Jeg hadde kjørt BMW i8 Roadster i 50 km/t på Snarøya i mai, men det er jo ganske mye mer moro i litt mer hastighet, og på svingete vei med litt hastighet. Det fikk jeg testet mandag 25/6 da det var BMW Roadshow på besøk hos Bavaria i Kristiansand. Testet først en X6 M, så en M5 og til slutt i8 Roadster. Litt av en dag!
Designet på i8, enten som roadster eller som kupé, er svært lekkert, og skiller seg ganske mye fra det meste på markedet. Det er noe av bakgrunnen for at jeg mistenker den kan bli et designikon. En bil folk vil komme til å ta veldig godt vare på i svært mange år fremover.
Dørene og det kule designet på kanalen som avsluttes i baklyktene er bare to av mange designelement som kommer til å gjøre dette til en designklassiker.
I denne testbilen var det lekre lyse seter. Litt usikker på hvor lenge de klarer å holde seg lekre og lyse, men vakkert var det helt klart. Setene er også nesten overraskende komfortable å sitte i, jeg mistenker det er trivelig å sitte i dem også på en lang tur. Det å sette seg inn i bilen og å gå ut av den er over middels krevende i forhold til en del andre biler, men det er det verdt.
Førermiljøet er veldig trivelig, og du kan se flere bilder av det i forrige test.
På denne testen hadde jeg med meg sønnen min, så han har filmet at jeg tar taket av/på, så har jeg filmet «resten»:
Lyden kan muligens høres litt tynn og metallisk ut om man hører den rett etter en buldrende 4,4 liters V8, men når man kjører oppleves lyden svært så trivelig. Om ikke all lyden du hører nødvendigvis er helt ekte betyr mindre for min del, men jeg vet det betyr mye for noen.
Det er mye som aldri blir vanlig når man kjører i8 Roadster, som for eksempel utsikten bakover i sidespeilene der du ser åpningen bak til baklyktene.
Når du møter dette hyggelige smilet kan man jo ikke annet enn å smile tilbake, spesielt når du vet at dere skal ut på veien sammen.
Glade gutter på BMW Roadshow. Min sønn ville ha en i8 Roadster, og jeg landet på M5 som dagens favoritt, så vi ble enige om å spare til hver vår bil. Det tar nok noe tid. En i8 roadster koster rett i overkant av 1,5 millioner, og M5 havner fort rett rundt 2 millioner. Men kjøreglede, hjelpe meg, i bøtter og spann!
Takk til Bavaria Kristiansand og BMW Norge for lånet av bilen, og for en strålende dag på BMW Roadshow!