Vi hilste på Mercedes-Benz EQA da den hadde verdenspremiere, der er det mye nyttig fakta om bilen, og kjekt å se eksteriør*/interiør som ikke er AMG.
Vi booket en EQA til litt mer langtur-testing i sommer fra Mercedes-Benz Norge, så det kommer mer om EQA her hos oss etterhvert.
Testbilen var en kampanjemodell EQA 250 AMG Edition til kr 529 000 levert Arendal, og 3 000 billigere om du skal ha den fra Oslo. Startprisen for EQA er på kr 417 900.
Når du har en bil i 22 timer må man være litt effektiv, først lade til 100%, så ut på 205km lang landeveistest.
Her går turen fra Grimstad, via Froland og Evje, til Kristiansand og Sørlandsparken, og Rv420 tilbake til Grimstad. Da er det aller mest 80 og 70 km/t fartsgrenser. Det går noe opp mellom Grimstad og Evje, og noe ned mellom Evje og Kristiansand. Akkurat som det er på landeveien. Tørre veier, sol, og mellom 9 og 12 grader på turen.
Dekkene og felgene ser noe elbilaktige ut selv om det står AMG på dem, og var i størrelse 235/55R18.
Vi kjører i kjøremodus Comfort, og med cruisekontrollen i fartsgrensa i våre tester.
Den 205km lange turen brukte EQA 48% av batteriet sitt på å gjennomføre, noe som skulle tilsi en rekkevidde på 427km under de forhold vi hadde på vår testrunde.
Når bilen oppgir et snittforbruk på 15,4 kWt/100km så er nok det en tanke mer enn virkeligheten, for den under-rapporterer litt på hvor langt den har kjørt. Tipper 15,3 kWt/100km er noe nærmere sannheten.
Vi tok også bilen med på vår 50/50 testmed 50% landevei/50% motorvei med 100 km/t hastighet. Vår 50/50-test er 71km lang, og her brukte den 18% av batteriet, noe som tilsier en rekkevidde på 394,44km under de rådende forhold.
Tørre veier og 7-8 plussgrader.
Vi testet også forbruket fra Grimstad til IKEA med cruisekontrollen i 100 km/t, og fikk et snittforbruk på 20,5 kWt7100km på de litt over 30 kilometerne.
Vi testet også returen, IKEA-Grimstad, som har noe lettere topografi, og fikk da et snittforbruk på 19,9 kWt/100km. Rundt pluss 6 grader på begge de testene.
I filmen over tar vi en liten runde rundt bilen, og viser fram litt funksjoner og løsninger.
Dersom du ser på bildene fra verdenspremieren for EQA så hadde den ikke AMG-seter som denne testbilen hadde.
AMG-setene er noe mer faste i stoppen, og har mer sitestøtte, men for meg som er litt brei over baken syntes jeg vel at setene i bilen fra verdenspremieren var hakket mer komfortable for min kropp.
Det er unasett nyttig å vite om at du faktisk har en god del valgmuligheter når det gjelder setene.
Deilig å kunne justere sitteputens lengde og vinkel, her gjør man det i døra, og det var minnefunksjon for både sjåfør og passasjer foran.
Deilig AMG-ratt, og stilig med mye skinn/alcantara i førermiljøet, det oppleves som meget eksklusivt. Det er bare deilig med skikkelig materialkvalitet i interiøret!
Vi satt her en del hundre kilometer på under et døgn, og opplevde støynivået som lavt og behagelig.
Selv i Sportsmodus blir ikke EQA ekstremt sprek, her er det komfort som er sentralt. Mulig den med to motorer og 4Matic som man kan bestille fra litt uti mai vil føles en del sprekere, det gleder vi oss til å finne ut av.
Cruisekontrollen i testbilen var av den avanserte typen som endrer hastighet når fartsgrensene endres, og man får beskjed om endringene som gjøres i instrumentpanelet.
Det er noen skilt med 50 eller 60 opphevet som ikke fanges opp, men den får med seg det meste. Mye baserer seg på GPS-informasjon fra Here Maps, og den er som kjent ikke helt oppdatert, det er jo sånn sett ikke bilens skyld.
Dersom man ikke har sansen for å ligge akkurat i fartsgrensa med cruisekontrollen er det mulig å stille inn ønsket avvik.
Man kan også slå av disse assistentfunksjonene i den adaptive cruisekontrollen dersom man ønsker det.
Baksetene er noe korte i sitteputen og noe lavt plassert med tanke på at voksne skal kunne sitte veldig komfortabelt her i lang tid. Plassen ser du mer om i videoklippet.
Det beste med bagasjerommet er bredden, som er på hele 104cm på det smaleste. Det kjipeste er høyden opp til hattehylla som ikke er mer enn 35cm, så skal man ha med seg litt blir det fort til at hattehylla forsvinner av. Dybden på 78cm er grei nok i forhold til bilens størrelse. Man kan ha taklast på EQA, og på testbilen var det del-elektrisk hengerfeste som vises på videoklippet, her kan man trekke med seg inntil 750kg.
Bakkeklaringen på 20cm er meget god, men vi har ikke testet egenskapene til framhjulstrekken på glatt føre. Vi kjente likevel litt til antydning til litt spinn der framme på igangsetting på grus.
En del vil nok derfor kanskje vente til litt uti mai med å få bestilt seg en EQA med 4Matic og litt sterkere motorisering.
Mercedes-Benz lover inntil 100kW ladehastighet for EQA, men de «lyver» litt, for den leverer mer!
Store deler av ladekurven er et godt stykke over 100kW, og vi ladet fra 9% til 80% på rett i overkant av 30 minutter med 5-6 plussgrader ute.
EQC som ladet på laderen foran oss da vi ladet EQA. Ikke vanskelig å se at de er i familie. Hurtiglading vil man stort sett bare bruke når man skal reise langt.
En EQA 250 lader du nok godt over 90% hjemme mens du sover, via en ladeboks du har på veggen, stort enklere eller billigere kan man ikke fylle opp en bil.
Vi tror veldig mange kan bli godt fornøyde med EQA, selv om man kanskje ikke måker på med alt av utstyr.
De som egentlig treger mer plass og enda mer fleksible løsninger kan like gjerne vente til EQB er på plass om ikke så alt for lenge. Vi har testet GLB, som har samme karosseri som EQB.
Både EQA og EQB bygger på samme plattform, og leverer sånn sett samme dose komfort. De ligger et merkbart hakk under GLC og EQC, men leverer likevel meget god komfort sammenlighent med mye annet på samme størrelse.
Takk til Agder Bil for lånet av EQA 250! Vi gleder oss til noen langturer med EQA når sommeren kommer!