Kort test av Peugeot Expert Mester (okt 2019)

Fjerde deltager i Norges Varebil 2019 er Peugeot Expert, den kan du få med 4×4 og med praktisk gjennomlastingsluke.

Dato 09.10.2019 @ 10:35

Vinneren i «Norges Varebil 2019» skal kåres av de som følger Nybiltester på Facebook, kan det bli Peugeot Expert som stikker av med seieren?

Min jobb er å vise deg denne varebilen, så du kan få blitt litt mer kjent med den før du bestemmer deg for din vinner senere i høst.

Peugeot Expert har etter min mening et ganske trivelig ytre, og selv om man ikke skal dømme noen på grunn av utseendet, så er det jo ikke utrivelig at også varebilen ser fin ut.

Peugeot Expert får du også i 3 lengder, der L1 defineres som kompakt med sin 4,6 meter lengde.
Jeg testet L2, som er like under 5 meter lang.
L3 er rett over 5,3 meter lang.

Ulike lengder på bilen gir naturlig nok ulike lengder og størrelser på lasterommet.

L2 har rett over 2,5 meter lengde, men det er før man åpner gjennomlastingsluka du ser nede til høyre på bildet over her.

På bildet over her ser du åpne gjennomlastingsluke med et målebånd fram til fotbrønnens vegg.

Her får du ihvertfall 113cm ekstra lengde, om enn på et noe begrenset antall enheter med tanke på gjennomlastingsluka sin utforming.

Her kan du med andre ord få med deg rør, tepperull eller plank på over 3,6 meter selv om varerommet har en lengde på 2,5 meter.

For å kunne laste inn i førerhuset må det ytterste passasjersetet løftes opp, og sekken må finne en annen plass å stå.
Det vil jo også være mulig å ha det ytterste passasjersetet nede, og få en kortere «ekstra lastelengde».
En plate under setet fra sitteputens ende og ned til gulvet vil beskytte bena til den som eventuelt sitter der.

I videoklippet over kan du se gjennomlastingsluka, og se hvorfor noen velger topphengslet bakluke fremfor sidehengslede bakdører.

Førermiljøet opplever jeg som bra, med godt sete å sitte i, et godt skinnratt å holde i, en kul girspak med ekte metall på kula, men det er vel et par ting som ikke er helt optimale likevel.

Utstikkeren der giret er må jo nevnes, for om noen skal sitte i midtsetet så må man jo sitte litt sidelengs for å få plass til sitt venstre kne.
Den plaget ikke meg som sjåfør, for mitt ben kunne lene seg inntil den uten at det var ubehagelig.

Klimaanlegget kan se noe manuelt ut, men ettersom man kan bestemme temperatur på den ene vribryteren, så er det ganske så automatisk likevel.

Infotainmentskjermen hadde tålt å være et hakk større, og skal man kjøre langt ville man kanskje lagt til cruisekontroll fra lista over utstyr man kan få til bilen.

Ryggen i midtsetet kan man dra ned, og vipps får man et hendig arbeidsbord, enten man skal skrive på noen papirer eller man skal bruke en liten laptop.

Hvordan man vrir på bordplata kan du se i videoklippet litt lenger opp i saken her.

Under midtsetet er det faktisk også litt lagringsplass, så det mangler ikke på praktiske rom og løsninger i Peugeot Expert.

Peugeot tilbyr bare Expert med det som defineres som komfortvegg med glass, slik at man kan bruke bakspeilet og man kan finne en komfortbel sittestilling i førersetet selv om man er litt stor.

Lafinto er et selskap som har spesialisert seg på ombygging og tilpasninger for alle mulige ulike varebiler, som komfortvegger, og paneler som dekker gulv og vegger i lasterom bare for å nevne et par eksempler.

At man tar inn designdetaljer som en kul girspakkule i en varebil har jeg stor sans for, men jeg mistenker at denne kan bli noe kjølig i en vinterkald bil, så bruk gjerne hansker på vinteren.

Man kan få tak i Expert Basic i kort utgave og med 100hk diesel til 297 300 (inkl. avgifter og mva), men de fleste går naturlig nok for større motor og mer utstyr.

Expert Mester får man fra 327 300, men den mest solgte er L2 med 150hk diesel til 401 800.

4×4 kan man få på L2 og L3 med 150hk diesel, og de koster da 501 700 for L2 og 520 000 for L3.

Testbilen hadde 120hk dieselmotor, men fordi det er så lite forskjell prismessig opp til 150hk motoren så selges ikke denne så mye.
Med tom bil kjennes 120hk motoren frisk nok ut, men jeg vil nok tro man sparer en del drivstoff med 150hk om man som regel kjører med en del last baki bilen.
Komforten er også god i denne varebilen, et område der varebiler har hatt store forbedringer de siste årene.

Maksimal nyttelast er på 1400kg, og hengervekten på de mest valgte motrene er på max 2500kg.

Takk til Chr. Repstads Sønner AS i Grimstad for lånet av Peugeot Expert!

Det er lokale bilforhandlere i Grimstad/Arendal som får velge sine kandidater, og jeg kan vel avsløre at det blir nominert biler i ulike størrelser, alt ettersom hvilken bil forhandleren mener er «mest genial for håndtverkere».

Husk at det er DU som bestemmer hvilken bil som vinner i en avstemming på Facebook senere i høst.

 

 

REKLAME

Dersom din bedrift ønsker et system for elektronisk kjørebok og/eller flåtestyring fra Fleet Complete kan dere nå få rabatt!

Hele 20% rabatt om du bestiller fra denne siden: https://fleetcomplete.no/elektronisk-kjorebok-mgs30/

REKLAME

Annonse