Verdenspremiere på Mercedes-Benz EQA (jan 2021)

Vi tok turen til Lørenskog onsdag 20/1 for å hilse på den nye elbilen fra Mercedes-Benz: EQA, uten kamuflasje for første gang.

Dato 20.01.2021 @ 20:55

Mercedes-Benz Norge plasserer denne elbilen i kompaktsegmentet, noe som betyr at den er en del mindre enn EQC.

Da EQA først dukket opp som konsept så den ut som en moderne og elektrisk versjon av A-klasse, men siden den tid har den blitt en kompakt SUV, bygget i all hovedsak som en GLA, men som en elbil.

EQA er 4,463 meter lang, 1,834 meter bred og 1,62 meter høy. Akselavstanden er på 2,729 meter.

EQA hadde verdenspremiere i dag, onsdag 21/1 kl 11:00, og et par timer etterpå fikk vi hilse på den hos Bertel O. Steen på Lørenskog.

Da fikk vi også vite at forhandlinger om pris pågår, og at Mercedes-Benz Norge ønsker å få til at en godt utstyrt EQA skal lande på kr 450 000 – 460 000 kroner. Da medregnet det «de fleste» plukker med seg fra listen over ekstrautstyr.

Klokken 19 i kveld mottok vi en e-post der Kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge Audun Hermansen kunne informere om at prisen blir kr 408 000 + levering for EQA 250. Den er utstyrt som en GLA Progressive Line. Dermed stemmer de 450-460 tusen i totalsum for EQA som ble antydet da vi var på besøk før kl 14.

Bestillingsmuligheten åpner 4/2.

EQA bygger som nevnt på GLA , men EQA har noen designulikheter på frontfanger og bakfanger, samt ulikt lyktedesign både foran og bak på bilen. Dermed fremstår de utseendemessig som noe ulike til tross for av at de har svært mye felles.

Ryggekameraet er plassert under stjerna, noe som fungerer utmerket med tanke på å unngå å få skitt fra saltede vinterveier på kameralinsa. Vi tester en CLA Shooting Brake nå, og vet litt om hvor bra det fungerer.

Bak på bilens høyre side finner man ladeluken, EQA har en ombordlader på 11kW til AC-lading, eller lading hjemme på ladeboksen, noe som kan gi en ladetid hjemme på 5 timer og 45 minutter for å fylle opp de 66,5kWt som er bilens batteri sin nettokapasitet.

På DC-lading, eller hurtiglading kan bilen ta imot inntil 100kW, og man kan da lade fra 10% til 80% på 30 minutter.

EQA 250 som kommer først, og allerede april/mai ut til kunder, har en 190hk elektrisk motor og framhjulstrekk.

Ut fra WLTP-målinger skal forbruket på kombinert kjøring kunne bli 17,7 kWt/100km og gi en rekkevidde på 426km. Varmepumpe er inkludert, og vil kunne opprettholde en god rekkevidde også vinterstid.

Det vil dukke opp en motorisering med omlag 270hk senere i 2021, og den vil også få 4Matic firehjulsdrift. Når spør du? Mest sannsynlig fjerde kvartal 2021. Det skal også komme en versjon som har over 500km rekkevidde ut fra WLTP-målestandarden.

På videoklippet over får du bli med en liten runde rundt bilen, og litt inn i den.

Filmklippet er noe kort, for vi hadde bare 10 minutter med bilen i dag, og ville jo helst få tatt litt bilder av den også.

Før vi ruslet inn i bilen måtte vi sjekke litt bakkeklaring, og Mercedes-Benz har gitt EQA over 20cm bakkeklaring, så det vil ikke noen kunne klage på.

Her har forsetene elektrisk justering, mulighet for å trekke ut sitteputen i lengderetning og sitteputen kan vinkles. Korsryggstøtten kan også justeres. Tar man et tilsvarende bilde av en GLA med lyst skinn vil det ikke være lett å se forskjellen på en GLA og EQA fra denne vinkelen.

Førerdøren er naturlig nok også helt lik, så vil du sjekke ut hvordan EQA blir kan du ta deg en prøvetur i en GLA.

Du har et moderne og lekkert førermiljø i GLA og EQA, og i MBUX/infotainmentskjermen kan du programmere lading i tillegg til å styre den fra Mercedes-Me appen.

En stor fordel er at Mercedes-Benz har mye erfaringer fra elbiler, dermed slipper man å føle seg som en «prøvekanin» her.

Ser du nøye på dette bildet av baksetene vil du se at plassen under setene er utnyttet til batterier, og dermed har man droppet muligheten man har i GLA til å justere baksetene i lengderetning.

Du vil også kunne se at man har en klump i gulvet for den som får midtsetet bak, noe man som regel ser i fleksible plattformer som er laget for å bygge biler med både forbrenningsmotor og elmotor.

Man har det nok aller best bak dersom det er to som deler baksetet, da kan man felle ned et armlene som har koppholdere man kan «trykke frem» ved behov.

De som sitter bak har en USB-C plugg på deling, men jeg skal ikke utelukke at man kanskje kan bestille 1 til, ser ut som om det kan være plass til det.

Bilen vi tok bilder av hadde panorama glasstak som var delt i 2 deler, og håret mitt kom såvidt borti kanten ute til venstre om jeg forsøkte å flytte litt på hodet. Jeg er 184cm lang, men har en stor bak og en lang rygg, og tar dermed mer plass enn mange andre som er 184cm lange.

At en kompakt SUV skal gi meg så mye kneplass når forsetet er stilt inn komfortabelt til meg selv er på kanten til sjokkerende bra. Da vi kjørte en tur med GLA var det også bra kneplass, men ikke like mye som i EQA.

Ganske så lekre dører bak også. Jeg vet at design er en smakssak, men dette designet har ihvertfall jeg stor sans for.

Bruker man VDA-målestandarden for bagasjerom får man 340 liter bak i EQA. Baksetet er tredelt, så midtsetet kan legges ned om man vil ha med seg lange gjenstander.

Man kan ha taklast, og elektrisk utfellbart hengerfeste som kan trekke inntil 750kg, og kan ha sykkelstativ.

Under gulvet i bagasjerommet er plassen begrenset, men det er noe plass til varseltrekant, dekkreparasjonskit, tauekrok og ladekabler.

EQA er ikke akkurat en lettvekter med sine 2 040kg, men med 190hk og 375NM vil den nok oppleves kvikk nok for de som kommer fra bil med forbrenningsmotor, spesielt merker man det i akselerasjoner fra 0-50 km/t.

Samtidig forsøker ikke EQA å levere samme prestanda som Polestar 2 eller Volvo XC40.

De som vil ha friskere motorisering kan jo vente litt lenger på 270hk versjonen.

Vi gleder oss til å få teste EQA etterhvert, og Mercedes-Benz Norge gleder seg til våren når de første kundene får sine nye EQA ut på veiene.

Takk for titten Mercedes-Benz Norge!

Kategori:
Drivstoff: