Dette er ingen rekkeviddetest, da trenger man mange dager og mye mer data, men jeg fikk likevel et inntrykk av rekkevidden som har blitt 30% bedre i forhold til forgjengeren.
Jeg har kjørt på isdekket vei med regnvann, jeg har kjørt på snø og snøslaps og bar vei – her på Sørlandet kan man finne det meste for tiden.
Relativt smale dekk, 155/70/R19 er dimensjonene på vinterdekkene, og det gir god fremkommelighet på vinteren.
Et raskt og meget godt antispinnsystem hjelper også til.
På isete vei med mange spor i isen blir det ikke så stabilt med piggfrie smale dekk som man kanskje kunne ønsket seg, men på is skal man uansett kjøre pent og forsiktig.
På vei eller i bakker med snø gir det meget god fremkommelighet.
Nå synes vel ikke jeg at isete vei med regnvann, og en temperatur mellom +2 og +3 er stas i utgangspunktet, men slik vei trives jeg nok litt bedre på med piggdekk enn med piggfritt.
Snø, snøslaps og vei med mye vann i er ikke optimalt for maksimal rekkevidde for noen el-bil, og om man i tillegg skal teste bilens Sportsknapp og kjører over 90 på motorveien så bidrar ikke det heller til god rekkevidde. Sett fra en el-bil eiers ståsted kjørte jeg som en tulling på svært dårlig forhold, og når man gjør det klarer man å få til en rekkevidde på litt under 200km med denne bilen.
Dersom man holder seg under 90 km/t og holder seg unna Sportsknappen og kjører noe «penere» og mer med tanke på å få litt mer rekkevidde, så tror jeg denne fint klarer 230-260 km selv under litt dårlige vinterforhold.
Som jeg sa er dette kun et inntrykk, og svært langt fra noen vitenskapelig fasit på rekkevidde om vinteren. Jeg hadde ikke kaldere temperatur enn -1,5 for eksempel. Bilen måtte heller ikke kave seg fram på veier dekket av masse snø.
Men det er vel lov å si litt om hvilket inntrykk man får selv etter en kort test?
Skal livet med el-bil bli skikkelig komfortabelt anbefaler jeg å ha lader hjemme, da plugger man i bilen før man rusler inn i huset, også har man masse rekkevidde neste morgen. Det er komfort det! Og det vet jeg mange el-bil eiere setter pris på. Denne har såpass med rekkevidde at de fleste ikke trenger å lade så ofte heller.
Ettersom jeg ikke har hjemmelader, og det var siste kveld med gratis lading hos IONITY, så ville jeg jo gjerne teste hva jeg fikk servert av ladehastighet her.
44 kW vistes relativt raskt på IONITY laderens «speedometer», men lenger opp ville den ikke denne kvelden.
I løpet av ca 40 minutter fikk i3 tilført ca 30,1 kWh (ca 66%) – ut fra tallene på IONITY-laderen.
Fra og med 17/1-19 kl 09:00 koster en lading kr 80 hos IONITY inntil videre beskjed om et mer tidsstyrt betalingssystem kommer.
BMW i3 har et utseende som få er likegyldige til, selv synes jeg den er kul, men jeg vet at det finnes de som ikke er så glade i bilens ytre.
Selv om jeg ikke er overbegeistret over måten man stiller inn forsetene på, så er det gode seter å sitte i. Når man kommer fra komfortseter i en Volvo V60 CC så skal det igrunnen litt til å nå opp på setekomfort, og her i BMW’n savner jeg litt mulighet for å justere opp fremkanten av forsetet litt. Jeg er nok mest glad i elektrisk justerbare seter der slikt som regel er lett tilgjengelig.
Det er 2 bakseter i en BMW i3, og du må ha opp framdøren før du kan ta opp bakdøren. Det gir en stor åpning, men jeg kan se for meg situasjoner der det også kan oppleves litt mindre praktisk enn separate dører foran og bak. Her er det gjort slik for å gi enklest mulig inn/utstigning av baksetet, samt for å spare vekt.
Bak meg selv i forsetet får jeg ikke plass til mine knær, og i høyden her bak får jeg heller ikke plass til mitt hode i oppreist utgave, dermed var det lite baksetebilder å ta her. Kneplassen var helt fin bak passasjersetet som var en del lenger fram enn førersetet, men hodet må jeg bøye baki her. Benplass/kneplass er altså avhengig av størrelsen på personen i forsetet.
I armlenet til de foran hender det man finner åpning for luft og ulike tilkoblinger for lading for mobiler/nettbrett de bak har med seg, men jeg fant ikke det baki her.
Jeg synes førermiljøet er kult. Tøft at man våget å lage noe helt nytt med tanke på interiør da i3 kom i sin tid. Selv om jeg liker det forstår jeg også at noen synes det blir «for annerledes». Jeg synes girsystemet er artig, og liker godt at man styrer bilens adaptive cruisekontroll fra rattet. Fine skjermer med gode klare bilder og symboler, og man må ikke trykke på infotainmentskjermen om man ikke vil det.
Det jeg kanskje savner litt her er varme i rattet, bortsett fra det synes jeg bilen er godt utstyrt, og at den leverer god lyd fra Harman Kardon anlegget.
Mellom setene er det en del knapper i forbindelse med infotainmentskjermen. Det runde joystick-hjulet kan man også skrive på med fingeren. Til venstre for i-drive joysticken er det kjøremodusknapper, og i3s blir riktig så sprek i sportsmodus. Ikke helt på nivå med Tesla Model S eller Model X eller Jaguar I-Pace, men mer enn sprek nok for de som er glad i frisk akselerasjon. Eco Pro kan du bruke om du skal komme så langt som mulig med strømmen bilen har tilgjengelig.
Det vrimler ikke av bilmerker som leverer Apple Car Play trådløst, men det er veldig kjekt at BMW gjør det. De fleste som tilbyr Apple CarPlay gjør dette kun gjennom en tilkobling av telefonen med USB, og ikke trådløst gjennom Blåtann. Det er også enkelt å bytte mellom Apple CarPlay og bilens eget system. Så her er BMW gode!
Foto av skjerm yter ikke skjermen rettferdighet, her er det svært klare og fine bilder i infotainmentskjermen! Langt over snittet bra!
Men kjører du i vått vær på skitne veier, så blir linsa skitten den også.
På vei med humper oppleves fjæringene i denne bilen som noe faste, men i3s er senket 10mm i forhold til vanlig i3, og har dermed noe fastere fjæringsoppsett.
Andre forskjeller mellom i3 og i3s kan du lese om i min «mai-test» fra 2018.
BMW i3s 120Ah får du fra 355 900, og om du går for en vanlig i3 starter den på 320 000.
Fully Charged vil si at du får med Comfort Access, elektrisk soltak, adaptive LED frontlykter, HiFi høyttalersystem fra Harman Kardon og trådløs lading til mobilen.
Den pakken koster 49 900.
Testbilen kostet dermed 405 800 med vinterhjul og Mineral Grey farge.
Bagasjeplass er ikke det man skryter mest av med en BMW i3 og 260 liter, men det finnes jo biler med mindre bagasjeplass enn denne.
Bavaria har laget en liten video der de viser hva 260 liter kan brukes til i praksis.
En liten frunk har man også under panseret der man som her kan ha dekkreparasjons-kit, og andre saker man vil ha med seg i bilen, som for eksempel ladekabler.
Jeg har ingen problemer med å forstå at BMW i3 havnet på 3. plass over de mest solgte bilene i Norge i 2018 med 5 687 solgte eksemplarer.
Det er mange som har oppdaget at det er en meget trivelig el-bil.
Med enda lenger rekkevidde og en redusert prislapp bør det love godt for salget også i 2019.
Takk til Bavaria Sør avd Arendal for lånet av BMW i3s Fully Charged!