Kia EV6 GT-Line – elbilrace i fartsgrensen (mars 2023)

Kan en Kia EV6 ha noe å stille opp med på en skikkelig langtur vinterstid når netto batterikapasitet er på 77,4 kWt, og de andre som er med har 88 kWt og 89,4 kWt, eller blir det ren overkjøring? Viktigst av alt, hvordan oppleves EV6 på en slik langtur når det er nedi minus 25 grader?

Dato 14.03.2023 @ 20:03

Først av alt, en stor takk til MER Norge som ikke bare sponset ren energi til elbilene, men også mat og overnatting på sjåførene til dette elbilracet i fartsgrensen!

 

Jeg skal ikke skrive noe særlig om konkurrentene i elbilracet, Mercedes-Benz EQE 300 og Mustang Mach-E Premium RWD, men begge har bakhjulstrekk og en WLTP-rekkevidde som er over 600km. Planen var egentlig å låne en EV6 med bakhjulstrekk med tanke på maksimal rekkevidde, men den var inne til reparasjon for å få fikset bilens klimaanlegg, dermed ble det en AWD GT-Line uten soltak. I teorien kan det høres ut som om Kia EV6 GT-Line er dømt til å tape et elbilrace i fartsgrensen med sin WLTP på 484km, men vi får se hva som skjer ute på veien i minus 25.

Forøvrig eksakt samme bil jeg selv venter på, så det var jo sånn sett litt ekstra moro for meg personlig å få bli ekstra godt kjent med akkurat dette utstyrsnivået.

Jeg gjorde noen tabber under forberedelsene, og den største av dem var å ikke ha nok tid til forberedelser på grunn av så mye annet som måtte gjøres… Jeg regnet med at det var lett å få til forvarming ved å navigere til en lader, men det fikk jeg ikke til mens jeg var på elbilracet. Det må være lov å si at Kia har et forbedringspotensial når man sammenligner navigasjonen her med de to andre i elbilracet.

 

Jeg lærte meg noen navigasjons-knep i Trondheim, så nå kan jeg det ganske greit, og jeg må jo bare si at det definitivt ikke er noe man holder på med mens man kjører bilen. Det er noe du gjør før du drar. Så lærte jeg det.

En annen tabbe var at jeg ikke visste 100% sikkert at Kia og Hyundai sitt 800V system sliter med Kempower laderne som både MER og Recharge har… antagelig lite volt slik at bilens 100kW inverter må brukes, for 103-104 kW ble maks ladehastighet på Kempower ladestolper, og disse var det som befant seg på Vinstra der jeg hadde en av mine hovedladinger. MER har også en del Delta ladere som Kia ikke sliter med hastigheten på.

 

I etterpåklokskapens lys er det lett å se hva man skulle gjort annerledes i sin egen ladestrategi, dermed kan man si at dette var en meget lærerik tur.

Noen forberedelser rakk jeg da, som å sørge for nok spylervæske, samt spylervæske-konsentrat til å blande i, for å bedre takle de lave temperaturene som var meldt. Kost og skrape i tilfelle det skulle komme uanmeldt snøvær kan også være kjekt å ha på langtur om vinteren.

Så kom dagen for elbilracet i fartsgrensen, der vi møttes ved MER sine ladere ved Sørlandssenteret i Kristiansand for å sørge for at alle bilene hadde 85% på batteriet ved start.

 

Vi hadde også sjekket med GPS hva speedometeret i hver bil skulle vise i ulike fartsgrenser for å holde eksakt/lik fartsgrense. Det var ikke kjørehastighet som skulle skille oss, men batteristørrelse, forbruk og ladehastighet. I Kia EV6 GT-Line skulle jeg konsekvent ha 5 km/t mer på speedometer uavhengig av fartsgrensen, så jeg trengte ikke skjemaet som var laget til formålet.

I videoklippet over her ser du litt av mine opplevelser på skikkelig langtur med Kia EV6 GT-Line uten soltak, noe jeg kommer sterkere tilbake til i denne saken her. Tar du en kikk på videoklippet i saken om selve elbilrace i fartsgrensen, så vil du også få se litt Kia EV6 GT som vi fikk låne mens bilene ble vasket av Bertel O. Steen i Trondheim.

Ettersom vi startet med 85% på batteriet var jeg nødt til å stoppe på Grelland, etter 241km på motorveien, for da hadde bilen bare 7% igjen på batteriet. Jeg må innrømme at det ikke var veldig kjipt å tømme tanken etter nesten 3 timer på veien, men jeg sto ikke her så lenge, for jeg visste at MER hadde en veldig rask lader i Sandvika (300 kW) som jeg nesten måtte gamble på for å kunne få litt ekstra god ladehastighet. Så med 28% på batteriet suste jeg videre.

Da jeg kom til Sandvika var det bare 1 som ladet der før meg, men etter kun 5 minutter skjønte jeg hvor flaks jeg hadde hatt. En av ladepunktene var ute av funksjon, en annen kom for å lade ved siden av meg, og enda en kom for å lade og havnet i kø… det kunne vært meg om jeg var 5 minutter senere, og det er jo gambling i et elbilrace.

 

Fordi jeg ikke fikk til forvarming i selve racet, så tok det lang tid å få god ladehastighet, og jeg holdt på å avslutte ladingen da jeg så at hastigheten kom opp over 145kW… dermed ladet jeg her til 84% før jeg dro videre.

Jeg kom til Lillehammer med 27% på batteriet, så jeg hadde virkelig ikke trengt å lade så lenge i Sandvika, kunne fint spart meg for 17% der. Jeg var nok litt redd for kulden, og ferden over Dovrefjell, så jeg planla å lade på Vinstra… uten å vite at de der hadde Kempower ladere som Kia EV6 ikke får mer enn 103-104 kW i ladehastighet på. Dermed sto jeg ikke lenge for å lade i Lillehammer før jeg dro videre til Vinstra.

 

Det jeg nå vet at jeg burde gjort var å lade til 80% på Lillehammer, og så en påfylling på Oppdal… men men… begge plasser har fortsatt Delta ladere, som du ser på bildet over.

På Vinstra var det 17 minusgrader, og hit kom jeg med 17% igjen på batteriet. Her ladet jeg til 75% før jeg dro videre. Det tok 38 minutter, noe som kan høres helt ok ut for mange elbilister, men ikke for en som har Kia EV6, så her tapte jeg en del minutter på at maksimal ladehastighet stoppet på 104kW.

På veien til Oppdal så jeg temperaturer nedi minus 25, det er kaldt, og i slik kulde vil elbilens forbruk øke på grunn av behov for strøm til varme i kupeen, og på grunn av hvordan batterikjemien misliker kulde med tanke på å arbeide effektivt.

 

Vi hadde to matpauser på turen, der vi tok bilde av klokkeslettet vi parkerte, så på differansen vi kom inn med, og dro ut med samme differanse. Det var ikke lov å lade mens vi spiste eller rett før vi skulle spise, slik at matpausene ikke påvirket den enkeltes valg av ladestrategi. Dette gjorde at man ikke må tenke på dette som en test av hvor raskt man kan komme fra Kristiansand til Trondheim med elbil, for da spiser man jo naturligvis når man har de litt lange ladepausene. Dette var et race der vi skulle finne ut hvem som valgte best ladestrategi, og hvilken bil som kom seg først til Lade i Trondheim.

I Oppdal hadde jeg en kort ladepause, kom hit med 29% og ladet til 40%. Jeg visste at 40% ikke gav meg ekstrem margin i kulden, men fordi det var en del nedover fra Oppdal til Lade i Trondheim, så antok jeg at det mest sannsynlig ville være nok, og at jeg ikke ville trenge noen flere ladestopp.

 

På vei over Dovrefjell fikk jeg testet de soneinndelte lysene på Kia EV6 i mørket, og selv om jeg synes lysene var bra, så skjønner jeg at de som kjører veldig ofte på helt mørklagte veier velger å kjøpe seg litt ekstra lys i form av en LED-bar eller lignende. Ikke nødvendigvis fordi det trengs så veldig, men fordi man slapper så mye mer av med mørkekjøring når man ser enda bedre. Der jeg bor i Grimstad har jeg på ingen måte noen slike behov.

Det var Mercedes-Benz EQE 300 som kom først til Lade, og jeg kom fram 35 minutter etterpå. Med en bedre ladestrategi (som det er lett å lage i etterpåklokskapens lys), så hadde jeg nok kommet tettere på, men jeg tviler litt på at jeg hadde klart å slå EQE 300.

 

Mustangen kom fram en time etter EQE 300, litt på grunn av Sanders behov for litt mer sikkerhetsmargin, for han kom fram til Lade med 22% på batteriet, men mest på grunn av at Mustangen ikke hadde forvarming av batteriene.

Etter en natt på hotell i Stjørdal dro vi til Bertel O. Steen på Tiller i Trondheim, der fikk vi så mye service at vi nærmest rødmet om kapp med Mustangen. De ikke bare vasket bilene for oss, men lånte oss en Kia EV6 GT å leke med mens de rengjorde bilene for saltlake. Vi takker og bukker! Om du ser i saken om selve elbilracet, så finner du innbakt et videoklipp fra da vi lekte med EV6 GT i elbilracevideoen. Fantastisk moro!

Vi rakk også å regne litt på forbruket de enkelte bilene hadde hatt på turen, og her vant Kia EV6 med 193 kWt. EQE 300 hadde 198,5 kWt og Mustangen 205 kWt. Dermed var ikke forskjellen mellom elbilenes forbruk enormt.

 

Kia EV6 ble ikke overkjørt av at de to andre hadde over 10 kWt større batteri, og dersom jeg hadde kunnet forvarming før avreise, og det var IONITY sine ladere vi hadde brukt, så tror jeg ikke at EQE 300 nødvendigvis hadde tatt seieren, og om den hadde vunnet hadde det ikke blitt med så mye som 35 minutter.

For de som har kjøpt Kia EV6 så har man billig lading hos IONITY det første året, jeg tror det koster kr 1,65 per kWt. Dersom man velger å prøve seg på å lade hos Tesla, så ikke dra til deres V3 ladere, de funker dårlig for Kia EV6 sitt 800V batterisystem. V2-laderne til Tesla kan man bruke. Ettersom MER var sponsor for turen ladet vi naturlig nok hos MER, og man kommer seg fint fram fra Kristiansand til Trondheim uten å bruke noen andre enn MER.

Etter litt fotografering og filming i Trondheim dro vi tilbake til hotellet for å planlegge returen neste dag, med lading på Tynset og ved Burger King i Elverum.

På returen testet vi hverandres biler, og dermed er det en del kommentarer om de ulike bilene mot slutten av elbilrace videoklippet. Vi hadde bilbytte på Tynset og i Elverum.

 

Selv om EQE 300 er en veldig deilig elbil, som jeg selv liker fantastisk godt å kjøre, så mangler den en del praktiske egenskaper som Kia EV6 leverer på, og den koster fort 120 tusen mer enn EV6 gjør når man velger litt fra listen over ekstra utstyr.

 

Det er også mye jeg liker med Mustangen, men for meg vinner setene i EV6 over setene i Mustangen. Ladehastigheten vinner også EV6 på, selv om Ford her har sagt at det skal skje noe med ladehastigheten på Mustangen. Mustangen har verdens deiligste frunk, snasent design og bra med plass, så det er utvilsomt 3 gode elbiler vi hadde med oss på race.

Det vi ikke opplevde da vi kjørte mot Trondheim var is i veibanen. Det var det mye av da vi kjørte Østerdalen tilbake, og sånn sett noe vi ikke var helt vant med å ha med i beregningene våre med tanke på at is gir langt mer rullemotstand enn bar asfalt.

 

Vi hadde også et mye lenger strekke med temperaturer som var nedi og svært nære minus 25 grader på returen, spesielt fra Tynset mot Elverum. Været var derimot helt upåklagelig vakkert, og turen en opplevelse!

Vi klarte å beregne litt lite sikkerhetsmargin da vi ladet på Tynset, og kom fram til Elverum med alt for lav batteriprosent. 0% på Mustangen, 1% på EQE 300 og 2% på Kia EV6. Det er ubehagelig lite, men da lærte vi av det også. Vi kunne jo fint ha stanset på en av de mange laderne mellom Tynset og Elverum for å fylle på litt mer, men vi er nok litt over middels sta alle 3, så vi ville komme fram til Elverum.

 

Kia EV6 har et knallbra varmeanlegg/klimaanlegg, også i minus 25, selv om slike temperaturer naturlig nok krever mer strøm til oppvarming. Den har meget gode kjøreegenskaper enten du skal cruise på motorvei eller du skal kjøre aktivt på svingete veier, eller du skal slå av hjelpesystemer for å leke litt på en bane. Musikkanlegg er ekstremt subjektivt, men jeg har stor sans for anlegget i Kia EV6 GT-Line. Head-up displayet er bra, det er bra med blindsonekameravisning når du bruker blinklys, det er bra med 360 ryggekamera, det er bra med V2L-pluggen selv om man kanskje ikke plugger inn elektriske apparater i bilen så ofte, så kan man. Det er bra at man kan flytte bilen med nøkkelen, om man blir parkert inne, selv om det antagelig ikke skjer så ofte. Det er bra at setene er så gode, og at det er knapper for å slå av/på/justere setevarme og rattvarme og seteventilasjon på de varme dagene.

Jeg kjørte i løpet av en uke fra Lørenskog til Grimstad, fra Grimstad til Kristiansand, fra Kristiansand til Trondheim, en del kjøring i Trondheim/Stjørdal, fra Trondheim til Grimstad og fra Grimstad til Lørenskog, og jeg skulle gjerne kjørt mer.

Baksetene ble ikke brukt denne uka, men det er godt med god plass i baksetene når man har 3 ungdommer i huset, dermed har dette også vært et vurderingskriterie da jeg i sin tid valgte meg bil jeg skulle bestille.

Lading om vinteren går en del raskere med forvarming enn uten, derfor er jeg jo litt ergerlig på meg selv at ikke jeg fikk det til på veien til Trondheim.

 

Symbolet som synes i instrumentene når bilen har startet forvarming på vei mot en lader er kanskje ikke det aller mest logiske i verden.

Jeg mener, de fleste ganger dette symbolet for snøfnugg brukes så handler det jo om at noe er fryst/frossent/kaldt – eksempelvis en lastebil som skal holde frosne varer frosne har gjerne slike symboler.

 

Da er det hakket mer logisk hos Hyundai som har valgt «varmetråder» i rødt som er surret over batterisymbolet.

Det helt klart kjipeste med denne langturen med Kia EV6 GT-Line uten soltak var å måtte levere den tilbake igjen til Kia Bil Norge, jeg hadde nesten klart å glemme at den var så bra som den var.

 

Takk til Kia Bil Norge for lånet av bil, og takk til MER Norge som sponset oss med ren energi til elbilene, mat og overnatting, og dermed ble denne langturen mulig å gjennomføre!

Takk også til Bertel O. Steen Trondheim for knallbra bilvask og mye latter og glede i Kia EV6 GT!

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: