Test av Skoda Karoq (des 2017)

Skoda har nå lansert sin andre crossover/SUV, Karoq, og jeg fikk teste den i vakkert vær med et tynt lag nysnø på veiene.

Dato 28.12.2017 @ 15:55

Endelig har Skoda Karoq kommet til forhandlerne, slik at man kan få testet den, og det var kommet et dekorativt snødryss også, som gav litt vinterstemning til bildene. Jeg har hilst på Karoq før, da den var på besøk hos Gromstad Motor Stoa AS ved Arendal.

Bilen jeg testet var en Karoq med 150hk dieselmotor, DSG og 4×4. Den var i utgangspunktet en Style versjon, som er den mest utstyrte, men hadde også ekstrautstyr for nesten 123 000 i tillegg, så den må kunne sies å være svært godt utstyrt.

Det var såpass tynt med snø at jeg ikke fikk testet 4×4-egenskapene på noe veldig krevende, men det var ihvertfall ingen problemer å spore på det som var å finne av glatt føre.

Nå valgte jeg også i hovedsak kjøremodus «Snow» på test-turen, så det føret bilen fikk, visste den sånn sett om.

Karoq er god å kjøre, trygge og gode egenskaper, fin støydemping, litt mer satt opp mot komfort enn sportslighet, men det gjør også at en langtur i Karoq vil være en god opplevelse.

For meg betyr det mye å sitte godt, og her må man krysse av for skinnseter (8 600) og el-seter med minne (5 600) for å få setene jeg testet. Det var meget gode seter, så de ville jeg nok prioritert. Du kan ikke justere sitteputens lengde, men du kan justere vinkelen foran på setet for å gi lårstøtte.

Interiøret er pent og ryddig. Det er lett å finne ønskede knapper og menyer, og menyer/skjermer føles moderne og fine.
Litt for mye plast til at det føles som overdådig luksus på noe vis. Head-up display er det ikke her, men ellers skal du lete godt for å finne utstyr du savner.

Rattet gir meg Audi-vibber, kanskje mest på grunn av rullehjulene som jeg kjenner så godt fra Audi.
Et skinnratt som jeg selv definerer som noe hardt, heldigvis med rattvarme selv om jeg slet litt med å finne akkurat den knappen. Rattvarmen er koblet automatisk med setevarmen, så om du ønsker setevarme, men ikke rattvarme er det mulig å slå av rattvarmen på klimamenyen.

Her er klimamenyen, ganske stilig, og rattvarmeknappen er på nederste knapperad nest bortest til høyre dersom du ønsker å slå den av eller på.

Under infotainmentskjermen har du diverse klimaknapper, var her jeg først trodde jeg skulle finne knappen for rattvarmen, men her har du «meny»-knapp i den midterste runde saken, som da gir deg klimamenyen på infotainmentskjermen.

Foran girspaken kan du ha trådløs lader til mobilen, eller lade med USB eller 12V. Bakom girspaken er det en del knapper, og «Mode» er den du velger kjøremodus med. Her skulle vel jeg kunne ønske at den ikke spratt tilbake til Auto hver gang bilen starter, men at den kanskje kunne huske forrige valg en times tid eller noe slikt, for om du starter opp bilen etter 5-50 minutter har neppe føret endret seg nevneverdig på den tiden. Det er også en knapp som girspaken skjuler litt, der du gir beskjed til bilen om at du skal kjøre «off road», eller på svært krevende vei som vi gjerne kaller det her i Norge.

En ting jeg stusset litt over var plasseringen av koppholderne, inni armlenet… helt til jeg fikk vite at armlenet kan skyves bakover.
Som regel er det praktiske løsninger for det meste i en Skoda.

Senere i 2018 kommer Karoq med muligheten for digitalt instrumentpanel, noe som minner om systemet Volkswagen kaller «Active Info Display», men ut fra det jeg har sett på bilder kommer Skoda sitt system til å ha noen andre valgmuligheter når det gjelder visning, slik at kartet kan dekke mesteparten av området.
Foreløpig er det en ganske så innholdsrik og avansert kjørecomputer, nesten på kanten til infotainment som du får fram mellom turteller og speedometer.

Bakom rattet på venstre side er det en annen kjenning fra Audi, den adaptive cruisekontrollen er altså en egen spak fremfor å styres fra rattet. Ikke helt min favorittløsning. Når jeg tok bryteren opp for å øke cruisekontrollens hastighet spratt den 10 km/t opp, godt mulig man kan justere det en plass, men det så jeg ikke etter på denne reltativt korte turen.

På norske vinterveier, eller rettere sagt i saltlaken på norske veier i desember, blir ryggekameraet skittent, men det er nyttig å ha (ekstrautstyr) selv om det ikke er rent. Når du spyler bakruta på Karoq, skal også ryggekameraet bli spylt, det er jo en litt kjekk funksjon.

Bakseteplassen var noe knapp for mine knær når jeg satte meg selv bak meg selv. Dersom kona mi hadde vært sjåfør hadde jeg nok hatt helt fin plass til knær. Hodet fikk ok plass, men veldig mye over 185cm bør du neppe være bak her. Opplevdes også noe smalt, men det kan være at midtsetet har fått mer av plassen fra yttersetene.

Yttersetene bak kan ha setevarme. USB eller 12v så jeg ikke noe til bak her, men det er fordi jeg ikke åpnet luka som dekker dem, det er vanlig smal stikkontakt 230V, 12V og USB, så her er lademuligheter helt optimale.

Jeg har litt mer sansen for storebror Kodiaq sitt design bak, er et eller annet med Karoq sitt design bak som ikke treffer meg helt, spesielt i området rundt baklyktene.
Bortsett fra akkurat det liker jeg godt designet på Karoq. Pen kompaktsuv.

Bagasjeromsplassen er på 521 liter om du setter det variable lastegulvet i nedre posisjon, her er lastegulvet i øvre posisjon, og da får man naturlig nok et mindre volum til bagasjen. Skoda har mange praktiske løsninger til bagasjeplassen som jeg ikke skal gå for mye inn på nå, men det kan du jo snakke med din forhandler om, slik at du får et bagasjerom tilpasset de behov du har.

Hva koster så en slik bil? Vel, akkurat denne, før rabatter på bil og ekstrautstyr, 582 000… men med litt godt med rabatter kommer nok prisen seg under 550 000.
Jeg vil nok tro at man kan klare seg uten noe av alt ekstrautstyret denne bilen hadde, og det vil jo kunne få prisen ned til ca 500 000.
Startprisen på en Karoq er 321 900, men da har du forhjulstrekk, mye mindre utstyr, og mye mindre motor.
Testbilens startpris før ekstrautstyr er 455 900.

I løpet av 2018 kommer det en 150hk bensinmotor med DSG og 4×4, den kommer nok spesielt folk fra Oslo og Bergen til å like godt.
Det kommer også en 190hk diesel i løpet av 2018, jeg mistenker at den kan bli svært morsom, for i akselerasjon ut på E18 fungerte denne 150hk dieselen meget godt.

Dersom du synes Kodiaq blir litt for stor eller litt for dyr, så bør du kanskje teste Karoq du også, en bil jeg tror eierne kommer til å trives veldig godt med.
Man kan jo fint ha en slik i 3-4 år mens man venter på at tilbudet av el-biler skal bli bedre, når det gjelder modellbredde, rekkevidde og ladetid.

Takk til Gromstad Motor Stoa AS for lånet av Karoq!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: