Kort test av BMW X6 M (juni 2018)

X6 M er en sterk og litt gal bjørn av en bil, som tar deg raskt fram dit du vil

Dato 25.06.2018 @ 20:36

Jeg syntes det var helt naturlig å ta med denne bilen til travparken, den har jo tross alt 575 gamp under panseret.
Det er jo ikke usannsynlig at noen som har vunnet stort på en travpark er en potensiell kunde, for du skal ha en god del over middels med penger for å kjøpe den.

BMW sitt roadshow var på besøk hos Bavaria i Kristiansand i dag, og selv om X6 M på ingen måte er en ny bil, så har jeg aldri hatt sjansen til å teste den før nå.

Ved siden av M2 og M3 blir X6 M ganske stor, noe du også merker når du setter deg inn i den.
Dette er en solid bamse av en bil, med ekstreme krefter fra en 4,4 liters V8 som altså har hele 575 hk. Det blir igrunnen ganske vilt med krefter.

Personlig har jeg sansen for Coupé SUV designet, men jeg skjønner at andre har andre synspunkt på designet enn meg.
Lyden derimot, der skal du være litt merkelig skrudd sammen om du ikke liker den godt – så jeg fikk sønnen min på 13 til å filme litt, for da blir jo lyden med.

Bilen har nesten litt for god lyddemping, for all den gromme lyden når ikke inn i kupeen.
Du sitter også et godt stykke over bakken i en X6, noe som gjør at dette føles svært trygt og komfortabelt selv i Sport+ modus.
Det blir liksom aldri så hysterisk vilt som i M2 og M3.

Setene er svært gode, og du kan justere dem i alle mulige retninger, og så lagre dine innstillinger når du er fornøyd med dem.
Her kunne jeg gjerne reist på skikkelig langtur, ihvertfall om du blir med, og tar deg av bensinreginga.

Har man kjøpt denne bilen, så har man nok råd til bensinregninga også.
Startpris er 1 967 000. Med utstyret som i testbilen 2 271 025, da bidrar du med 693 0356 til statskassa.
Så ser du en X6 M på veien bør du takke for bidraget til fellesskapet!

Godt ratt som få klarer å matche, logisk styring av tiles-menyen fra joystickhjulet, muligens litt analogt i dashbordet for tekno-freaks, men det er ryddig, og det fungerer godt.
Kanskje ikke så lett å se den kule Bang & Olufsen saken på dashbordet, så jeg tok et noe støvete nærbilde av den i den sterke sola som var i dag.

Designdetaljer som dette i et skinntrukket dashbord setter jeg stor pris på å oppleve, joda, lyden er også glimrende.

Pen girkule, med girjusteringsknappen bakom og M-knappene til venstre i en liten innramming, der du velger modus for styring, motor og støtdempere.
Det er 2 hurtigknaper på rattet der du får alt i Sport+ med ett trykk… moroknappene!

Godt ryggekamera er alltid kjekt og praktisk, spesielt på store biler som dette er det kjekt å ha til presisjonsparkering.

Pent baksete, fin kneplass, men hodet subbet litt i taket… er du 181 eller lavere bør du slippe taksubbing.
Taket er spesialutformet innvendig for å gi takhøyde, men det er noe med hva som faktisk er mulig å få til når bilen skal ha coupédesign.

De som sitter bak har mulighet til å justere sin egen klimasone, fikse setevarme, og lade på 12v.

Bagasjerommet på 550 liter er lett å utnytte plassen på ettersom bakruta blir med når bakluka åpnes.
Noen synes kanskje laste-terskelen er litt høy, og jeg er vel litt enig i det.

Jeg vet ikke hvor tung en henger med hest er, men X6 M kan trekke opp til 2950kg bakom seg.

Dette var kun er kort/kjapp test av X6 M, en bil som kanskje kommer i ny versjon om 1,5-2 års tid, det får tiden vise.
At en bil som veier 2350 kg kan være så morsom var det moro å få oppleve!

Takk til Bavaria Kristiansand og BMW Norge for lånet av X6 M!