Det har skjedd ekstremt mye med 5008 siden sist jeg testet bilen i 2014, de som har testet nye 3008 vil kjenne igjen mange av de gode løsninger utvendig og innvendig fra den. Den nye Peugeot 5008 kommer til butikkene i høst, men jeg fikk teste en som var på besøk i Grimstad i dag lørdag 17/6.
Nye 5008 har et særdeles vellykket design, og er kraftig modernisert. Den har med sine 7 seter blitt en drøm av en bil for mange familier med 3 barn!
Bilen jeg testet var en GT, som på utstyrsfronten er topputgaven. Du får den også i GT-Line og Allure som mange synes er godt nok utstyrt, og finnes også i utstyrsnivå Active og Access.
Billigste starter på 335 500 med en 100hk diesel og manuelt gir og Access utstyrsnivå. Bilen jeg testet hadde en 180hk diesel med automat, som da i GT utstyrsnivå starter på 485 500. GT-Line med 150hk diesel og manuelt gir får du fra 415 000, eller 165hk bensin med automat fra 435 500. Sammenligner du med 7-setere fra VW eller Ford eller Skoda kommer den ikke galt ut i pris.
Forseter i skinn, med elektrisk justering og minnefunksjon! Du kan også justere lårstøtten manuelt inn/ut slik at seteputen blir kortere/lenger.
Meget komfortable seter! Her får man det bra på langtur! Ekstrautstyr jeg anbefaler, kan velges med eller uten massasjefunksjon.
Noen vil kanskje tenke på rattet som litt lite, men det er godt å holde i og fungerer veldig bra! Jeg synes jo GT-detaljen er litt stilig også da.
Litt mindre glad i at kontrollene til cruisen er gjemt bakom rattet, men når det er sagt fungerer den meget godt, og adaptiv cruise fra PSA har rett og slett blitt veldig bra!
Interiøret i 5008 er like lekkert som i 3008, men må innrømme at jeg synes det er hakket kuere med stoff enn med tre på de litt «store tomme flatene», men det er nå en smakssak. Bilen føles veldig mye dyrere enn den faktisk er!
Ganske stille og rolig også på motorvei, men hørte av en eller annen grunn mer lyd fra bakhjul enn fra fremhjul, så man merker at det ikke er helt premium på støydemping riktig enda, selv om det er bra. Det har blitt meg fortalt at ekstrautstyret «Advanced Grip Control» som var på denne GT bilen følger med noen litt spesielle dekk som ikke akkurat er gunstige med tanke på motorveikjøring og lite støy. Spørsmålet må jo da være om du virkelig kjører mest på kronglete veier eller fine veier. Jeg hadde helt klart droppa den Grip Control saken for å få mindre hjulstøy på motorveien.
Baksetene er individuelt justerbare, og man kan med spaken ved siden av setet justere vinkelen på seteryggen. Alle 3 setene på andre seterad har ISOFIX, og det er spesielt nyttig for de med 3 barn at midtsetet er et fullverdig sete. I mange 7-setere er det i midten et «halvt sete» i bredden.
Det er bare på plassen bak fører at det er luke i gulvet – så på de 2 andre plassene kan man ha bakovervendt barnesete. Har ikke testet dette i praksis med tanke på bredde, men det er ihvertfall teoretisk mulig.
Med 5 seter i bruk har du veldig mye bagasjeplass, og setene kan skyves i lengderetning om man skulle trenge litt mer plass.
Platene bakpå setene kan vippes ned for å forhindre at bagasje «stikker av» under baksetene. Praktisk løsning!
Når 7 seter er i bruk er det ikke så veldig mye bagasjeplass igjen, men takboks eller henger kan løse den utfordringen ved behov.
På nye 5008 kan man også nappe ut de to bakerste setene dersom man ikke har noe behov for dem. Da får man ekstra lagringsplass i bagasjerommet.
Har du lyst på en svært komfortabel og moderne familiefrakter bør du vurdere 5008.
Foreløpig bare med bensin eller dieselmotorer.
Takk til Chr. Repstads Sønner AS for lånet av nye 5008!
Følg dem gjerne på Facebook, så får du vite om når det skjer noe, som for eksempel at 5008 kom på besøk.
Her følger litt flere bilder av 5008 GT-Line:
Jeg har også vært en tur og hilst på 5008 Allure, og utvendig er det ikke noe særlig som skiller den fra GT-Line, men det er det innvendig,
så her kommer noen bilder av interiøret i Allure:
Mange fine farger å få nye 5008 i, så måtte ta med et eksteriørbile av 5008 Allure også.