Kort test av Toyota Proace 4×4 (nov 2019)

Toyota Proace 4×4 er femte deltager i Norges Varebil 2019, og nå er det ikke lenge igjen før avstemmingen starter på Nybiltester sin Facebookside!

Dato 10.11.2019 @ 21:27

Vinneren i «Norges Varebil 2019» skal kåres av de som følger Nybiltester på Facebook, kan det bli Toyota Proace som stikker av med seieren?

Min jobb er å vise deg denne varebilen, så du kan få blitt litt mer kjent med den før du bestemmer deg for din vinner senere i november.

Toyota Proace får du i 3 ulike lengder, noe bildet nedenfor illustrerer ganske greit.

4,6 meter lang – 4,95 meter lang – 5,3 meter lang.

Hengervekt for L1, den mellomlange flest velger er på opp til 2500kg, og nyttelasten er på 1400kg.

376 100 for L1 med 122hk dieselmotor og Comfort utstyrsnivå.

499 500 for L1 med 122hk dieselmotor og Comfort utstyrsnivå med 4×4.

 

Det var ikke så lett å teste 4×4 systemet fra Dangel denne dagen, men jeg har vært i en offroadløype med Opel Vivaro/Opel Zafira Life som har samme 4×4 system som Toyota. Dersom du ikke kommer deg frem med dette systemet har du utfordringer som krever et helt annet verktøy enn en varebil, det er nå min mening.

Til venstre for rattet kan du velge mellom Eco, som i prinsippet betyr tohjulstrekk, og 4WD som naturlig nok betyr firehjulstrekk. Svært lite komplisert. Noen som er vant med å kunne låse ulike differensialer vil kanskje hevde at det blir «for enkelt», men det fungerer meget godt.

Romslig varerom, og der framme nede til høyre er det en gjennomlastingsluke.

Dersom man tar opp passasjersetet foran kan man laste helt inn til fotbrønnen på passasjersiden.

Med passasjersetet nede stanser gjennomlastingen i metallplaten under fremre del av passasjersetet.

Man kan ha lukket gjennomlastingluke om man vil bruke plassen i førerhuset til lagring av gjenstander som helst ikke skal bli så kalde. Man kan også ha åpent her bare for å slippe varm luft bakover i varerommet.

Over er det en kort video som viser bilen med litt levende bilder.

I selve førerhuset er det flere praktiske løsninger, som dette skrivebordet som man kan få fram ved å ta ned en del av seteryggen i midtsetet. Under skrivebordet er det også plass til penner eller annet småtteri som man trenger som kontorutstyr.

Midtsetet kan som du ser her vippes fram, og under setet har du et lagringsrom.

Førermiljøet her er noe plastikkpreget, men man kan nok oppgradere en del ting, som rattet for eksempel om man ønsker dette. Kul girspak som er god å bruke. Litt analoge instrumenter og litt liten infotainmentskjerm.

Bakom rattet på venstre side finner man kontrollene for cruisekontrollen, den er det lurt å gjøre seg kjent med før man kjører, for det er ikke så lett å se symbolene på den når den er bakom rattet. Man venner seg fort til hva som er hvor.

På høyre side bakom rattet er det noen snarveier i forhold til å høre på radio eller musikk, samt operere telefonen.

Setene har manuelle innstillingsmuligheter, men er ganske komfortable selv om det ikke vrimler av innstillingsmuligheter.

Du kan bestemme temperatur i klimaanlegget, men hvor kraftig anlegget skal blåse må du bestemme. Både USB og 12V lademulighet her.

Ryggekameraet er kjekt å ha, men har sett bedre løsninger enn det PSA leverer til sine og Toyota sin varebil.

Hvor praktisk er 360 ryggekamera dersom du faktisk må rygge før du ser noe der? Litt begrenset kanskje?

Toyota er gode på rask service, fordi de vet at det er veldig sentralt for sine varebilkunder å være mest mulig «på veien» og «hos kunden» til enhver tid. Når de skulle godkjenne 4×4 systemet fra Dangel brukte de ganske mye mer tid på det enn Peugeot gjorde for sin Expert. Det bør gi deg som kunde en god trygghet på at det nye 4×4-systemet fra Dangel er av god kvalitet nå.

Jeg testet Proace med 122hk diesel, og det opplevdes med tom varebil som friskt og trivelig, men man kan naturligvis få varebilen med større motorer også, men da uten 4×4.

Denne bilen med 4×4 har også mer beskyttelse under bilen i forhold til kjøring med større fare for steiner og slikt, og den er ekstra hevet. Du kan bestille selv hvor mye ekstra hevet bilen skal være (innenfor visse grenser).

Takk til Toyota Arendal AS for lånet av Toyota Proace 4×4!

Det er lokale bilforhandlere i Grimstad/Arendal som får velge sine kandidater, og jeg kan vel avsløre at det blir nominert biler i ulike størrelser, alt ettersom hvilken bil forhandleren mener er «mest genial for håndtverkere».

Husk at det er DU som bestemmer hvilken bil som vinner i en avstemming på Facebook senere i november.

 

 

REKLAME

Dersom din bedrift ønsker et system for elektronisk kjørebok og/eller flåtestyring fra Fleet Complete kan dere nå få rabatt!

Hele 20% rabatt om du bestiller fra denne siden: https://fleetcomplete.no/elektronisk-kjorebok-mgs30/

REKLAME

Annonse