Oppdatert 6/5-2019 – nederst i saken.
Da jeg så bilder av bilen fra lanseringen av EQC i Sverige så slet jeg faktisk litt med å like dette strømlinjeformede ansiktet som skulle gjenspeile elektrisitet, derfor ble jeg positivt overrasket over hvor stilig den faktisk var når man fikk møte den i virkeligheten. På bilmesse og sikkert også på lansering så er det ganske ekstrem belysning av området der bilen befinner seg, så jeg gleder meg til å få prøve den i normalt dagslys.
De hadde en sort og en sølvgrå utgave man kunne få utforske, og det var mange som var interessert i å få se nærmere på denne bilen, selv om el-bil fortsatt er litt i «startgropa» i Frankrike og Tyskland.
Personlig synes jeg kanskje bilen er aller finest bak, men det blir jo naturlig nok en smakssak.
EQC er med sine 4,76 meter omtrent 23 cm kortere enn Audi e-tron, og da jeg satte meg inn opplevdes det forsåvidt også som det var noe mer kompakt der inne.
På tross av mer kompakte ytre mål er det ikke dårlig plass inne i en EQC, jeg som er omlag 184,5 cm lang sitter godt både foran og bak så lenge jeg slipper midtsetet i baksetet vel å merke.
Overflater med sort pianolakk i ekstrem belysning og med hundrevis av klåfingra messebesøkere innom bilen blir ikke så veldig lekkert, men er neppe en like stor utfordring i hverdagen.
Jeg har veldig sans for knappeløsningene på de nye rattene fra Mercedes-Benz, og interiørdesignet her liker jeg også veldig godt, med fine linjer og mange overflater i skinn og metall.
intrumentskjermen og infotainmentskjermen er samlet i en bred skjerm, som i mange andre modeller fra Mercedes-Benz, og det ser etter min mening stilig og lekkert ut.
Jeg er noe usikker på hvordan denne løsningen med mer «frittstående skjerm» vil fungere i sterkt sol-lys, kontra mer innebygget skjerm som man finner i E-klasse, så det blir spennende å få teste etterhvert!
Her er det ikke jeg som sitter i forsetet, men jeg testet det også naturligvis, og de gode setene du er vant med å få fra Mercedes-Benz får du her også.
Personlig likte jeg skinnsetene i den sorte bilen bedre enn delskinnsetene i den sølvgrå, men det blir jo litt smak og behag.
Jeg liker veldig godt designet på knappene for innstilling av setet, og minneknappene, det ser lekkert ut, og er svært intuitivt å bruke. Lett tilgjengelig og synlig i døra.
Kvaliteten på infotainmentskjermens bilder og visninger er meget klar og god. Liker også godt designet på luftdysene her. Mange slike designelementer som til sammen gjør at jeg synes interiøret i EQC er lekkert.
Disse knappene i området med sort pianolakk er det en del som har kritisert for å være bilig plastikk. Jeg er vel ikke helt enig i den kritikken der, men kanskje det blir mulig å velge andre materialer enn sort pianolakk? Hvem vet? Jeg synes selv det er mange biler som har knapper som ser mye eldre og billigere ut enn dette.
Touchpaden stikker ikke så mye opp her, men jeg liker at den fortsatt er her, for flere med meg liker godt muligheten for å ikke måtte trykke på skjerm hele tiden.
Det er ikke noen knapphet på lademuligheter for de som sitter foran, to ladeplater er det ikke så ofte man ser, men stusser litt på at de har valgt å ikke gå for «vanlige» USB-innganger foran og for baksetene, men de som kan mer enn meg om teknologisk framskritt mener USB-C er «det nye», bare ikke så mange biler som har det enda.
Jeg var ikke oppi armlenet, men der skal det være et par til av dem.
Baksetene i den sølvgrå bilen var i delskinn. Jeg vet ikke hvor gode dine barn er til å aldri søle, men det kan jo by på noen utfordringer dersom uhellet skulle være ute tenker jeg.
Kombinasjonen med sort og hvitt skinn har jeg forstått at vi ikke er så kjempemange som er veldig glad i, men jeg synes det ser kult ut. Her er nok mulighetene mange for de som ikke liker slike fargekombinasjoner.
Den som havner i midtsetet bak får en relativt romslig gulvklump å forholde seg til med tanke på benplasseringen. Noe kortere setepute er det også på midtplassen bak.
På grunn av takets utforming, med «ekstra plass» der hodet havner, så får jeg altså helt grei plass bak i EQC, men vi snakker ikke veldig mye luftrom mellom hår og tak her, selv med kortklipt og overeksponert sveis. Litt lenger fram er taket en del lavere, og det gjør jo noe med min oppfattelse av plass, den oppfattelsen minskes når min bevegelsesfrihet begrenses.
Med en relativt lang kineser i forsetet hadde jeg meget god kneplass, men jeg fikk aldri bilens seter alene lenge nok til å rekke å stille inn forsetet på meg selv, for så å sette meg bak meg selv, men tror jeg våger meg på å påstå at bakseteplassen er godkjent, selv for voksne, men er nok aller mest trivelig for de som er noe lavere enn meg. Når det er sagt er det pent design på interiøret også bak, så det hjelper jo på for de som kjenner på at plassen også er rikelig.
2 USB-C og 12v ladepunkt for de som sitter bak, bakom et lokk. Nok en grunn til at midtsetet bak ikke er helt optimalt å bruke ofte.
Logoen bak på bilen fungerer også som knapp for å åpne bakluka, men tipper nok de fleste åpner den fra nøkkel eller knapp i førerdøren.
Bagasjerommet er oppgitt til 500 liter, jeg har ikke kontrollmålt dette.
Under gulvet er det ikke noen brønn, ihvertfall fant ikke jeg noen, så her er det ikke plass til så mye ekstra utover litt verktøy og praktiske saker og ting som man liker å ha i bilen til enhver tid.
Man kan selvsagt legge ned setene, noe jeg forsøkte meg på å få tatt et bilde av, og rakk det nesten før noen vippet dem raskt opp igjen for å sette seg i baksetet, ja ja, får likevel et inntrykk.
En annen sak man ser lett her er de gode festene i taket til bagasjenett, det liker jeg godt å se!
Ladeporten er plassert bak på høyre side, og er naturligvis klar for IONITY sine hurtigladere og andre CCS-hurtigladere.
Max hastighet på lading er oppgitt til 110kW.
Bilens to elektriske motorer skal gi deg hele 765 NM, det er et ganske heftig drag, og det skal ta deg fra 0-100 på omlag 5,1 sekunder.
Oppgitt forbruk på blandet kjøring er på 22,2kWh/100 km, og dersom det viser seg å være reelt er ikke det så galt på en 2 425kg tung SUV.
Man kan trekke med seg henger på opp til 1800kg, men da kommer man nok en del kortere enn rekkevidden som er oppgitt til «over 400 km».
Moro at de hadde en IONITY ladestasjon ved siden av EQC! Disse kommer vi til å se mange flere av i Norge og Europa fremover.
I følge Audun Hermansen, PR og informasjonssjef i Mercedes-Benz Norge, så kommer EQC med priser og bestillingsmulighet i andre kvartal 2019.
Planlagt lansering mot sommeren.
I løpet av november vil en internasjonal informasjonsside om EQC også foreligge i norsk versjon.
Man kan stille seg i kø for en ECQ hos Mercedes-Benz Norge, og lese litt mer om bilen der også.
Jeg blir ikke veldig sjokkert om prisen på EQC starter på 650 000, men tiden vil jo vise hva prisen starter på når våren kommer til Norge igjen.
Jeg gleder meg til å bli enda bedre kjent med denne el-bilen, det er ihvertfall helt sikkert!
Oppdatering 6/5:
Rekkevidden i følge WLTP er 417 km, og startprisen er 616 900.
Nettsidene til Mercedes-Benz er også oppdatert med mer informasjon om bilen og en konfigurator.