Hilste på nye Jaguar I-Pace i dag (mars 2018)

Autostrada i Skien skulle få tidlig besøk av den nye I-Pace, så da tok jeg turen.

Dato 02.03.2018 @ 18:46

Therese Johaug kom en tur til Skien i dag hun også, for å få avduket nye Jaguar I-Pace som så mange i Norge har ventet på.

Her kan du se avdukingen, og en del bilder i et lite videoklipp jeg har snekret sammen:

Det var en sjeldent ubeskjeden flokk folk som var samlet, litt som ivrige bier rundt blomster med masse nektar.
Det var jo moro det, men ikke så lett å få tatt noe særlig med bilder av bilen «alene».
Har du kommet med på et bilde, og ikke vil være på denne nettsiden, så får du heller gi meg beskjed, så skal jeg ta det bort.

Det første som slo meg med denne bilen var at den var usannsynlig mye mer lekker i virkeligheten enn det jeg har klart å se på bilder.

Det neste som slo meg var at den utvendige størrelsen ikke var så stor, en del lavere enn meg, og ikke så voldsomt lang heller.

Foran førerdøren ser du ladeluka, kommer tilbake til den.

Det tredje som slo meg var hvor ivrige såpass mange var for å komme seg inn i denne bilen, nærmest litt unorsk oppførsel. Har vært på en del avdukinger, men noe lignende dette av iver har jeg ikke opplevd før.

Glasstak som går over i en pen spoiler og så over i stor bakluke der bakruta blir med opp, som gir stort rom for innlasting.

Bagasjerommet rommer over 500 liter! Det er mye med tanke på bilens ytre størrelse!
Under gulvet er det også plass til ladekabler slik at de slipper å ta noe av plassen i bagasjerommet.

Hengerfeste skal være mulig, men av en eller annen grunn er maks hengervekt 750kg.
Kan jo ha en sammenheng med bilens vekt, som er 2 135 kg før man setter seg inn i den. Mye av den vekten er plassert lavt i bilen, der batteriene bor.

Helt nydelige seter som du definitivt får justert langt nok ned dersom du er litt lang, den tilmålte sittetiden var kort, men opplevdes helt klart som veldig god.

Denne bilen var en såkalt «First Edition» med alt av utstyr, da koster bilen 829 900.
Startprisen er på 599 000, så listen over tilgjengelig ekstrautstyr er som du sikkert skjønner ikke direkte kort eller billig.
Mellom grunnmodellen og toppmodellen har du SE og HSE, så valgmulighetene og prisene er mange.

Etter min mening skal du være noe underlig skrudd sammen om du ikke kan trives i dette førermiljøet.
Her er det lekre materialer, fint design og god detaljkvalitet.
Skulle gjerne sett innstegsmodellen sammen med denne som hadde alt av utstyr, men det får bli en annen gang.

Rattet var godt å holde i, selv om jeg ikke rakk å holde så lenge i det.
Fin digital skjerm for spedometer og annen info foran rattet.

Midtkonsollen er en av flere stilige designelementer i førermiljøet. Pent integrerete skjermer!

Nedre del av midtkonsollen. Metallknappene til venstre er girvelgeren, stilig!

Som du ser her har nedre del av midtkonsollen et rom under seg, stilig design som kan minne litt om Volvo sine tanker rundt midtkonsoll for noen år tilbake, bare en del hakk lekrere og mer praktisk nå i I-Pace.
Passasjersetet foran har også mange instillingsmuligheter, slik at man kan sitte godt der også. God plass der foran!
Da må vel bakseteplassen være elending da? Ettersom bagasjerommet var såpass stort?

Her var kneplassen faktisk god, og det er ganske sjeldent for meg å oppleve.

Takhøyden er også ganske god, men jeg merket antydning til hårsubbing i karmen som går rundt takvinduet, så optimalt sett bør man være under 182cm baki her.

På denne toppmodellen er det store muligheter for temperatur-regulering bak, samt bra med ladetilganger.

På midtplassen bak er det en ikke alt for høy klump, med brukbar bredde på til at den ikke er veldig slitsom for den som må sitte i midten bak.

En del Jaguar-kjennere vil nok mene at dette panseret er for kort, men det er nettopp dette som gjør at den innvendige plassen er såpass god.

Frunken er ikke så stor, men man kan ha litt småplukk der om man vil. Ellers så er man vel sjelden under dette panseret for annet enn påfylling av spylervæske.

Her er ladeluka åpen, og de som har studert IONITY sine hurtigladere vil se at dette passer bra sammen.
Jaguar I-Pace skal kunne ta imot 100kw, noe som gjør at en ladepause på 40 minutter vil kunne ta deg fra 0% til 80% av batteriets kapasitet.
Når den mer realistiske WLTP-rekkevidden er oppgitt til å være omlag 480km så snakker vi plutselig om en veldig praktisk bil i tillegg til lekker bil.

Nå vet jo ikke jeg noe om hvordan denne bilen er å kjøre, men med 400hk tilgjengelig, og 0-100 på litt over 4 sekunder, så har jeg jo en sterk mistanke om at I-Pace er svært morsom å kjøre.

Med firehjulstrekk bør kreftene komme seg greit ned i bakken og sørge for god fremdrift.

Kan vel si det slik at jeg gleder meg veldig til å teste denne bilen!

Lokalene til Autostrada i Skien inneholdt flere fine biler, både utenfor og inni, så hit kommer jeg nok ganske sikkert tilbake!

Lenke til Jaguar sine sider om I-Pace.

 

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: