En dag jeg skulle hente en bil jeg skulle teste hos Bertel O Steen, så var de tre søsknene fra PSA utenfor.
Opel Combo nærmest, så Citroën Berlingo i rødt, og Peugeot Partner fremst.
Ettersom de er søsken deler natulig nok mye, men ikke alt, og når jeg steg inn i Opel Combo lyste det et deilig Opel-ratt mot meg, som skiller seg en god del fra det rattet Citroën og Peugeot bruker.
Man kan kjøpe varme i rattet til Opel Combo, selv om man velger å gå for Classic eller Edition også, da koster det 1 900kr, og da får du et særdeles godt skinnratt å holde i når du kjører denne bilen.
For meg er ratt viktig, fordi det brukes jo hele tiden når man kjører, og her spretter Opel Combo et ganske sentralt hakk opp på komfortstigen for min del. Prisen gjør derimot ikke et hopp opp, og det er jo bra.
Classic får du i L1 (vanlig lengde, slik som testbilen), med 76hk og 650 kg nyttelast til kr 206 950 inkl. mva.
Edition får du i både L1 og L2, med 650 kg nyttelast (kun L1) eller med 1000kg nyttelast, og med 76hk (kun L1) eller 102hk. Priser fra 219 900 til 236 900 inkl. mva.
Mester Premium kan du få i L1 og i L2, L1 med både 650kg og 1000kg nyttelast, mens L2 får du kun med 1000kg nyttelast. Du kan velge mellom 102hk eller 130hk og manuelt gir eller automagir. Priser fra 246 900 til 293 900 inkl. mva.
Testbilen, en Mester Premium L1 med 102hk, manuelt gir, og en god del ekstrautstyr kom på 287 300 med alt.
Av ekstrautstyr bør det nevnes hengerfeste, parkeringssensor både foran og bak, keyless, 230v i førerrom, ladeplate for mobilen, adaptiv cruisekontroll, tregulv i varerom med mer.
Mye av dette bidrar til å gi testbilen mye personbilkomfort.
Setene er helt ok, savner litt mulighet for justering av sittepute i lengderetning og i vinkel, men det finner man sjelden for varebiler.
Hjulet for å justere på korsryggstøtten er litt kronglete plassert om man ikke legger ned ryggen for midtsetet, men det er jo ikke så ofte man trenger å justere på den.
En stor fordel med manuelt gir er kontorplassen man får ut av midtsetet, for med automatgir, så forsvinner også midtsetet.
Veldig kjekt med 230v plugg foran, så man kan lade batterier til drill eller annet om man er på en byggeplass der strømmen ikke er på plass enda.
I videoklippet over ser du blant annet hvordan passasjersetet foran kan legges ned, for å gi gjennomlasting, eller løftes opp for å gi plass til noe litt stort i førerhuset.
Utrolig kjekt med gjennomlastingsluke på varebiler i denne størrelsen også! Da kan man få med seg de litt lange rørene, eller plankene, eller tepperullene som man ellers sliter litt med å få med seg.
Luken kan plukkes vekk, den trenger ikke ligge på gulvet.
Ellers kan det jo nevnes at du også i L1 får plass til 2 Europaller baki varerommet.
I taket er det også rikelig med plass til lagring av mapper eller permer eller andre lure ting man må ha med seg i varebilen.
Selv på kvelden er førermiljøet trivelig i Combo, den store infotainmentskjermen løfter varebilen et solid hakk opp sammen med det meget gode rattet.
Jeg har tilfeldigvis fått prøve en ikke helt ny Opel Combo, og det er ganske heftig hvor ekstrem forskjell det er!
Seter, ratt, førermiljø, lyd i radio, komfort, støydemping, praktiske løsninger og mye mer har blitt utrolig mye bedre!
Velger du en Opel Mester Premium så er skyvedør på venstre og høyre side med vindu inkludert, det samme med «Sikt og lyspakke» (regnsensor, automatisk fjernlysassistent, Tåkelys med hjørnefunksjon, 3,5″ fargeskjerm i instrumentdisplayet), radio med touch-skjerm, LED-lys i varerom og doble airbags og sideairbags. Hos andre merker må du fort ut med 5 000 – 26 500 ekstra for tilsvarende utstyr som Opel Combo har som standard for Mester Premium.
Det kan være lurt å prøvesitte og teste en bil før man kjøper den, selv om det er en varebil. Jeg er ikke superbegeistret for «utstikkeren» som girspaken sitter på, mitt høyre kne syntes det var litt utrivelig å bli såpass godt kjent med den skråkanten der. Så det er vel sånn sett det mest negative jeg kan klare å skrive om Opel Combo.
Dersom du trenger Opel Combo som L2 som er 35cm lenger enn L1, så er det jo greit å vite om at den ikke bare er lenger bakom bakhjula, men her er det også 19 cm økt akselavstand for å beholde de gode kjøreegenskapene.
Opel Combo kommer med 4×4 til høsten, i løpet av 2019 kommer også mulighet for «overlastindikator» så man vet at man ikke overstiger nyttelasten, og «permanent kamera» som fungerer som digitalt bakspeil og gir oversikt rett bak bilen og i blindsonene. Det vil også komme mulighet for «Flank Guard», som passer på at du ikke tar en sving feil og kommer borti stolper eller lignende på siden av bilen i en sving.
Takk til AutoCar for lånet av nye Opel Combo.