Test av Kia Optima SW PHEV – ladbar hybrid (aug 2017)

Stor stasjonsvogn, mye utstyr, ladbar hybrid, alt finner du hos Kia Optima SW PHEV.

Dato 06.08.2017 @ 16:04

Kia har kommet med en ladbar hybrid, stor stasjonsvogn, med mye utstyr inkludert i en meget hyggelig pris. Denne bør mange teste før de handler ladbar hybrid!
Vil du helst ha dieselmotor kan du lese denne testen.

Startprisen er på kr 394 900 for den ladbare hybriden, og du får den da i utstyrsnivå Active Business.
Du kan kjøpe lakk for 5 990, panorama soltak til kr 9 900, teknikkpakke med parkeringsassistent, 270 graders around view monitor og blindsonevarsler med varsling for kryssende trafikk/folk bak bilen – sum for teknikkpakken er 9 900. Skinninteriør kan du også kjøpe til 14 900. Så skal du ha hengerfeste (kan trekke opp til 1500 kg om hengeren har bremser) og vinterdekk og ellers full pakke snakker vi antagelig om en pris rundt 459 000.
Tro meg, dette er seriøst mye bil for pengene!

Bilen jeg testet hadde full pakke, for å si det sånn, så her var det skinnseter. Elektrisk justerbare og med minnefunksjon. Her bør det være mulig å finne en god sittestilling! Setene har både varme og ventilasjon – alt ettersom hvilken sesong det er snakk om, og hvilket behov baken din måtte ha.

Dersom du har testet en Kia i det siste vil du oppleve at du kjenner deg igjen i forhold til ratt og knapper i interiøret.
Jeg vil si interiøret ikke skriker luksus, men det er ryddig, logisk og komfortabelt.
Bensinmotoren på 156 hk samarbeider godt med den elektriske på 67 hk, og systemeffekten når begge jobber fordi du har brukt kick-down på gasspedalen blir 205 hk. Det kan høres mye ut, men selv om du kommer raskt opp i ønsket hastighet, så skjer det mer komfortabelt enn sprelsk.
Komforten merket jeg spesielt over et par fartshumper som stort sett gjør vondt i alle biler selv i 20 km/t, men ikke i denne, da tenkte jeg; «Whow, det var deilige støtdempere!».

Knapper bakom girspaken, starter oppe til venstre og tar rekke for rekke:
Rattvarme, veldig deilig på vinteren! Active Eco, dersom du vil at bilen skal hjelpe deg til optimal økonomisk kjøring. HEV der du bestemmer om bilen skal kjøre som el-bil eller som hybrid. View lar deg aktivt slå på ryggekamera.
Så kommer setevarme og seteventilasjon, knapp for brekket, parkeringsassistanse, auto brekk ved stans og slå av/på piping ved parkering, altså parkeringssensorene.

Til venstre for rattet finner du en del nyttige knapper. Til å justere lysstyrken i instrumentpanel, slå av/på blindsonevarsler bakom bilen, slå av/på aktiv filholder.
Åpne tanklokk, åpne bagasjerom og slå av ESP.

Førerdøren har knapper for speil, dørlåser og vinduer, samt minne for el-setet til fører.

I dashbordet ser man om man som her har valgt å kjøre bilen som el-bil, da står det EV med store bokstaver til høyre for den grønne bilen, eller om man har valgt å kjøre bilen som hybrid. På midten ser du 6 ulike menyer å velge mellom, som alle har flere valgmuligheter i forhold til informasjonen som skal vises der.
Ellers er visere ganske analoge.

Infotainmentskjermen, ikke størst, ikke best, ikke mest logisk, men den bør fungere for svært mange, og man lærer fort hvordan alt fungerer, og kvaliteten holder sikkert for de fleste.

Ryggekameraet er ok-ish, men føles liksom litt mer 2014 enn 2017. Sammen med sensorer og speil funker det greit nok som et supplement.

Baksetet har god plass, litt bedre benplass enn plass i høyden, men er man 183cm eller lavere vil plassen bak være rikelig. ISOFIX på yttersetene.

Med panorama soltak får de som sitter bak mer romfølelse, så det er noe å ta med i vurderingen om man skal velge det eller ikke. Og det kan åpnes foran, så det har også en praktisk utluftingsfunksjon på sommeren.

Kia Optima har et pent og stilig design, ikke så heftig kult som prototypen, men det er linjelekkert og stilig.

Bagasjeromsluka er elektrisk, og om du befinner deg lenge nok bak bilen med nøkkelen i lomma åpner den seg.
Litt usikker på om det alltid er like genialt, for opplevde at bagasjerommet åpnet seg fordi jeg ikke gikk raskt nok forbi bilen bak den. Er nok en vanesak. Nyttig om du bærer en del, og ikke ønsker å vifte med føtter under bilen.
Stort og romslig bagasjerom.

Jeg fikk ikke testet den elektriske rekkevidden denne gangen, men ut fra det jeg har lest er den det beste du kan kjøpe i en ladbar hybrid per i dag.
Om et år eller to kan jo dagens rekkevidde være veldig lav, det er sånt man ikke vet med sikkerhet i dagens bilmarked.
Husker litt den samme følelsen i datamarkedet for en stund tilbake, utviklingen gikk så fort at man lurte på om man skulle tørre å kjøpe datamaskin. Er litt sånn i bilmarkedet for tiden, hva skal man våge å kjøpe? Hva får størst verditap?
Mitt råd er å velge en bil som er optimal for deg/dere i dagens situasjon og helst noen år fremover, kos dere med den, og så får verditapet bare bli som det blir, det er ikke en faktor man kan kontrollere, med mindre man velger å lease, men husk at leasingselskap og forhandler tar seg betalt, og sjelden taper på en leasingavtale.

Er du på jakt etter en romslig og komfortabel ladbar hybrid stasjonsvogn, som er veldig godt utstyrt og ikke er ekstremt dyr, ja da må du jo bare teste Kia Optima SW PHEV!

Takk til Bertel O. Steen Agder avd Arendal for lånet av bilen!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: