Jeg tok med meg Seat Ateca FR på en 1846 km lang tur, så kan vel si at jeg rakk å bli godt kjent med bilen.
Jeg kan si med en gang at det var et meget trivelig bekjentskap.
Ateca er en stilig og komfortabel SUV på størrelse med Skoda Karoq, og i utstyrsnivå FR som jeg testet, har den mye bra utstyr som hos de fleste konkurrenter krever mange kryss på lista over ekstra utstyr.
Kule 19″ felger er med i FR-pakka!
Ateca er utstyrt med firehjulstrekk, noe som gjør den ekstra aktuell for de som har litt bratt bakke, eller litt kronglete vei hjem eller til hytta.
Ateca får du i utstyrsnivå Style, FR og FR+, og bare for å ha nevnt det så er det et høyt utstyrsnivå Seat Norge velger å starte på.
FR som jeg testet kan du velge med 150hk eller 190hk bensinmotor. Jeg testet den minste av dem.
Meget rolig og behagelig motorlyd, men tråkker du gasspedalen hardt ned merker du at den lager litt lyd.
Prislappen på testbilen er på 507 500. Startprisen for Ateca er 474 500. Du kan kikke litt mer på forskjellene på de ulike utstyrsnivåene på Seat sine nettsider.
Når jeg sier at bilen er komfortabel, så dreier det seg om lavt støynivå, som består av hjulstøy og litt vind, og det dreier seg om at den ligger komfortabelt på veien når du kjører i sving og rett fram.
Forsetet i Ateca FR er elektrisk justerbart, og komfortabelt. Noen ønsker seg kanskje at ytterste ledd av sitteputen kan justeres utover, men jeg er som regel fornøyd så lenge det er litt lengde på den som her, og jeg kan vippe seteputen opp i framkant, da får jeg lårstøtten jeg vil ha. Her er det stoff utenfor alcantarastoffet i midten. Finnes det bedre seter? Joda, det gjør det alltids, men jeg tror de fleste vil oppleve disse setene som komfortable. Passasjersetet er ikke elektrisk justerbart, og det har jeg ikke testet selv, men frua mente at det hadde litt å gå på når det gjaldt komforten.
Førermiljøet er pent og oversiktlig, og de som har kjørt en VW eller Skoda eller Audi før vil dra kjensel på ulike detaljer de kanskje har sett før.
Jeg synes sømmene med rød tråd på rattet er stilig, og rattet er godt å holde i, selv om jeg synes det er litt hardt, men det er jo en smakssak. Jeg liker ratt som har en liten tanke ekstra mykhet under skinnet.
Speedometeret er relativt analogt, med en skjerm mellom der du får diverse informasjon og menyer opp. På Ateca FR som leveres nå, så får man med heldigitalt display.
Fotos av Digitalt display: Kim-Andre Richter
I følge kjørecomputeren hadde jeg et snittforbruk på 0,71 – ikke helt eksepsjonelt i noen retning egentlig, men mer normalt for en bensindrevet SUV.
Spaken for cruisekontrollen bakom rattet kjenner jeg best fra Audi, men er flere i konsernet som har den.
Noen digger spaken bak rattet, andre er mer glad i knapper på rattet, men hovedsaken er jo at den adaptive cruisekontrollen fungerte meget bra.
Mulig jeg er blind eller noe, men jeg klarer ikke å se noe symbol på denne spaken som skulle tilsi at jeg øker farten til cruisekontrollen med 1 km/t om jeg drar spaken til meg. Opp/ned endrer farten til cruisen til nærmeste 10 km/t.
Ryggekameraet er helt fint, litt bedre enn bidet klarer å fange opp. Ikke sykt krystallklart og ikke dårlig. Blir vel sånn bra ca i midten det da.
Det som er kjekt er sensorene på siden av bilen, som er fine å ha i områder der barn vingler rundt omkring.
Øverst på bildet over her kan du se et spor der mobilen kan ligge til lading på en ladeplate, og det er 2xUSB og 1x12V rett i overkant.
Bak girspaken er det hjul der du kan velge ulikt underlag og et par kjøremodus. Du kan fortelle bilen om det er snø, eller kronglete grusvei. Flagget symboliserer sportsmodus, som gjør at bilen ikke slår av motoren ved rødt lys eller kort stans, og girer opp litt senere enn i normalmodus. I enkelte biler endres bilen karakter totalt ved å vri på en slik bryter, her opplever jeg det mer som små justeringer.
Jeg var også en liten tur i Strømstad med bilen, og leita i bagasjerom og baksete etter 12V uttak der, men fant det kun foran. Skal ikke utelukke at jeg er dårlig til å lete, men om jeg ikke er dårlig til å lete så er vel 12V i bagasjerom noe jeg ville tipsa Seat om å få på plass i en slik bil man skal reise på tur med familien i. Ikke veldig dyrt, men veldig praktisk for familien.
Jeg har god plass i dette baksetet, bak meg selv, og det er ikke hverdagskost for min del. Barna er ikke overdrevent glad i å kjøre langt, så Hovden-Os-Åsane-Hovden på en dag var vel å dra rimelig mye i strikken, men jeg tror de må ha hatt det brukbart komfortabelt baki her, for det gikk jo greit tross alt. Midtplassen var ikke mest populær.
I bakseter er det ofte noen tilkoblingsmuligheter for lading, eller noen knapper for klima-anlegg eller varme i seter… men her kan du velge om du vil at luftekanalen skal være på eller av.
Da blir vel dette tips 2 til Seat… iPad eller iPod eller iPhone, eller andre skjermdyr som ikke begynner på i, trenger lading! Det er faktisk litt digg om de kan lades mens de brukes der bak. Det jeg vil frem til er; Sett inn USB-lading og/eller 12V lading for de i baksetet.
I de Ateca som leveres nå skal det være 2 USB-tilganger bak i FR – godt at de fiksa på det.
Bagasjerommet rommer 510 liter, og det holdt for vår helgetur til Bergen. Vil tro det er litt lettere å utnytte literne enda bedre om man pakker i bager og ikke i kofferter.
Plassen under gulvet i bagasjerommet er godt utnyttet, men noen festestropper og litt sånt har du fortsatt plass til.
På vei tilbake til Hovden fra Bergen ble det sent og senere enn sent, og da ble det faktisk også antydning til mørkt. Så mørkt at de autmatiske fjernlysene kom på, og jeg fant ut at de LED-lyktene som følger med på FR gav et meget godt lys på ubelyste fjellveier.
Da vi kom fram til Hovden på natten så vi at det var en stilig Ateca-logo på bakken utenfor framdørene. De fleste av årets måneder er jo noe mørkere enn juni, så det er jo kjekt å ha.
Noen har kanskje lagt merke til at det er HYRE-logo på testbilen, og det er fordi det er en HYRE-bil.
Nøkkelen min var en app på mobilen, der jeg hadde fått tildelt nøkkel for testdagene.
Dersom du bor i Oslo og leier bil gjennom HYRE vil du får opp hva det koster deg, oppdatert mens du kjører, med bompenger, leiepris, bensinpris (om du ikke fyller opp tanken igjen) og eventuelt overkjørte kilometer (300 er inkludert per dag). Leier man bil en annen plass dukker slikt bare opp på fakturaen du får i etterkant som en kostnad man antar kommer, men ikke vet helt hvor stor den blir.
Seat samarbeider med HYRE, slik at du for eksempel kan få dekket inn mye av leasingsummen (eller avdrag/renter) dersom du kan la andre folk få leie bilen din noen dager per uke. Den kan også leies ut på timesbasis. Ettersom Hyre-appen gir leietageren nøkkelen, trenger ikke du som utleier å styre med å treffe leietageren. Leietageren er identifisert med Bank-ID, og Hyre sørger for forsikring. Framtiden er nok mer i bildeling i større byer. At man finner seg en ledig bil i nærheten når man vil ha den.
Da jeg var i Bergen besøkte jeg Seat sitt showroom på Gullgruven senteret i Åsane. Tanken med slike showroom er at man kan flytte på dem. Dette skal nok få stå et drøyt år til før det flyttes på.
Et tilsvarende showroom finner du også i Trondheim.
Hensikten med et showroom er at du skal kunne få se på, sitte i, og prøvekjøre biler fra Seat.
Selve kjøpet foregår på Seat sine nettsider, men i et showroom, eller på chat på nett kan du få hjelp og assistanse i kjøpsprosessen dersom du ønsker det.
Hvor du finner Seat vil du til enhver til kunne finne ut via Seat sine nettsider.
Men hvordan kan jeg som ikke bor i Oslo, Bergen eller Trondheim kunne få prøvekjørt en Seat?
Seat samarbeider med Avis, så det er på noen Avis utleiesteder nå blitt mulig å få teste biler fra Seat (i et par timer eller fire) uten leie-kostnad naturligvis.
Foreløpig i følgende byer: Bergen, Stavanger, Kristiansand, Trondheim og Tromsø.
Seat satser på en ny måte å kjøpe bil på, en ny måte å eie bil på, og etterhvert kommer de også med hybrider og el-bil.
Jeg kan helt klart anbefale en prøvetur med Seat Ateca FR!
Takk til Seat Norge for lånet, turen og opplevelsene!