En facelift vil jo si at det ikke er noen store fundamentale endringer med bilen, men litt mindre oppgraderinger og endringer.
Den elektriske rekkevidden på 62km er som før, og den er oppgitt etter NEDC 2.0, som er mye nærmere WLTP enn NEDC var.
VolksWagen kommer med ny Passat GTE i år, som skal kunne gå 8km lenger enn Optima, og BMW har fått mye oppmerksomhet for sin nye X5 ladbar hybrid som kommer senere i år som har 18km lenger elektrisk rekkevidde enn Optima. For å si det på en annen måte, Optima har god elektrisk rekkevidde sammenlignet selv med ladbare hybrider som er på vei, og spesielt i forhold til prisen.
Her kan du se min test av forrige Optima.
Utvendig er endringene små og få, noe som kanskje er litt uvant for en bil som får facelift.
Den nye Optima har med tåkelys i grunnversjonen, ellers er det kun ørsmå kosmetiske endringer det ikke er så lett å få øye på.
I et land der Mitsubishi Outlander kommer på 5.plass over de mest solgte bilene, undrer det meg litt at ikke Kia Optima ladbar hybrid har funnet veien opp på topp 30 lista! Det er en fin stasjonsvogn, behagelig å kjøre, lang elektrisk rekkevidde og noe lavere forbruk enn Outlanderen når batteriet er tomt.
Prisen starter på 422 400 inkl levering, og legger du på alt som finnes av utstyr, inkludert hengerfeste og vinterdekk på felg, lander du vel rundt 498 293.
Så da er jo spørsmålet, om man «må ha» høyere bakkeklaring og firehjulstrekk?
Hvis ikke er det en del tusenlapper å spare på å velge Optima.
7 års garanti leverer Kia, og var tidligere ute med det enn Mitsubishi var.
I grunnutgaven av bilen er det delskinnseter, men for 14 900 får du skinnseter med varme og ventilasjon, og baksetene får også varme i yttersetene.
Skinn kan du få i hvit som i testbilen, grå eller sort.
Selv i grunnversjonen er setene elektrisk justerbare med minne for fører, men du må opp på skinn for å få med ventilasjonen, som jeg erfarte i sommerens hete at var helt nydelig å ha. Setene er gode, men jeg kunne godt fått lov å senke setet litt lenger ned for min del, og fått lov til å vippe framkanten av sitteputen en tanke lenger opp.
I dette førermiljøet er det svært lett å trives for meg, mye takket være et helhetlig design. Jeg må ikke ha et påtrengende nivå av luksus for å trives godt, men et trivelig design er jeg nok litt avhengig av, og det får jeg her. Det eneste jeg undrer meg litt over er hvorfor Kia velger å ikke ha en større infotainmentskjerm. Mistenker at kostnaden for det ikke ville vært ekstrem, og det ville løftet førermiljøet enda et hakk opp.
I kjørecomputeren er det noen nye visninger i forhold til forrige Optima.
Et godt ratt med varme er noe det er lett å sette pris på. Med knappene styrer du cruisekontroll, telefon, stereo og informasjonen mellom instrumentene for å nevne noe.
Under infotainmentskjermen er det knapper for snarveier, veldig kjekt.
Så kommer klima-anleggets knapper, og man kan kanskje undre seg over at ikke setevarmen er her, men den finner man mellom setene sammen med rattvarmen.
Under et lokk er det ladeplate til mobilen, samt ladeplugger og USB for Apple Car Play eller Android.
I området bak girspaken finner du mange nyttige knapper, for rattvarme, setevarme/ventilasjon, parkeringsassistent, autohold for enklere bakkestart, knapp for om bilen skal kjøre som hybrid eller elektrisk bil, med mer.
Når det gjelder ryggekamera så har det skjedd mye. Denne testbilen har teknikkpakke som inkluderer 360 around view monitor som du ser på bildet over her, i tillegg til parkeringsassistent og blindsonevarsler med rear cross alert, altså varsel for biler/sykler/folk som kommer fra siden når du rygger. Teknikkpakka koster 10 900.
Til venstre for rattet finner du også en del knapper, for å åpne bensinlokk, bagasjerom, slå av/på ESP (stabilitetsprogram), knapp for å slå av/på kjørefeltassistenten og blindsonevarslingen.
Kjørefeltassistenten her er «snillere» enn Volvo og Peugeot sine, for du kan få bruke kjørefeltets bredde, bare du ikke forlater kjørefeltet, da trår assistenten inn og holder deg i rett kjørefelt. Før bilene har lov til å kjøre selv, er dette en type assistent jeg har sans for. Jeg har ofte bruk for å ikke ligge midt i kjørefeltet, spesielt ved slitt veibane og vann i hjulsporene.
Dersom du går rett fra en SUV til en stasjonsvogn vil du merke stor forskjell på kjørefølelsen, og spesielt om du tester dem på svingete vei, da merker du fort hvor tyngdepunktet er i bilen.
Baksetene i Optima oppleves på mange måter romslige, men på en måte ikke, ikke for meg, i høyden.
Testbilen har panorma soltak, til kr 9 900, og om man skal frakte folk over 180cm i baksetet er vel det noe jeg hadde droppet fra listen over ekstra utstyr, for det stjeler ganske sentrale cm i takhøyden bak. Litt bak hodet mitt kan du se festet for sikkerhetsnettet som er integrert i bagasjeromsskjuleren, sånt liker jeg!
Kneplassen bak meg selv er jo så god som man nesten bare opplever i Skoda Superb, så sånn sett er baksetet meget romslig.
For litt lange mennesker, som meg for eksempel, så sitter man noe lavt i baksetet, og jeg får dermed en litt spiss knevinkel. For barn er derimot baksetet ganske optimalt.
De som sitter bak har en 12v og en USB å dele på, så da kan man få til å lade det man har med seg.
Yttersetene bak har setevarme i 2 ulike nivåer, fordi denne testbilen hadde skinnseter. Det kan jo være komfortabelt for de bak om de er ferdige med barneseter.
Batteriene stjeler noe plass i bilens bagasjerom, men om man ser på gamle Volvo V60 ladbar hybrid, så er dette bagasjerommet lett å utnytte i forhold.
VDA-måling tilsier 440 liter, og med sikkerhetsnett lett tilgjengelig i bagasjeromsskjuleren, kan plassen helt opp til taket lett utnyttes den også.
På hver side av bagasjerommet er det spak for å enkelt legge ned baksetet, som forøvrig er delt 40/20/40, noe som gleder mange som vil frakte litt lange saker i midten.
Bilen kan dra med seg en henger som kan veie opp til 1500kg om hengeren har bremser, og taket kan også brukes til ski/snowboard/takboks ved behov.
At en ladbar hybrid som er så komfortabel å kjøre, og som er så praktisk, ikke er oppdaget av flere i Norge, ja det undrer meg faktisk litt.
Jeg må si jeg synes den fortjener mer oppmerksomhet fra de som vurderer en ladbar hybrid.
Takk til Motor Sør for lånet av Kia Optima SW PHEV.