Vi har eid vår Grand C4 Picasso i litt over et halvt år nå, og ca 10 500 kilometer har den fraktet oss og andre. Hvordan har den oppført seg? Hva trives vi med? Kunne noe vært annerledes? Jeg skal forsøke å svare på noe av dette.
Senere oppdatering: Les om Ny Grand C4 Picasso, og våre erfaringer etter 2 år med bilen
Oppførsel:
Antall feil eller problemer = ? – Har vært innom verkstedet på Grimstad Bil 3 ganger allerede, og har time igjen om en uke. Problemer med elektronikken er det ikke så lett å finne ut av, og for min del er det litt vanskelig å si om det er en feil som ikke er funnet eller om det er flere feil. Det feilene har til felles er at de er av typen irriterende, men ikke alvorlige. En sensor bak på høyre side påstår av og til at det er noe i veien når jeg skal rygge, selv om det ikke er noe der. Kjekt med garanti 🙂 men litt kjedelig med tidsbruken – kjøre til og fra verksted. De er greie med gratis lånebil, det skal de ha, det kunne gjerne flere forhandlere lært av!
Komfortnivået overrasker fortsatt, og bilen er et helt klart førstevalg når vi skal litt lenger enn til butikken! Var en tur til Aalborg, og kan bekrefte at komforten i 130 km/t også er helt utmerket! Har også kjørt over 600km på en dag et par ganger med denne komfortmaskinen – da er det godt med litt massasje fra forsetet 🙂
Så på oppførsel må vi si at den har noen særegenheter så langt, men satser på verkstedet finner ut av det etterhvert.
Hva trives vi med?
* Komfort – den banker BMW’en vi hadde tidligere på komfort, det hadde jeg virkelig ikke tenkt over da vi kjøpte den. En nytelse å reise på langtur i denne bilen!
* Plass – med 5 seter i bruk er plassen svært god til baggasje – og alle 5 har det romslig og luftig i bilen! De tre setene på rad 2 er individuelle, og kan justeres fram/tilbake og legges ned individuelt. Har også 2 ekstra seter i baggasjeromsgulvet om man trenger å frakte mange mennesker. Panoramataket gjør bilen lys og ekstra luftig. Moro at taket kan skyves bakover (manuelt og individuelt) for de som sitter i forsetene dersom man er på sightseeing i en by for eksempel.
* Moderne – Bilen føles virkelig som en bil fra 2014, og hakket mer moderne løsninger i dashbordet enn hos mange andre. Lyden i bilens anlegg er deilig god, og du har alle tilkoblingsmuligheter, med Blåtann, USB og AUX. Moro med DAB når radiokanalene sender bilder til bilen med værmelding, nyheter og bilder av hvem som synger! Navigasjon har også vært kjekt når man er på ukjente veier.
* Ergonomisk meget godt skinnsete som du setter deg litt rett inn i og ikke ned i, med massasje dersom du har kjørt i mange timer. Fine armlener. Passasjersetet foran har også en fotskammel som kan heves – så man får «sovesete» – og dette setet har også massasje. Førersetet har elektrisk innstilling og minnefunksjon – ahh, nytelse!
* Forbruket – er latterlig lavt i forhold til bilens størrelse, og motoren drar på mystisk vis veldig greit.
* Cruisekontroll med avstandsholder er deilig – her kan imidlertid Citroën lære litt av VolksWagen, men det kommer jeg tilbake til på neste overskrift.
* Parkeringssensorer og kameraer foran, bak og på siden – så du kan få opp 360 graders bilde rundt bilen i tillegg til sensorer – du slipper å bekymre deg for om du kommer borti noe når du parkerer. Og bilen kan også parkere for deg, har ikke testet det ut enda.
* Elektrisk baklukeåpning – deilig å kunne åpne bakluka med nøkkelen før man er ved bilen med bæreposene fra butikken.
* Automatisk fjærnlys – bilen passer på å blende ned dersom en bil eller noe annet med sterkt lys eller rødt lys er i veibanen.
* Automatiske vindusviskere – ikke noe som er nytt, men er behagelig å ha når det fungerer så greit som her.
* Rattet er både funksjonelt og svært godt å holde i – og ser pent ut.
* Deilig å kunne låse opp og låse bilen uten å finne fram nøkkelen, samt å starte bilen – det er bare noe med den følelsen som vi har sansen for!
* Kjekt med hengerfeste, selv om man ikke trenger det så ofte
Kunne noe vært annerledes?
* Når du skal fylle på spylevæske må du en tur under panseret, da er det litt underlig at man må lete etter pinnen som skal holde panseret oppe… passer liksom ikke helt inn med resten av luksusfølelsen.
* Elektronikken gir bilen litt unødvendig sjel, parkerings-sensor som er litt overivrig, nøkkelfri systemet har ikke samarbeidet hver eneste gang (bare nesten), ryggekamera skjermen har fått en blå boks over bildet som skulle vises, anlegget har skrudd seg av 3 ganger på en tur mellom Tønsberg og Oslo… Sånne litt rare kjedelige ting kunne vi helt fint klart oss uten.
* Cruisekontrollen fungerer bare i 4, 5 og 6 gir (snålt valg) og avstandsholderen kontrollerer bare gasspedalen – funker gull når det er flatt eller oppover, men i nedoverbakker må du overta kontrollen med å bremse selv – girer du slår du cruisekontrollen på pause. Litt krøkkete å stille inn avstanden til bilen foran. Dette er mye bedre/enklere løst i Golfen vår – se og lær av det Citroën!
* Hadde vært fint om noen hadde fortalt oss at det prikkete området på frontruten var til bombrikkeplassering – for bombrikken funker ikke gjennom den godt isolerte frontruta på andre steder.
Ellers går det mer på utstyr som ikke vi har på vår bil:
* Panoramataket kan ikke åpnes, oppdaget det da vi hadde BMW’en at det var overraskende deilig.
* Ikke veldig mange hestekrefter og ikke tilhengerfeste, er jo enda mer moro med enda litt flere hester.
* Vi har ikke veldig mange hestekrefter og automatgir (hadde jo vært deilig med største motor og vanlig automatkasse).
* Vi har ikke firehjulstrekk, så må ha det på «bil 2»
* Har ikke Webasto eller oppvarmet ratt.
Oppsummering:
Vi må etter ca 7500 kilometer og 6 mnd si oss svært så fornøyd med denne bilen, og kan uten problem anbefale den til andre.
Litt kalde fakta:
Citroën Grand C4 Picasso 2014 modell
1,6 liters dieselmotor med 115 hk
Manuelt gir
7-seter
Vi kjøpte denne bilen, fordi vi trengte en familiebil/langturbil – og her fikk vi usedvanlig mye bil og utstyr for pengene