Et besøk hos Polestar i Gøteborg (feb 2019)

Jeg fikk hilse på en Verifikasjons Prototype av Polestar 1, og fikk en times prat med Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.

Dato 10.02.2019 @ 23:22

Foto tatt av Sofia Björnesson, Commercial Programme Leader for Polestar 1

 

 

Polestar sitt hovedkvarter i Gøteborg har et meget stilig design, med moderne, rene linjer.

 

Jeg ble ønsket varmt velkommen av Brent Ellis, PR & Communications i Europa, og av Sofia Björnesson, Commercial Programme Leader for Polestar 1 som viste meg denne prototypen av Polestar 1.

En Verifikasjon Prototype, også kaldt VP-bil, er et par trinn unna produksjonsmodellen, og dermed er det noen små forskjeller som i all hovedsak dreier seg om litt tekst, pynt og logoer, men som også kan dreie seg om sidespeil for eksempel.

Det som gjenstår nå er TT, Tools Trial prototypen, der man ser at serieproduksjonen går fint og greit for seg.
Den første TT-prototypen skal ha kommet seg gjennom produksjonen.

Så er det Pre Predoction som står for tur, og her hender det at journalister slipper til og får prøve litt. Lov å håpe.
Til høsten starter selve produksjonen av Polestar 1 som skal ut til kunder.

I disse sidespeilene er speilet inne i et speilhus, og kan beveges der inne med knapper i førerdøren, mens selve speilhuset forholder seg i ro.
på produksjonsmodellen kommer det ikke til å være speilhus, men såkalte frameless sidespeil.

Jeg skal også komme inn på andre forskjeller mellom denne VP-bilen og produksjonsmodellen, men først, hvor kommer designtanken fra til denne modellen?

Jeg var en tur innom Volvo Museum for å ta bilde av Volvo P1800 som var en sentral inspirasjon til Volvo Concept Coupe, som i stor grad er Polestar 1.

Man ser også mye slektskap fra Volvo Concept Coupe også i Volvo S90 og V90, og det var grunnen til at jeg testet en Volvo V90 T8 Inscription på turen til Gøteborg.

Foto: Polestar

 

Jeg spurte Thomas Ingenlath om dette med designet på Polestar 1, og han kunne fortelle at det var så mange som likte designet på Volvo Concept Coupe så godt at de ville at den skulle lages.
Så Polestar 1 blir virkeliggjøringen av Volvo Concept Coupe.

Robin Page og Maximilian Missoni jobbet med Thomas Ingenlath når det gjelder design på den nye serien Volvoer, og de snakker også mye sammen når det gjelder design for Polestar, selv om de ikke nødvendigvis står oppført som ansvarlige for designet man lander på i Polestar. En designtrio som virkelig har løftet Volvo!

Thomas Ingenlath har jobbet for VAG-konsernet og designet for Audi, VW og Skoda før han kom til Volvo.

Jeg spurte Thomas Ingenlath om hvorfor man landet på å lage et eget bilmerke, og ikke å bare lage disse Polestar modellene som nå kommer innenfor Volvo-merket.
Thomas fortalte da at en av fordelene med et eget og nytt bilmerke er at man kan være eksklusiv, i Volvo er hovedtanken at man må tenke inkluderende for flest mulig kunder.
De synergier man kan få i en oppstartsbedrift, og den hastigheten man kan få til på utvikling, blir ikke en god strategi for et merke som Volvo, som har en lang historie, og et velkjent merkenavn som man må ta godt vare på i alle situasjoner.
Volvo vil også få elektrisk drevne biler, men det går nok ikke like fort fram hos Volvo, som det kan gjøre i et helt nytt merke som Polestar.

Polestar 1 er ikke en bil for massene der ute, men med 600hk, 1000NM og en elektrisk rekkevidde målt etter WLTP på 125km så kommer den til å bli en ekte Performance bil.
En GT med en prislapp i Tyskland på 155 000 €uro, prisen i Norge er ikke klar enda, men den tyske prisen gir klare indikasjoner.

Sofia Björnesson kunne fortelle meg at 600 har betalt inn et innskudd på Polestar 1, og at det ikke er lenge til det åpnes for bestilling av bilen på nett.
Dersom alt går som det skal med de videre ledd i prosessen fram til produksjon, vil de første kunder kunne få sine Polestar 1 før nyttår.

Bakseteplassen er, som du kan se av bildet over, for 2 personer, men det testet jeg ikke ut altså.
Jeg har vel en liten mistanke om at det er fordelaktig å være noe kortere enn meg om man skal sitte der.
Kanskje litt pussig å vise bakseteplassen så tidlig her, men det er litt for å understreke hva som menes med eksklusivt, for her ekskluderer man jo en del som trenger mye bakseteplass til 3 personer.
For den som kjøper bilen skal den kanskje stort sett frakte kjøperen, og en eventuell passasjer?
Men det er ISOFIX baki der til barneseter, og det er jo bra.

I førermiljøet vil de fleste legge merke til den noe fremtredende varselsaken på rattet, og det er påbudt på prototyper som ikke har en fungerende airbag i rattet, rett og slett en meget synlig advarsel.
Man vil kjenne igjen mye her fra S90/V90, og det ville jo være rimelig ulogisk av et nytt bilmerke å skule lage absolutt alle bilens komponenter fra grunnen av i aller første bilmodell.

Sofia Björnesson kunne fortelle at førersetet får de aller fleste innstillinger og slikt som man finner i S90/V90, men kjøling og massasje er ikke tatt med ettersom det er sportsstolene man har brukt i Polestar 1.
Det var godt å sitte der, men setekomforten kjenner man jo aller best på når man kjører en bil en del mil. De som kjenner Volvo sine sportsstoler vet at komforten er god.

Foto: Polestar

 

På bildet fra Polestar ser du at noe mer pynt er med der enn på VP-bilen jeg hilste på.

Ett eksempel er pynteinnlegget man ser i dashbordet, pynteinnlegg i døra, metall-listen i døra og en del slike detaljer.

Førerdøren i prototypen ser du mangler pynten og metall-listen, men man får et inntrykk av dimensjoner og design likevel, og det er en stor og lekker dør der det i all hovedsak er overflater av skinn og metall. Stor dør er også fordelaktig for en coupe om noen skal inn i baksetet.

Selv om Polestar 1 har en coupe-form, og en ganske lav taklinje, føles det luftig selv for meg i førerposisjonen, mye på grunn av glasstaket.

Foto: Polestar

 

En veldig stilig detalj er området bakom bakspeilet, der det skal være nødknapper og kupélys, den henger litt ut i luften under glasstaket, og har lys som sender logoen opp i glasstaket.
Her ser du også at det er mulig å få Polestar 1 med lysere seter enn de som er i Prototypen jeg hilste på. Fargen i beltene i bildet over her finner du igjen flere steder, som på vribryterne til å justere støtdemperne med, bremsekalipperne og ledningene du får se i bagasjerommet bakom glassveggen.

Sofia Björnesson kunne fortelle at girspaken ville få Polestar-logo i produksjonsmodellen. Lekker detalj!

Linjen av metall kommer til å få ambient belysning, og går rundt hele kupéen.
Bakom hodestøttene i baksetet er det også litt metall, og det er et par praktiske elementer som har blitt til et lekkert designelement.

Første del av metallet er ankerfeste for barneseter som er påbudt å ha i USA, der er det ikke ISOFIX som gjelder tydeligvis.

Så kommer et par gode Bowers & Wilkins høyttalere med lekkert metallgitter på, det er så stilig at man ikke blir mett av å se på det.

Foto: Polestar

 

Prototypen av Polestar 1 i Gøteborg hadde ikke glass i bagasjerommet, så da var det såpass langt fra hvordan det ville se ut at jeg ikke tok bilde av det, men det er vel ikke så veldig hemmelig at man ikke har så veldig my plass baki der til baggasje.
Kjøper man seg en Polestar 1 så kjøper man seg gjerne noen formsydde bager som går perfekt sammen med den spesiallagede lekre bagen til ladeledningen som følger med bilen.

Polestar 1 kommer med CCS, og har mulighet for hurtiglading når du har en liten pause på veien dit du skal.
Du kan sette kjøremodus i Pure og kjøre elektrisk i opp til 150 km/t. Bensinmotoren vil da ikke trå til selv om du i 40 km/t trykker hardt på gasspedalen for å få opp farten ut på motorveien, men du bruker de to elektriske motorene bak og kjører rent elektrisk i Pure-programmet.

Det var noen som lurte litt på om Polestar kommer med AWD, og Sofia Björnesson kunne fortelle at ettersom bensinmotoren driver framhjulene og de to elektriske motorene driver bakhjulene, så får Polestar 1 AWD selv om det ikke er en AWD som går «gjenom girboksen».

Thomas Ingenlath fortalte at det er veldig enkelt å gi rene elbiler AWD, så det er noe de har planer om også for fremtidige modeller fra Polestar.

Det blir bare Polestar 1 som kommer med bensinlokk på høyre side av bilen, alle kommende Polestar-modeller blir rene el-biler.
Polestar 1 har forøvrig en bensintank med plass til 60 liter, noe som gir en hyggelig total rekkevidde på over 850 kilometer.

Først ut av el-bilene er Polestar 2, som skal avdukes på bilmessen i Genéve – jeg skal legge inn en lenke her til den direkte overføringen av avdukingen.

Jeg spurte Thomas Ingenlath om det ville være feil av meg å anta at Polestar 2 er inspirert av Volvo Concept 40.2, og han svarte at det ville vel ikke være direkte feil av meg å anta det.
Det betyr jo da at de naturlig nok ikke er helt like, men at man ser likheter. Hva betyr det? La meg komme med et eksempel.

De fleste vil sikkert se at det er likheter mellom Volvo Concept 40.1 og Volvo XC40, selv om de ikke er helt like. Altså er Volvo XC40 inspirert av Volvo Concept 40.1

Jonathan Goodman fra Polestar har pratet litt med en journalist i Auto Car når det gjelder priser og rekkevidde og slikt på Polestar 2, men jeg velger å ikke gjenta den informasjonen her.
Det som er essensen av informasjonen fra Polestar før avdukingen i Genéve er at Polestar 2 skal være konkurransedyktig med Tesla Model 3 på rekkevidde og på pris, og det i seg selv sier ganske mye om man tenker seg litt om.

Produksjonsvolumet for Polestar 2 vil naturlig nok bli høyere enn for Polestar 1. Og produksjonen starter i 2020, antagelig i første halvdel av året.

Thomas Ingenlath gleder seg veldig til å avduke Polestar 2 i Genéve!

Tilbake til Polestar 1 igjen.
Linjen som går fra baklykten og framover møter linjen som går fra panseret og bakover, og sammen rammer de inn dørhåndtaket.
Selv uten dette designgrepet tror jeg nok at jeg gjerne ville åpnet førerdøren.

Satt meg inn i Polestar 1 og kjørt avgårde på langtur med et stort smil.

En bil som kan kjøres i all hovedsak elektrisk, men jeg mistenker jeg nok hadde testet ut Power en gang i blant for å kjenne litt på hva 1000NM gjør med nivået av livsglede.

Så ville nok de svært solide bremsene klart å bremse ned farten til litt mer normal igjen ganske raskt, og samtidig regenerert elektrisk kraft i prosessen.

Karosseriet i en Polestar 1 er laget av karbonfiber, noe som har gitt Thomas Ingenlath og de andre designerne friere tøyler i forhold til linjer og kanter i designet.

Og ettersom åpninger i et panser sjelden er pent, så går panseret helt ned til de fremre hjulbuene.

Under panseret finner du bensinmotoren, et ganske solid luftinntak i karbonfiber, og mye annet lekkert.

I produksjonsmodellen vil det bare stå Polestar og Öhlins på de justerbare støtdemperne, ikke «Enginered by Polestar» som her, enda et lite eksempel på at det er en prototype jeg får hilse på.

De bør man nok uansett ikke fikle for mye med, med mindre man vet nøyaktig hva man holder på med.

Polestar skal stå for Pure, Progressive Performance, og derfor er det naturlig nok sentralt at den elektriske rekkevidden er klasseledende på Polestar 1.

Progressive skal også handle om å følge med i samfunnet, og derfor vil Polestar også tilby mobilitet som en abonnements-tjeneste, på linje med mobil som man kan bytte ut når det kommer noe nytt.
Man får synliggjort kostnadene ved å ha en bil, ved at man betaler en månedlig fast sum som inkluderer forsikring, service, hjulskift og alt slikt som i et mer tradisjonelt bilhold bare dukker opp som kjipe regninger. Kjøper man en bil lever man også med uvissheten om hva man får solgt bilen for, og dermed vet man lite om den største kostnaden ved å kjøpe bil, nemlig verditapet.
Enten du liker det enkle og forutsigbare, eller du helst går for det tradisjonelle kjøp av bil, så kan Polestar tilby det du ønsker på den fronten også.

Det aller første Polestar Space åpner i Øvre Slottsgate i Oslo, noe jeg skrev litt om før jul.

Jeg spurte Thomas Ingenlath hva han tenker om det norske markedet, ettersom de velger å åpne sitt aller første Space der.
Han mener sterkt og inderlig at elektrisitet er framtiden for personbiltransport, og han liker meget godt det som skjer i Norge med adopsjon og endring til stadig mer elektriske og elektrifiserte kjøretøy. Han mener det må være noe folk liker med elektriske kjøretøy, ettersom de ikke slutter å kjøpe dem, men fortsetter å kjøpe flere etter å ha fått smaken på dem.
Thomas kommer med ett eksempel, fra noen dager da han måtte kjøre en fossilbil noen dager, og bare det å måtte bremse ned uten at kraften ble til noe annet enn bortkastet varme var en frustrasjon, sløse med energi på den måten hadde han lite sans for.

Han mener at så lenge el-bilen har den rekkevidden folk trenger, og man har tilgang til å lade mens man sover, så er det få alternativer til elektriske biler som er mer komfortable eller praktiske.

Minimalisme og klare sterke linjer bør man forvente seg fra Polestar i uoverskuelig fremtid, essensen av skandinavisk design.

Så kommer det erketypiske spørsmålet fra Norge, hva med hengerfeste?

Sofia Björnesson smiler litt, og kan fortelle at hengerfeste også opptar folk i Sverige, og Polestar 1 har ikke plass til dette, men det vil være naturlig å finne den muligheten på Polestar 2 og andre fremtidige Polestarmodeller.

Et annet spørsmål fra Facebook, hva med trådløs lading?
Så da spurte jeg om trådløs lading både for mobil og for bil.

Brent Ellis kunne fortelle at det ikke er noen planer i dag om trådløs lading av bil.
Min egen tanke er at det svaret ikke utelukker at det er noe som kan dukke opp på et senere tidspunkt, men foreløpig er det ikke i planene, men det er altså min frie tolkning.

Sofia Björneson kunne fortelle at trådløs lading for mobil kommer i Polestar 2, men ikke i Polestar 1.

Jeg har vel aldri opplevd at to timer har gått så fort før, det var utrolig trivelig å besøke Polestar sitt hovedkvarter i Gøteborg, og å få prate med Brent Ellis, Sofia Björneson og ikke minst Thomas Ingenlath!

Tusen takk for stor gjestfrihet!

Jeg gleder meg til å følge Polestar videre!