Første gang jeg så Jaguar I-Pace live var i mars hos Autostrada i Skien, så det var jo moro å dra tilbake hit for å få testet bilen Therese Johaug avduket.
Stor plakat på byggets vegg om I-Pace og startprisen på 599 900, men jeg tviler vel litt på om noen av de omlag 300 I-Pace som er solgt her har landet på 599 900, for du velger nok litt fra listen over ekstrautstyr når du først skal ha en Jaguar.
Oppdatering 30/10-18: Jaguar har hevet prisen på innstegsmodellen til 649 900.
Inne i butikken er det en egen avdeling for Jaguar, og du får god hjelp til å sette sammen den bilen du blir aller mest fornøyd med å eie på lang sikt.
Bilen jeg skulle teste sto og ladet, for den som hadde lånt den «over natten» hadde ikke fått ladet.
Når det gjelder lading kan bilen ta imot max 100kW lading, noe du naturlig nok ikke får hjemme hos deg selv.
Ladekontakten er plassert foran førerdøren, og nedre del har et ekstra lokk med tanke på hjemmelading som jo ikke bruker nederste delen under lading.
Det ventes en oppgradering av software knyttet til strømforbruk og strømstyring 31/8, og jeg vil vel tro at det kommer flere senere også. Tesla slet med høyt forbruk på sin Model S da den kom med firehjulstrekk, og jeg vil tro det kan ta noe tid for Jaguar også å få optimalisert dette.
Derfor skal jeg i denne omgang si veldig lite om forbruk (som jo kan være feil oppgitt i bilen), og heller bare nevne at jeg hadde en pause (man må på do og man må ha noe å spise) på omlag 10-12 minutter der bilen fikk lade litt, og da fikk jeg ladet nesten det jeg brukte på omlag 2 timers kjøring i Grendlandsområdet.
Designet på I-Pace liker jeg godt, men design er alltid en smakssak. Nesten 4,7 meter lang, under 1,6 meter høy og en akselavstand på nesten 3 meter er de ytre mål. I praksis er det en bil med god plass til folk og bagasje, og man reiser svært så trivelig!
Jeg har laget et lite filmklipp, for deg som gjerne vil se litt «levende bilder» av bilen:
Som du kanskje skjønner er denne bilen en opplevelse, derfor jeg oppfordrer til å oppleve bilen.
Bilens 400hk drar deg fra 0-100 på 4,8 sekunder, og 700NM plasserer hjernemassen en tanke bak hodet.
Det er med andre ord ganske så heftig akselerasjon. De som har sett video av I-Pace mot Tesla i dragrace, har sett at Tesla tar de første 100 meterne, men så drar I-Pace forbi.
I skrivende stund tester jeg Tesla X, og det vil sikkert være de som er uenige med meg, men jeg mener at kjørefølelsen er hakket vassere i Jaguar I-Pace enn i Model X, noe jeg merker spesielt der asfalten ikke er helt jevn.
Så er Jaguaren naturligvis mye mer kompakt enn den store Model X… men det får du lese mer om senere når testen av Model X kommer ut.
Gode el-seter med 18-veis justering og minnefunksjon. Det finnes mange versjoner av setet, og der ville jeg vært litt nøye med å få setet man vil ha om jeg var deg. Finnes også et performance sete man kan bestille, det har jeg ikke prøvesittet enda, men det ser ut som det har mindre stopping/komfort på bilde, men ikke noe jeg vet noe om.
Førersetet kan man få med både varme og kjøling, men har ikke funnet noen massasjemuligheter.
Jeg kom rett fra Land Rover sin Range Rover Sport ladbar hybrid, og kjente sånn sett igjen mye av løsningene fra det interiøret den har. I-Pace ligger et lite hakk under den på komfort, skulle nesten bare mangle, og er ikke like chunky solid bygget som den heller naturlig nok. Terrengegenskapene til I-Pace har jeg ikke testet, men du har ihvertfall firehjulstrekk.
Om jeg skal undre meg over noe må det kanskje være at ikke de litt «opplagte» flatene til å legge mobil ikke inneholder noen form for induktiv lading av mobilen, her er det lading med kabel som gjelder. Man kan få kjøpt en ladestasjon, men den stjeler en koppholder, så da bruker jeg heller ledning. Lading av mobil foregår i armlenet, greit lagt til rette for det der.
Jeg liker godt materialene som er brukt, det ser lekkert og eksklusivt ut. Fine skjermer med gode bilder og menydesign. Er man ikke vant med Jaguar og Land Rover fra før kan nok enkelte menyløsninger kreve litt tilvenning, og ikke alle synes det er logisk at en knapp skal trykkes mer enn 1 gang for at man skal komme fram til det man ønsker seg.
Girknappene er noe flere el-biler kommer med, Hyundai IONIC har også slike, bare litt annen plassering på dem.
Kjøremodusknapper har du til høyre, der kan du velge mellom Eco-modus, Komfortmodus og Sportmodus alt ettersom hva du ønsker deg av oppførsel av bilen.
Hjulene til klimaanlegget kan trekkes ut og trykkes inn for å endre hva du skal stille inn.
Bilens design bak gjør at utsikten gjennom bakruta er begrenset, da er det jo ekstra godt med et klart og godt ryggekamera som er et glimrende supplement til bilens speil. Du kan velge hva du skal se i skjermen når du rygger/parkerer.
360-visning kan i utgangspunktet se noe «puslete» ut, men du kan dobbelt-trykke på skjermen på det området du ønsker å forstørre.
Ulike kjøremodus ut fra forhold og hvordan du ønsker at bilen skal oppføre seg. I dynamisk modus blir alt litt strammere og kjappere, så den er fin til hurtig akselerasjon, men vil tro mange bruker komfortmodus mest i hverdagen, plenty aks der også.
Til venstre for rattet er det litt knapper som kan åpne bakluke og luka foran, samt vribryter for å stille på instrumentbelysningen. Det elektroniske brekket er også her.
Rattet fortjener oppmerksomhet, for det er veldig godt å holde i. Liker godt touchpadknappene på rattet og vippebryter og rullehjul i metall. Oppvarmet ratt er ekstrautstyr, 2 200, det er det verdt, men skal du også ha oppvarmet frontrute og oppvarmet dyse til vindusspylervæske i tillegg ville jeg nok valgt Cold Climate Pack, der alle tre er med, til 4 400.
Baksetene er komfortable, og jeg som er 184 cm får plass til knærne bakom meg selv i forsetet, og hodet. Det er hodet som har minst margin, og jeg har bare sittet i biler med glasstak. Det glasstaket går ekstremt langt ut til kanten, noe jeg mistenker gir økt takhøyde bak for biler med glasstak kontra vanlig tak, men har ikke sittet bak i I-Pace med vanlig tak, så vet ikke dette sikkert.
En annen fordel med glasstaket er jo at man får inn masse lys, og det gir økt romfølelse, spesielt for de som sitter bak.
Midtkonsollen bak har knapper for setevarme, samt et par USB-luker og en 12V luke for lading av diverse underholdningsgjenstander bak.
Det er lett å se for seg at det i en mellomstor bil, med god plass til passasjerer både foran og bak, så blir det ikke noe særlig plass igjen til bagasjen.
Over 630 liters bagasjeplass tror jeg nok holder for de fleste. Her kan man ta bort «hattehyllen» og man kan bestille «hundegrind» om man vil utnytte all plassen bak. Under gulvet er det god plass til ladekabler og ev andre ting du vil ha med i bilen hele tiden, glimrende løsning! (se videoklipp).
Du kan få I-Pace med hengerfeste, men det koster, 19 000 faktisk. Kula har max vekt på 75 kg (om du vil laste på med sykler bakpå der), og du kan max trekke henger opp til 750kg. Takboks er også mulig, maksvekt på taket er 75kg.
Jaguar I-Pace er en lekker og svært kjøreglad el-bil, som dekker de aller fleste praktiske behov svært mange norske familier har når det gjelder bil. Ikke rart at mange har kastet seg over denne og bestilt den. Jeg tror de kommer til å bli svært fornøyde el-bil eiere! Er det den beste el-bilen i landet nå? Vel, det vet jeg ikke helt enda, men at den er topp 3 er ingen tvil. Kan varmt anbefale en prøvetur i denne bilen, ta kontakt med din nærmeste forhandler for å booke.
Testbilen hadde det meste av utstyr, og kostet 838 800, det kan høres mye ut, men jeg har selv konfigurert en med det utstyret jeg «bare måtte ha» til 700 000, så her kommer prisen veldig an på ditt utstyrsbehov.
Takk til Autostrada for lånet av Jaguar I-Pace!
Oppdatering 30/10-18:
Jaguar hadde roadshow som besøkte Arendal 29/10 og 30/10, så jeg benyttet sjansen til å få testet I-Pace på vinterføre.
Det var veldig hyggelig å treffe I-Pace igjen, sette seg ned i de gode setene, kjenne på de hetige kreftene motoren leverer, ta og føle på kvalitetsfølelsen i det eksklusive interiøret, og gjenoppleve de gode kjøreegenskapene bilen leverer.
Jeg fikk testet bakkestart på glatt underlag, og kan si at fremkommelighet ikke er noe I-Pace eiere behøver å bekymre seg for uansett hva kong vinter måtte finne på denne vinteren.
Det kjennes trygt og lekent enkelt for bilen med snø og glatt underlag, og bilens eksklusivitet blir dermed fokus selv når føret er vanskelig.
Nei, jeg testet ikke rekkevidden, det var vinteregenskapene jeg var interessert i, og de var svært gode!
Takk til British Cars Kristiansand og Jaguar Norge for gjensynet med I-Pace!