Test av Land Rover Range Rover Sport P400e ladbar hybrid (aug 2018)

Det var svært trivelig å få bli bedre kjent med den ladbare hybriden til Land Rover, Range Rover Sport P400e!

Dato 26.08.2018 @ 14:00

Jeremy Clarkson (Top Gear/The Grand Tour) har aldri lagt skjul på at han er svært glad i Range Rover, og det var jo trivelig å få bli litt bedre kjent med denne bilen, som man nå kan bestille som ladbar hybrid.

Jeg tok turen til Autostrada i Skien, som forøvrig er en glimrende plass dersom du liker å se bilbutikker utenom det vanlige. Her finner du ikke bare Land Rover og Jaguar, men også Ferrari, Porsche, Corvette, Bentley og enda flere godbiter dagen jeg var innom.

Første stopp var Land Rover avdelingen, der jeg fikk god hjelp av Bård Abrahamsen før jeg dro ut for å bli bedre kjent med bilen.

Jeg filmet litt, så du som liker levende bilder bedre enn foto kan få oppleve denne bilen:

Et lite tips fikk jeg med meg, det er lang ventetid på denne bilen også, som på de fleste populære ladbare biler i dette landet, så har du ikke bestilt enda er det først våren 2019 du kan vente å få bilen.

Range Rover Sport har som ladbar hybrid en 2-liters bensinmotor med 300hk som kombineres med en el-motor på 116hk. Når de motorene samarbeider får du 404hk og 640NM, noe som frakter denne 2471kg tunge bilen fra 0-100 på 6,7 sekunder. Kreftene leveres noe mer kultivert enn hos Porsche, og du får heller ikke samme lydbilde her, bare masse krefter og skyv.

En annen fordel med denne drivlinjen er at du, dersom du har relativt kort vei til jobb, kan kjøre elektrisk i hverdagen, og bruke begge motorer på langtur. El-motoren har en maksfart på 137 km/t så det går greit å ha litt motorvei på vei til/fra jobb.
Rekkevidden på 51km er etter NEDC-målestandarden, hva den er i forhold til WLTP er ikke testet enda, men jeg har en mistanke om at det er en del mindre.

En tredje fordel er prisen på den ladbare hybriden.
Det er kun V8 supercharged-utgaven av Range Rover Sport som kan levere mer «futt», men med V8 bensinmotor som har 525hk eller 575hk i SVR-utgaven så blir fra-prisene 1 840 900/2 237 900.
Den ladbare hybriden starter på 1 053 900. Testbilen var veldig godt utstyrt i Autobiography-utgave, med litt ekstrautstyr i tillegg, og lå på kr 1 375 450.

I utgangspunktet koster en ladbar hybrid mer å lage enn de andre Range Rover Sport, men når de andre får reg. avgift på over 400 000 kroner og oppover, og den ladbare hybriden har reg avgift på 136 646, så kommer den ladbare hybriden ut som det rimeligste motoralternativet.
Mer om priser finner du i Land Rover sin prisliste.

Setene her i Autobiography er svært gode, 22-veis innstilling elektrisk og med minnefunksjon, massasje, oppvarming og avkjøling. Alt en som er glad i gode seter kan ønske seg av et bilsete.

Et innholdsrikt massasjeprogram som du har full kontroll over fra nederste infotainmentskjerm.

Førermiljøet er røff og robust luksus, her er det ikke noe som føles spinkelt eller porøst.
Materialvalgene er gode, med mye skinn, helhetlig tanke for overflater og knapper, det er ikke noe her som føles billig eller for plastikk.
De 3 store skjermene preger naturlig nok førermiljøet, og sånn sett kunne man kanskje ønske seg en overflate man ikke trengte å «rengjøre» så ofte. Blir litt fort fingermerker her på de to skjermene i midtkonsollen.

Skjermene i bilen viser tydelige moderne bilder, og menyene blir mer intuitive etterhvert som man blir mer vant med dem, men jeg vil vel påstå at de krever litt tilvenning, og er litt usikker på om systemene er helt optimalt logiske. For meg er det ihverfall ikke helt optimalt logisk at man skal trykke flere ganger på samme knapp for å få fram ulike funksjoner, men jeg er kanskje litt rar?
Rattet er svært godt å holde i, og har gode menyknapper på de to touchpadlignenede sakene som er plassert meget  tommelfingervennlig.

Velger du kjøremodus «Dynamisk» får du max krefter fra begge motorer, og lavere gir fra den gode automaten, men mange som kjøper biler som dette er mer på jakt etter egenskapene lenger til høyre, terreng. Her er det svært få biler på markedet som matcher det Land Rover leverer. Jeg var ikke ute i villmarken for å teste dette denne gang.

Dersom du trenger en bil som kan kjøre på stier der ingen kunne tru at man kunne kjøre uten bru, så spørs det nok om du ikke må ta kontakt med en Land Rover forhandler. Men sjø, der må du nok fortsatt bruke båt. Båten kan du fint trekke med denne bilen, som har en maksgrense på 2500kg hengervekt. Trenger du opp til 3500kg hengervekt kan du velge en Range Rover Sport som ikke er ladbar hybrid. Husk å skaffe deg hengerlappen, ellers vil jo 3500kg grensen for vogntoget du kan kjøre nåes litt for fort her.

Den ladbare hybriden har 79 liter mindre bagasjerom enn en Range Rover Sport som ikke er ladbar hybrid.
Du har fortsatt 701 liter igjen til bagasjen din, noe som bør holde for de fleste. Skinnvesken der bak er til ladekabler. Her er det hjemmelading over natten som er tanken, og hurtiglading har du dermed ikke her.

I baksetet får jeg med mine 184cm ganske fin plass selv bak meg selv i forsetet. I forhold til takhøyden var det i grunnen ganske greit at jeg ikke var så mye høyere enn jeg er. Kjekt med såpass flatt gulv her bak!

Bra med tilkoblingsmuligheter for de som sitter bak her, HDMI-innganger har man på plass så man kan koble underholdning på skjermene i nakkestøttene. Varme og kjøling kan man også få i de ytterste baksetene om man vil krysse av for det på listen over ekstrautstyr.

Menyen på skjermen i baksetet, denne prioriterte jeg ikke å bruke tid på å teste, jeg brukte mesteparten av tiden min i forsetet. Tiden flyr fort når man skal oppleve en ny bil fra et bilmerke man ikke har testet før.

Herregårdsvogn var det første som slo meg da jeg begynte å kjøre bilen, svært lite støy, meget komfortabel og særdeles sterk. Solid og røff luksus. Alt i denne bilen oser av at den tåler mye fra omgivelsene.
Det er akkurat som jeg forventer at denne bilen koster mer enn Porsche Cayenne e-hybrid, men så gjør den ikke det. Du får mer gjennomført luksus her, en mer solid følelse, men du får mer sportslighet og heftigere lydbilde i Porschen.

Jeg har sansen for biler som appellerer til flere sanser, noe Range Rover Sport p400e ladbar hybrid helt klart gjør.
Den er stilig utenpå, lekker inni, kjører superkomfortabelt og har massevis med krefter, og du kan (med kort avstand til jobb) kjøre mesteparten av hverdagskjøringen elektrisk.
Ikke rart det er lang ventetid på denne bilen!

Takk til Autostrada for at jeg fikk bli bedre kjent med Land Rover Range Rover Sport p400e ladbar hybrid!

 

Takk til lokal kjentmann Andre Gjerum som viste meg gode fotolocations!