Avduking av Kia Stinger hos Motor Sør (nov 2017)

Da Motor Sør skulle avduke nye Kia Stinger tok jeg turen, for det jeg hadde sett av bilen så veldig bra ut.

Dato 01.12.2017 @ 17:06

Det er ikke direkte hverdagskost at Kia avduker sportsbiler, men når Motor Sør da først gjør det må jeg jo svinge innom.

Her et lite videoklipp fra avdukingen:


Bilen var finere i virkeligheten enn det jeg hadde klart å få inntrykk av gjennom bilder fra før.


Bilen som ble avduket var en GT Line Diesel med 200hk og firehjulstrekk til 745 400.
I motsetning til sine konkurrenter er den da ganske så komplett utstyrt, men metallic lakk koster 6 990, og vil du ha panorama soltak på din GT Line eller GT så koster det 10 900 ekstra. Vinterdekk må du nok også betale ekstra for.


0-100 på 6 sekunder er ikke raskest i verden, men den finnes med kraftig bensinmotor på 370hk som får til 0-100 på 4,9 sekunder, og den motoren har også firehjulstrekk. GT er navnet på den bilen. Prislappen er da på 1 045 400.


GT har fire potter bak, hakket mer symetrisk og stilig altså. Diesel med firehjulstrekk må vel i sammenhengen nesten kunne sees på som fornuftsvalget for norske forhold. Men ikke prøv på isete høye brøytekanter, det er den ikke laget for.


I en Stinger får du faktisk med deg bagasjen din, ikke alle sportslige biler som lar deg få med den. Dette kan jo faktisk være et sportslig valg for en familie med barn som ikke bruker vogn/reiseseng… merket plutselig at jeg ramla inn i den kategorien selv.


Baksetet er nok mest komfortabelt for 2, men det kan være 3 bak der, og joda, jeg fikk faktisk plass!
Stilige alu-detaljer i forbindelse med Harman-Kardon anlegget.


Komforten i forsetene skal jeg være forsiktig med å uttale meg om før jeg har testet bilen på veien, noe jeg forøvrig gleder meg til.
Men det var ihvertfall komfortabelt å sette seg i dem, og materialvalg er gode, mye fin aluminium i kombinasjon med skinn.

Nå bør det kanskje nevnes at det finnes en «billig-utgave» (585 400) av bilen som heter Sport, som har 2 liters diesel på 200hk, men der er det kunstskinn og ikke ekte skinn i seter. I GT er det nappaskinn i setene.


Rattet kjentes godt ut, og du styrer adaptiv cruise og mye annet nyttig fra rattet. Kul girspak. Mange fine aludetaljer i midtkonsoll og knapper.
Nøkkelen har også fått kult design:


Har sansen for slike designdetaljer, som at det er lett å finne aktuelle knapper når du har nøkkelen i lomma, for det er jo faktisk et av poengene med keyless, at den skal kunne være nettop der.


Stilige vippebrytere for setevarme/-kjøling. Logisk plassert rattvarmeknapp. Drive-mode hjulet gleder jeg meg til å teste, da kan du velge mellom for eksempel comfort og sport, og bilens interiør viser deg hva du har valgt med farger.


De som har kjørt bilen sier man merker stor forskjell i ulike moduser, men det vil jeg helst teste selv før jeg uttaler meg om det.


Lurte først på om anlegget var fra Burmeister, men det var altså Harman-Kardon. Gir god lyd når bilen står i ro.
Stilige detaljer i aluminium i førerdøren. Minnefunksjon for førersetet.


Bilen er testet på Nürnburgring, rundte etter runde etter runde… ikke for å komme raskest rundt banen, men for å teste holdbarhet i tøffe forhold for bilen.
Kia har som du kanskje vet 7 års garanti, 150 000 km, så da må de være sikre på at det de lager tåler det de lover.


Gleder meg til å teste bilen, lager nok en egen sak på det når det er gjennomført. De må bare få noen vinterdekk på den først.
Du kan jo besøke din Kia-forhandler og se om de har en Stinger i utstilling, men ikke sikkert de har en man kan prøve, så det er nok lurt å avtale i forkant.

Bilmerke:
Drivstoff: