BMW 2-serie Active Tourer finnes nå som ladbar hybrid, og du får firehjulstrekk (elektrisk X-drive) og spreke motorer med på kjøpet.
Startprisen før du begynner å krysse av for ekstrautstyr er på relativt hyggelige 358 600, og er du litt moderat med valg av ekstrautstyr kan du få en utrolig artig bil for litt over 400 000!
Det er en del kritiske røster som sier de ikke liker utseendet på BMW sin 2-serie, at det ikke er en ekte BMW.
Om man sammenligner BMW sin 2-serie med en VW Golf Pluss, eller en Peugeot 3008 så synes jeg ikke den kommer så galt ut når det gjelder utseeende.
Sammenligner man med BMW M5 så skjønner jeg jo at dette er noe annet, men det er fortsatt BMW.
Fordelen med en ladbar hybrid er jo at den kan lades opp, og du kan da kjøre ca 40 kilometer på ren el, og i denne bilen får du lov å kjøre over 60 og alikevel kjøre på el selv i automodus. Dersom du da har et par mil til jobb kan du mest sannsynlig kjøre uten å bruke noe særlig annet enn strøm i hverdagen.
En ulempe med ladbar hybrid er at batteriene veier en del, sammenlignet med en annen firehjulstrekkversjon av 2-serie, veier hybridden ca 150kg mer, det gir naturlig nok noe høyere forbruk på langtur.
Det er ditt kjøremønster som bør avgjøre hva slags bil du velger, ladbar hybrid er perfekt for deg som stort sett har småkjøring, og en gang i blant må en litt lenger tur (noe som gjør el-bil uaktuelt for mange). Kjører du mest langkjøring er IKKE ladbar hybrid det beste for deg. Har du ikke råd til Tesla må du nesten velge diesel.
Den ladbare hybriden har en eDRIVE knapp, som lar deg velge hvilket eDRIVE kjøreprogram du vil bruke.
På AUTO eDRIVE lar du bilens programvare bestemme når bensinmotoren skal hjelpe el-motoren, med et litt bestemt trykk på gasspedalen jobber begge motorer sammen for å levere 385NM, og det er igrunnnen litt artig – bør oppleves! Du kan kjøre på ren el opp mot 80 km/t dersom du er litt snill med gasspedalen.
På MAX eDRIVE vil ikke bensinmotoren bidra før den virkelig må. Du får da muligheten til å kjøre på ren el i hastigheter opp mot 125 km/t om du er en tur i utlandet. Sist jeg sjekka var vel 110 fortsatt max fart i Norge.
SAVE kan brukes om du er på langtur til en by, og ikke vil komme under 50% på batteriet før du er i byen. Er batteriet på under 50% vil bensinmotoren lade batteriet, men når du bare har en tank på 36 liter er det ikke spesielt effektivt eller gunstig å svi av mer bensin for å lade batteriene.
Du kan lese mer om hvordan eDRIVE fungerer på BMW sine nettsider.
I displayet for turtall vil du se om bensinmotoren har noe turtall eller ikke, og nederst kan du følge med på om du bruker mye eller lite batteri.
I midten kan du se hvor mye av batteriets kapasitet som gjenstår.
Må vel innrømmet at sammenlignet med Audi og VW sine helelektroniske displayer blir dette nesten litt «gammeldags».
Når du skal sette deg inn i en 2-serie ladbar hybrid eller en annen 2-serie Active Tourer, så merker du ikke veldig forskjell.
Litt samme tanke som man har i en e-Golf, at den ikke skal skille seg så veldig fra sine søsken som bare bruker fossilt drivstoff.
Når det gjelder setevalg er det vanlige seter og sportsseter (som denne har) du har å velge mellom. Sportssetene gir mer sidestøtte, og du har også en bedre lårstøtte. Kan være lurt å teste hvilke seter du trives best med.
Førermiljøet i en 2-serie Active Tourer er ryddig og solid på BMW-vis. Ikke overdådig, men nok til å gi kjøreglede og trivsel i bilen.
Nyttig informasjon i «head up displayet» som her kommer på den vesle plastplaten som stikker litt opp.
Ikke så mye i Plug-in Hybriden som skiller seg fra en vanlig Active Tourer, veldig praktisk rom til mobilen over knappene til klimaanlegget.
De som skal reise mye i baksetet bør helst ikke være over 180 cm for å reise komfortabelt der bak. På grunn av forsetenes smarte utforming får man grei benplass selv om man er litt lang og sitter bak.
En Active Tourer har ikke så veldig stort bagasjerom, så med tanke på Volvo sin V60 Plug-in Hybrid sitt bagasjerom var jeg litt spent på om plassen her også var «blitt borte» på grunn av batterier.
Her er bagasjeplassen beholdt, men under luka er det ikke plass til reservehjul eller lagring av ting og tang, for der er batteriet.
Helt klart en bedre løsning enn Volvo fant på sin V60. Bagasjeplassen er ikke Active Tourer’s sterke side, men den er en helt grei konkurrent til VW Golf Pluss.
Den store fordelen til 225 xe er at du får kombinasjonen ladbar hybrid, firehjulstrekk og grei plass til 5 personer og litt bagasje.
Du må fort opp i størrelse til Mitsubishi Outlander for å finne lignende kombinasjon.
Det er i bygatene bilen virkelig kommer til sin rett, her ser man parkeringssystemet med god visning.
Det er ikke noe sted det føles mer fornuftig med en ladbar hybrid eller el-bil enn i bygater, der du kan se folk rusle rundt bilen du kjører og vite at du ikke bidrar til å gi asmatikere en dårligere dag. Det å gli elektrisk rundt i bygater føles veldig riktig. Da er det jo hyggelig at avgiftssystemet støtter opp rundt det som fellesskapet har godt av. Tommel opp!
Jeg kan virkelig anbefale en prøvetur med BMW 225 xe Plug-in Hybrid, men vær obs på at det skjer relativt mye om du trykker hardt på gasspedalen, og om du har tenkt deg en slik bil før jul begynner du faktisk å være litt sent ute!!!
Takk til Bavaria Arendal som lånte meg bilen!
Andre som har testet bilen:
VG
DinSide
Autofil
BilNorge