ikke er «gjemt inne i iDrive», men har sin plass i midtkonsollen.
Foran girspaken er det et lokk du kan åpne, og der er det koppeholdere og det er ladeplate til mobilen.
Det er også en USB-plugg til deg som ikke har mobil med induktiv lading. 12V er det også mellom koppholderne.
BMW er knallgode på trådløs tilkobling av Apple Car Play, så her trenger man ingen kabler for å få det opp i infotainmentskjermen.
På høyre side av girspaken har du joysticken til infotainmentskjermen, samt en del kjekke hurtigknapper rundt.
Til venstre for giret kan du velge kjøremodus. I hybrid vil bilen selv velge den optimale kombinasjon av bensinmotor og elektrisk motor, men jeg er vel ikke like heftig imponert over systemet her som jeg ble i E-klasse.
Jeg synes nok at det var litt «krevende» for systemet å velge å gå over på elektrisk drift i hastigheter over 90 km/t til tider, selv om det var bra med strøm på batteriene, og jeg ikke hadde satt noen ønsket restverdi på batteriet ved ankomst bestemmelsessted.
Dette er jo bare noe man merker på langtur, og som nevnt er jo ikke forbruket på langtur galt.
I førerdøren fant jeg på testbilen en knapp nederst til høyre som jeg ikke er så vant med å finne.
Denne var til å ta opp/ned solskjerming i bakruta. Meget elegant løsning du kan se i videoen lenger oppe her.
Baksetene er optimalisert for 2 personer i biler som dette, selv om det er setebelter for 3 personer.
Jeg vil også si at det er optimalt for personer under 182 cm, selv om jeg selv får plass baki her.
Kneplassen er grei, jeg får klemt fingre mellom knærne og forsetet når forsetet er stilt inn på meg selv.
Hodeplassen er ganske akkurat for min del, og håret kommer litt borti taket selv om ikke jeg har den aller høyeste sveisen på markedet.
Litt usikker på om det ville vært noe forskjell om bilen ikke hadde hatt soltak?
De som sitter bak har i denne testbilen en egen klimasone, og henter man litt mer fra lista over ekstra utstyr kan man nok få varme i yttersetene også.
2x USB-C tilkoblinger og en 12V – bør gi gode lademuligheter for de som sitter bak.
I videoen går jeg ganske grundig gjennom alle luker og lokk i bagasjerommet som er på 410 liter.
Det man legger merke til her er høydeforskjellen mellom gulv og «tak» i bagasjerommet som ikke er så veldig stor, men du får inn halvannen liters brusflasker baki her.
I motsetning til Mercedes, så har BMW levert flatt gulv i bagasjerommet, men man kan «legge ned» lokket i rommet under lokket om man vil ha mer dybde i den bakerste delen av bagasjerommet. Eventuelt legge saker og ting under lokket.
Jeg skjønner likevel de som håper på at BMW også leverer 530e xDrive som touring neste år, så får vi se hva som kommer av slikt i 2020, det blir på det nåværende tidspunkt kun spekulasjon og håp.
Med tredelt bakseterygg kan man legge ned midtsetet og bruke skipose gjennom luka her om man ikke vil ha ski på taket.
Det er jo også mulig å trekke med seg litt bakpå bilen om man skulle ønske det.
Med xDrive bør ikke turen til skibakken by på noen særlige utfordringer.
Hvor mange ladbare hybrider med firehjulstrekk som ikke er SUV’er finnes? hmm…
Nei, BMW 530e har ikke så veldig mange direkte konkurrenter nå som xDrive og hengerfeste er på plass, da må man over på SUV’er.
For en del er nok BMW 330e en konkurrent, fordi den starter litt over 100 000 lavere i pris, og har mer futt… men så var det dette med xDrive da, det har ikke 330e enda.
Jeg tror at 330e kommer med xDrive når den ladbare touringen lanseres i 2020… og da snakker vi konkurrent, men dette er spekulasjoner fra min side.
Er det mye jobb å plugge inn bilen hver kveld?
Nei, det er egentlig ikke det, man kommer raskt inn i en rutine på det, men det er jo utrolig kjekt og trygt å ha ladeboks på veggen hjemme da.
Er det verdt ca 40 000 ekstra å bestille med xDrive?
Vel, om du kommer deg greit fram over alt uten, kanskje ikke i bruksverdi for deg. Når dagen kommer at du skal bytte den ut så blir nok modellen med xDrive langt mer ettertraktet enn den uten, og da mistenker jeg at forskjellen kan bli langt mer enn de 40 000 som man ser i på prisen i nybilkjøpet. Så min konklusjon blir vel fort ja på xDrive og hengerfeste, det er verdt pengene. Vet jeg dette? Neida, det er kun en kvalifisert gjetning.
Særdeles høyt komfortnivå, gode kjøreegenskaper, økt elektrisk rekkevidde, potensiell sparebøsse på forbruk om du har rett kjøremønster, xDrive og hengerfeste, litt lite bagasjerom, ekstrautstyret koster en del, ikke billigst servicekostnad i markedet.
Det er mye positivt med nye BMW 530e xDrive, så mye at det rett og slett gjør litt vondt å levere den tilbake igjen.
Takk til BMW Norge for lånet av denne bilen!