Kort test av nye Opel Astra (sept 2019)

Den største forandringen for nye Opel Astra befinner seg under panseret, for alle motorene til Astra er laget nye fra grunnen av.

Dato 07.09.2019 @ 17:17

Hvorfor utvikler Opel egne motorer når de nå har kommet inn i PSA?
Det spørsmålet er det et par svar på. Det første er at Astra er den bilmodellen Opel selger nest mest av i Europa, og med nye utslippsregler i EU fra 2020, med bøter for de som ikke oppfyller CO2-kravene, så er Opel helt avhengig av at Astra oppfyller kravene i EU i forhold til utslipp, så de slipper bøter.

Det å utvikle nye motorer og ellers facelift for en bil er noe som tar en del år, dermed ble dette arbeidet påbegynt før Opel var en del av PSA. Det ville være unaturlig for Opel å stanse arbeidet selv om man ble en del av PSA i utviklingsprosessen.

Alle de nye motorene til Opel Astra oppfyller kravene i Euro 6d som gjelder fra 2021.

En 1,2 liters turbo bensinmotor med manuelt gir og 110, 130 eller 145hk, og en 1,4 liters turbo bensinmotor med trinnløs automat med 145hk.

Så er det en 1,5 liters dieselmotor der både 105hk og 122hk kan ha manuelt gir, men det er bare 122hk du kan få med 9-trinns automatgir.

Utvendig er det nytt med «black pack» som denne hvite GS-line har, der har man ikke kromlister foran på bilen, eller rundt bilens sideruter, men sorte lister istedenfor.

På denne røde som har Elegance utstyrsnivå ser man kromlister i grillen, samt over tåkelys og rundt siderutene.

Selv om endringene utenpå er det man kan definere som forsiktige, så er det lavere luftmotstand nå enn det var før.

Et par nye farger kan du også få Astraen med, som denne i Navy Blue, og den røde som heter Hot Red.

Den blå 5-dørs varianten har GS line, mens den røde har Elegance utstyrsnivå.

Setene i GS-Line har skinn/alcantara, manuell høydejustering og hjul for ryggvinkel, men korsryggstøtten og sitteputens vinkel justeres elektrisk. Man kan også trekke ut sitteputen om man ønsker en lenger sittepute.

Opel har en stund vært meget gode på å lage gode seter, og fått dem AGR-godkjent. AGR er en organisasjon som godkjenner seter som er ergonomisk riktige uansett hvordan den som skal sitte oppi dem måtte være.

Man kan oppgradere til ventilerte skinnseter som også har massasje og elektrisk justering av alt, samt minnefunksjon for 2 sjåfører. Selv om jeg syntes kombinasjonen skinn/alcantara var kul ville jeg nok gått for de ventilerte skinnsetene.

Førermiljøet er ikke ekstremt forandret, men det er mulighet for varme i frontruta, instrumentene er mer digitale og ser annerledes ut, og infotainmentskjermen er ny og forbedret, og det er mulighet for kamera både foran og bak bilen.

Rattet er godt å holde i, og styringen er veldig fin og presis. Om man kjører en direkte sammenligning mellom forrige Astra og denne skal man kunne merke en forskjell på styringen.

Adaptiv cruisekontroll med knapper på venstre side av rattet fungerer meget bra.

Av en eller annen mystisk årsak så er ikke rattvarmeknappen på rattet i Astra, er det noen som kan forklare meg hvorfor?

Her blant alle klimaknappene har man lagt inn rattvarmeknappen også, forsåvidt ikke ulogisk, selv om jeg ville hatt den på rattet. Når man først trykker på den blir hele rattet varmt.

På biler med ventilerte skinnseter finner man også knapper her for avkjølende seteventilasjon.

Bakom koppholderen er det et rom for induktiv lading av mobil, og et oppbevaringsrom, under armlenet er det også plass, samt tilkoblingsmulighet for mobilen med USB om man skal bruke Android auto eller Apple CarPlay.

Baksetene er komfortable for 2, enten du velger 5-dørs eller Sports Tourer som stasjonsvogna heter.

Yttersetene kan ha setevarme, og selv om man teknisk sett kan sitte i midtsetet ser man raskt at komfortnivået her er en del lavere enn for yttersetene.

I både 5-dørs varianten og Sports Toureren er kneplassen til meg selv meget god, bakom førersetet som er stilt inn på meg.

I 5-dørs varianten så får jeg hodet litt vel nære taket, så her bør man nok være litt lavere enn meg.

Man bør ha bra med plass til hodet baki her om man ikke er lenger enn 180cm.

I Sports Toureren har jeg masse plass til hodet mitt, og det er jo ikke så rart ettersom taklinja får lov til å fortsette mye lenger bakover på stasjonsvogna.

Her ser vi at de som sitter bak har et par USB . tilkoblinger for lading, og knapp for å slå på/av setevarme for yttersetene.

I 5-dørs varianten har du en bagasjerom på 370 liter som er ganske hyggelig med tanke på at bilen bare er 4,37 meter lang. Plassen er også lett å utnytte.

Positivt er det også med 3-delt baksete 40-20-40.

Sports Tourerens bagasjerom ser du i filmklippet nedenfor her. Her snakker vi solide 540 liter med bagasjeplass.

Ikke så rart med tanke på at stasjonsvogna er over 4,7 meter lang. Det gir verdifulle ekstra cm for en familie.

Vi startet dagen med å teste 5-dørs i Denim Blue med trinnløs automat, så dro vi ut med hvit Sports Tourer med 9-trinns automat og 122hk dieselmotor. Den røde «Hot Red» stasjonsvogna med Elegance utstyrsnivå hadde 130hk bensinmotor og manuelt gir. Tilbake til flyplassen kjørte vi en lyseblå «Flip Chip» som også hadde 130hk og manuelt gir.

Bakpå bilen kan du også ha hengerfeste, men dette er ikke et utpreget trekkdyr.

Max vekt bilen kan dra meg seg varierer fra 1100kg til 1450kg, avhengig av om man velger 5-dørs og motor/girkassevalg. Sports Tourer med manuelt gir og 122hk er den som kan trekke opp til 1450kg.

Hvordan er bilen å kjøre?

Vel, det er ingen av motorene som gjør denne bilen til noen racer i lyskrysset. 0-100 tar 9,4 sekunder med største bensinmotor og manuelt gir. Alle motorer får bilen opp i 100 km/t før 11 sekunder har gått. Noe må man tydeligvis ofre på effektivitetens alter for å få ned CO2-utslippene.

Komforten er god, selv om jeg har kjørt biler med mer støydemping. Her er det fine fjæringer og presis styring som gir kjøregleden på svingete vei. Gode seter og et godt ratt bidrar også til god kjørekomfort.

Prisene er ikke helt klare enda, for denne bilen har egentlig avduking under bilmessen i Frankfurt som starter for pressen mandag 9/9.

Når de norske prisene er klare skal jeg oppdatere med litt informasjon om dem i denne saken her. Det Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Opel Norge kan si om prisene i Norge foreløpig er at de skal bli konkurransedyktige i sitt segment.

Takk til Opel Norge for turen til Frankfurt, slik at jeg fikk testet nye Opel Astra!

 

Disclaimer:
Nybiltester fikk spandert flybillett og mat/drikke på testlokasjonen fra Opel.

Annonse