Volvo V90 er en vakker skapning i bilverdenen, det er det lite tvil om, og mye av bilens design har jeg kommentert i min test av V90 med dieselmotor.
Denne bilen er en R-design, så litt annerledes er den i forhold til Inscription, noen designdetaljer og sports-chassis er det mest sentrale.
De litt oppmerksomme legger merke til en ekstra luke foran førerdøren, og denne er naturligvis der fordi man skal kunne lade denne ladbare hybriden.
Bensinmotor på 320hk er kombinert med en el-motor på 87hk, og de samarbeider svært godt! Det er usedvanlig moro å trykke gasspedalen ned, men husk å være ved en motorvei når du gjør dette, da hastigheten fort spretter opp i 100.
Når du ser en T8 bakpå en V90 er det et annet bevis på at det er den ladbare hybriden. Den har noen ulike kjøremodus du kan velge mellom.
Pure – da kjører du på elektrisk kraft, så lenge du ikke er alt for hard på gassfoten, da kommer bensinmotoren inn og hjelper til.
Hybrid – da velger bilen hvilken kombinasjon av motorene som er mest effektivt, og ja, el-motoren er i drift også på motorvei dersom du ikke er i en oppoverbakke.
Power – da er begge motorer der for deg, og gir deg maksimal kraft – må erfares!
Kjøreturen min var ikke så lang at jeg kunne teste rekkevidden på elektrisk kraft, og da jeg startet var den heller ikke 100% ladet.
Volvo mener teoretisk rekkevidde er ca 5 mil, så praktisk er vel omlag 4 vil jeg anta. Håper jeg får muligheten til å teste bilen på en litt lenger tur senere en gang for å finne mer ut av dette.
R-design stolene har jeg nå forsøkt i en XC90 T8 og i XC60 før denne, og de er meget komfortable, men husk at Volvo leveres med ulike seter, og det er jo ikke umulig at du trives vel så godt i komfortsetene til Inscription som disse R-design setene.
Bilens komfort er noe som man må oppleve for å riktig forstå, den glir helt silkemykt avsted, nesten vanskelig å begripe før man erfarer det.
Dermed blir det liksom litt ekstra vilt når du trykker ned gasspedalen, og bilen leverer så heftig med krefter. Vi snakker ikke helt M550i, det gjør vi ikke, men det er likevel noe som bare MÅ oppleves! Tror ikke veldig mange biler til 700 000 leverer like bra som denne!
Interiøret er det høy klasse over, og girspaken i krystall er liksom litt sånn prikken over i-en. Rattet er usedvanlig godt å holde i, knappene på rattet lærer du deg raskt og med litt tilvenning blir alt veldig intuitivt og lett å bruke.
Anlegget fra Bowers & Wilkins er svært godt, men ikke helt gratis å velge fra ekstrautstyrslisten. I bilen jeg testet var det ekstrautstyr for over 120 000.
Her trivdes jeg svært godt, så godt at jeg foreslo for selgeren å bytte min Grand C4 Picasso i denne. Selgeren mente jeg måtte legge inn et mikroskopisk mellomlegg, men vi snakker nok heller litt mange penger i mellom, dessverre for min del. Så prøver du denne må du være veldig forberedt på at du vil ha den med deg hjem etterpå.
Det er ikke alltid at innsiden av førerdøren er noe å ta bilde av, men med anlegg fra B&W blir det riktig så lekkert. Ekte materialer med lekkert design, blir jo bare glad av sånt!
Her kan passasjerer trives godt. Aller best for 2. ISOFIX på yttersetene.
Fint design bak på V90 T8.
Den første ladbare hybriden fra Volvo, V60, hadde etter min mening en svakhet i bagasjerommet (hevet bagasjeromsgulv, og lite plass), så var jo litt spent på om det var greit med bagasjeplass i denne.
Her var det ikke noe opphøyet bagasjeromsgulv, og har samme volum bak der som en V90 med dieselmotor. Massevis med bagasjeplass her med andre ord.
Gulvet i bagasjerommet er et lokk, og under er det plass til for eksempel ladekabler, det er veldig kjekt! Bare husk å vippe den ut om du skal pakke bilen for ferien, og har planer om å lade underveis når du har matpause. Fordelen med en ladbar hybrid er jo at du ikke MÅ lade for å komme fram, men du vil jo spare på bensinen om du lader da. Noen ladbare hybrider har veldig mye mindre bensintank, men her er det bare 5 liter mindre. 55 liters tank kommer du bra langt med.
Knappene på høyre side i bagasjerommet er for å legge ned bakseter og for å få frem hengerfestet (om du bestiller bilen med dette).
Når jeg sjekker www.volvocars.no sine tekniske data for T8 har de ikke oppgitt noen hengervekt der enda for denne bilen, men det oppdaterer de nok snart. Autostrada har på sin side om bilen skrevet at den kan dra 2 100kg, da bør du få med deg det du måtte ønske bakpå denne bilen.
Fordelene med en ladbar hybrid merker du når du kjøper bilen, for det er lite avgifter på den i forhold til biler med like sterk bensinmotor uten elektrisk hjelpemotor. Sånn ca 138 000 mindre i avgifter, og mer krefter fordi du har to motorer.
En annen fordel er at du slipper å forurense i byen, eventuelt at du kanskje kan komme deg fram og tilbake til jobb elektrisk, litt avhengig av hvor lang vei du har dit. Kjører du 40 til 50 tusen km per år må du ikke regne med at denne bruker mindre enn en dieselmotor, det klarer den nok ikke på langkjøring.
Jeg synes jo morofaktoren også må med, for dette er rett og slett moro!
Du får ikke passere gratis i bom, eller på ferge, eller parkere gratis… men så slipper du rekkeviddeangst, ladekø og ladepauser om du ikke ønsker å ha dem da.
Kan virkelig anbefale en prøvetur med Volvo V90 T8! Særdeles trivelig bil, som man raskt blir glad i.
Takk til Frydenbø Bilsenter Kristiansand for lånet av bilen!