FOTO: Toyota
Det var en ganske stor hall i Amsterdam som var gjort om til mingleområde, lunsjområde, scene og workshopområder.
Foto: Toyota
Mange ulike sjefer i Toyota, Toyota Gazoo Racing, Lexus og Kinto var tilstede, og minglet med biljournalister fra mange ulike land, deriblant Norge.
Kinto er Toyota sitt selskap som skal sørge for mange ulike former for mobilitet, med et fokus på urban mobilitet.
LQ er et konsept som tar for seg hvordan eieren og bilen skal få et følelsesmessig bånd.
Autonom kjøring og en assistent, «Yui», som lærer av deg og blir bedre og bedre. En avansert versjon av Google Assistant/Alexa for å forklare det litt enkelt.
I Norge er vi jo godt kjent med elektriske sparkesykler i byer, og Kinto har sett også på slike løsninger for urbane strøk, men i mer stabile og komfortable varianter.
Foto: Toyota
Under fellespresentasjonen dukket det opp diverse nyheter, noen vi har hørt om, og noen vi ikke hadde hørt om, som denne SUV’en/crossoveren som Toyota skal lage på samme plattform som den nye Yaris som du skal få se mer til om litt.
Det er CEO Toyota Motor Europe, Dr Johan Van Zyl du ser på scenen.
Vi fikk ikke vite så mye om denne nye SUV’en annet enn at den kommer til å ligne veldig på skissen.
Jeg synes jeg ser mye RAV 4, selv om den ikke er lik eller like stor.
Foto: Toyota
Dr Johan Van Zyl presenterte også nye Toyota Mirai som kommer i starten av 2021. En ganske så lekker sedan med mange indre kvaliteter fra nye stilige Toyota Camry. Med andre ord en meget komfortabel langturbil. Dette er også FuelCell-bilens styrke, at den kan kjøre 650km på en tank og at det tar 3-5 minutter å fylle tanken, noe som passer godt for de som kjører mye og langt i jobbsammenheng.
Dimitris Tripospitis, Adm.dir. Toyota Norge er trygg på hydrogenbilens framtid, også i Norge, og mye av grunnen er at hydrogen vil måtte bygges ut for å få tungtransporten over på løsninger som ikke gir CO2-utslipp. Dermed vil også de som i dag sverger til dieselbilen få et renere alternativ til sitt kjøremønster.
For mange i Norge virker det som at det kun er elbil som er løsningen, men det er ikke alle elbil passer for på grunn av rekkevidde og ladetiden om man skal kjøre mye og langt ofte. Det er en del folk og bransjer som ikke kan svi av en halvtime eller 40 minutter her og der på lading, og som ihvertfall ikke har tid til en ladekø.
For mange land der elektrisiteten ikke kommer fra vannkraft er det ikke overflod av ren strøm, og man trenger løsninger som hydrogen som kan produseres uten CO2-utslipp i hverken produksjon eller forbruk. En del hydrogenstasjoner i dag produserer hydrogen til tankene fra sola. Renere får du det ikke.
Foto: Toyota
Toyota har en ny sjef sentralt som har stor interesse for motorsport, noe man har merket i 2019 i LeMans 24 timers løpet, WRC, og Dakar Rally.
Tommi Mäkinen har vært med på å utvikle gateversjonen av WRC-bilen Yaris, GR Yaris som har lagt mye jobb i å lage en lett bil, og har en lett 1,6 liters motor som yter hele 261hk. Den har avansert firehjulstrekk med flere moduser og en manuell girkasse.
Ferden fra 0-100 tar under 5,5 sekunder, og alle som har en ørliten rallyfører i magen har nok lyst til å ratte rundt med en GR Yaris.
Jeg har veldig lyst til å kjøre denne bilen, selv om jeg kanskje ikke har noen rallyfører i magen. Innbiller meg en diger porsjon kjøreglede her!
Kommer til Norge mot slutten av 2020.
Vi ruslet over i «workshops» – som egentlig var mer informasjon i mindre grupper der det var mulig med spørsml/svar.
Toyota Yaris hybrid er nå bygget på ny og bedre plattform, som mange av de aller nyeste bilene fra Toyota er.
Spør du meg synes jeg nye Yaris er ekstremt mye kulere enn forrige Yaris. Den er 5 mm kortere, men på grunn av ny plattform er det nå 5 cm lenger mellom hjulakslingene enn før, det gir bedre kjøreegenskaper. Høyden har krympet med 4 cm, dermed får man en lavere og bredere bil.
Hybridsystemet er også forbedret, slik at man nå kan kjøre mer elektrisk enn før.
Nye Toyota Yaris Hybrid ser vi i Norge over sommeren i 2020.
Nye Toyota Yaris Hybrid, GR Yaris og den nye Crossoveren som vi bare har sett skisse av deler samme plattform.
Espen Olsen, Informasjonssjef hos Toyota Norge, gleder seg til å få Toyota RAV4 ladbar hybrid til Norge.
Noen nøkkeltall: 65km elektrisk rekkevidde WLTP, 306hk 0-100 6,2 sekunder, 520 liters bagasjerom og god plass inne i bilen. Startpris 474 000 og ca 550 000 for topputstyrt utgave.
Kommer til Norge i oktober/november 2020.
Toyota GR Supra har vi testet, men dette er en versjon som blir billigere, for den har en 2 liters firesylindret 280hk motor som man kjenner fra BMW Z4 som en meget leken motor fordi bilens vekt blir omlag 100kg mindre. 400NM og 0-100 på 5,2 sekunder. Bilen på bildet er en Fuji Speedway versjon med røde sidespeil og hvit lakk. Den kommer til Europa i kun 200 eksemplarer.
Denne motoren til Supra kan også kombineres med premium utstyrsnivå.
Pris vet man mer om i mars 2020 da det blir mulig å bestille denne rimeligere versjonen av GR Supra.
Vil man bare ha «kult utseende» utenpå og inni bilen kan man bestille seg en Corolla Hybrid i GR Sport utgave.
Her er det utseendet man får mer sportslig, og ikke hybridmotoren. Litt som Ford har gjort med Ford Focus som man kan kjøpe i ST-Line.
Kule felger, kule seter og en del annen kul pynt.
Lexus UX 300e har vi laget en sak om før, men det var moro å se den, og jeg mistenker det er en del som har blitt glad i Lexusfølelsen som vil ha denne.
Lexus hadde også med konseptbilen sin – LF-30 som har vært vist fram før, men jeg har ikke «møtt den før».
Det bør vel nevnes at den er laget for å utfordre dagens normer, og å provosere, tenke fram i tid. Så er det jo meget mulig at det er elementer i tankene som er med i denne bilen som man tar med seg over i produksjonsmodeller etterhvert.
Det er en god del flere bilder på INSTAGRAM – vi er Nybiltester der også.
Hektisk, men moro med mange nyheter på «ett brett», mye jeg gleder meg til å teste fremover!
Takk til Toyota Norge for at jeg fikk være med til Kenshiki Forum!