Ford Mustang Mach-E RWD Premium – Elbilrace i fartsgrensen (mars 2023)

På den lange turen fra Kristiansand til Trondheim kjørte vi et race mellom en Kia EV6 GT-Line, en Mercedes-Benz EQE 300 og bilen jeg kjørte, nemlig en Ford Mustang Mach-E Premium RWD. Bilen jeg kjørte er den rimeligste, den største og den med det nest største batteriet. Hvordan var den på en skikkelig langtur?

Dato 14.03.2023 @ 11:12

I denne saken vil jeg ta for meg Mustangen, hvordan den var på langtur. Ikke minst hva som var bra og hva som ikke var så bra. Du kan lese om hele turen HER.

Jeg startet turen med en kald bil og is på ruten. Med Mustang Mach e har du varmetråder i ruten som fjerner isen veldig fort i forhold til den tiden det tar å skrape ruten. Bilen oppleves som at den blir raskt og effektivt varm innvendig, samtidig som føreren kan nyte varme i seter og i ratt. Vi kommer tilbake til dette senere. Vi møttes ved Sørlandssenteret der vi alle sørget for å ha 85% på batteriet ved start.

 

Starten av turen var hovedsakelig motorvei. Her får du en følelse at bilen glir elegant langs veien, stille og komfortabelt. Mustangen byr på et interiør med seter og posisjoner som er veldig komfortabelt uansett om turen er lang eller kort. Fra første stund merket jeg at dette var en bil som lå godt på veien og at dette kom til å bli en komfortabel tur.

 

 

Vi kjørte bil i mange timer, pluss de timene vi satt på laderen. Med andre ord så var dette en skikkelig langtur. Her fikk jeg virkelig testet setene. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er veldig veldig fornøyd. Noen seter er gjerne litt harde eller ukomfortable på lengre turer, men ikke disse. Her har Ford gjort en kjempe jobb.

 

Plassen innvendig er en viktig ting på lengre turer. Selv om det ikke var fullstappet bil testet jeg alle setene. Jeg opplevde baksetene som meget romslige og svært hyggelige for de som skal sitte der.

Fra førersetet får du imitert skinn på de fleste overflater, et lett og oversiktlig interiør uten store forstyrrelser for sjåføren.

Jeg opplevde interiøret som en perfekt blanding mellom det moderne og det klassiske. Du har en stor skjerm i midten der det meste er styrt fra, men samtidig finner du knapper enkelte steder som gjør det enkelt å navigere gjennom bilen.

 

Bilen var utstyrt med «teknikk pakke» som byr på flere ting, men også lydanlegg fra Bang & Olufsen. På en langtur som dette var dette lydanlegget en gave. Lyden er krystallklar og du kan justere lyden til din preferanse.

Interiøret i MME oppleves som et hyggelig og imøtekommende sted å være for alle i bilen. Den byr på enkle løsninger, men de er samtidig gjennomførte gjennom hele bilen.

Rattet er det du tar mest på når du kjører bil, og da er et godt ratt viktig. Og det får du i en MME.

 

Rattet er, i min mening, en perfekt mellomting mellom tynt og tykt. Det gjør at rattet er komfortabelt å holde i på alt fra korte til lengre turer.

På rattet finner du også klassiske knapper. Ingen touch-knapper her nei. Jeg foretrekker klassiske knapper, så her er det et stort pluss i min bok. Knappene er lette å bruke, samtidig som de er oversiktlige.

Den andre tingen på listen som blir mest brukt under kjøring er setet. Kanskje det viktigste i en bil. Er setet vondt kommer du ikke til å tilbringe mye tid der.

 

I MME får du gode seter. Jeg føler de er en mellomting mellom en lenestol og en sofa. Setene er utrolig komfortable på langtur. De byr på gode justeringsmuligheter, samtidig som de byr på god støtte til hele kroppen.

Skjermen i midten av Mustangen er en ting som du kan like eller hate, personlig så liker jeg den. Her har du en skjerm som er responsiv, enkel å bruke, samtidig som fargene gjør det behagelig for øye.

 

Den er stor, og den blir liggende i øyekroken når du kjører, men som nevnt med fargene så gjør det ikke noe.

På langtur er godt inneklima og en behagelig temperatur viktig. Mustangen ble satt på hyggelige 21 grader, og det var ikke før minus 20 og nedover det var nødvendig med en justering oppover.

 

Jeg opplevde at Mustangen holdt godt på varmen, samtidig som den skape et godt inneklima på turen oppover.

Når du først stopper, og gjerne over natten blir det fort is på ruten. Null problem, Mustangen har varmetråder i ruten som smelter isen mye fortere enn den tradisjonelle skrapingen.

 

Eneste minuset jeg har med disse varmetrådene er at du kan bli litt visuelt hengt opp i de. Det er små streker i ruten som av og til flytter fokuset i synet litt på selve ruten.

Likt som klima er også setevarmer en viktig del av en moderne bil.

 

I Mustangen får du tre nivåer, og rattvarme, de kan styres individuelt ut ifra det du måtte ønske. Opplevde varmen som svært god.

På langtur som dette var jeg avhengig av navigasjon for å ta meg til de felles stoppene. En enkel, men også høyt elsket ting var Android auto i bilen.

 

Jeg koblet opp med kabel, det gjorde koblingen meget rask og svært stabil. Enkel oppkobling og Google maps gjorde turen enkel og god.

Vi dro på denne turen vell vitende om at det måtte lades en gang eller to. Det var her Mustangen ikke skinte. I ettertid har Ford kommet med en pressemelding der ladehastighet og lignende skal oppgraderes, noe som gjør valget for kunder i fremtiden mye lettere.

 

Vi startet fra Kristiansand med 85% og dro mot målet. Jeg kom til Lier med 10%, det var ikke spesielt kaldt, et par minusgrader, men for bilens batterier er det kaldt. Den ladet ikke så mye over 90kW som gjorde at ladetiden der ble på 44 minutter fra 10-79% på en 150kW lader.

 

Jevnt over på turen var det en ting som var et gjentagende tema. Nemlig det at Mustangen ikke kan forvarme batteriet. Det kunne EQE og den ladet dermed mye fortere. Resultatet ble da at jeg satt mye lenger på laderen enn det de andre bilene gjorde, og kom fram en time etter EQE til Trondheim.

For å oppsummere turen med Mustang Mach-e så kan den kun beskrives som veldig komfortabel og svært behagelig.

 

Mustangen byr på mye komfort, praktiske egenskaper og generelt elementer som gjør at dette er en bil du kan ta hele familien på tur med. Jeg fikk teste de andre bilene, og som de andre sikkert også mener så står jeg på mitt og sier at til tross litt ekstra tid ved laderen på vinteren så er Mustangen den beste elbilen på langtur.

Annonse