Framtiden ser lys ut for Volvo, med nye XC90, S90 og nå V90 har Volvo virkelig tatt steget de lenge har ønsket seg, over i luksusklassen til BMW, Audi og Mercedes. Prismessig havner de også relativt likt med BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-Klasse, så da er de jo avhengige av at luksusen er på plass.
Nå er V90 hos forhandlerne, ta deg en tur og test en du også!
V90 har et særdeles vellykket design, fra alle mulige vinkler og sider. Den skiller seg rimelig bra ut på en hvilken som helst parkeringsplass, i hvert fall foreløpig. Etter hvert som de over 1000 forhåndsbestilte bilene kommer på veiene blir den jo litt mer dagligdags, men fortsatt like stilig!
Innvendig velger du mer selv hvor lekkert det skal være, men du klarer ikke gjøre det helt ulekkert der inne selv om du «skraper den» for utstyr og velger grunnversjonen «Kinetic» til 478 900. Inscription starter på 541 900, men da med D3 motoren med 150 hk og forhjulsdrift.
D5 AWD starter på 696 900 i Inscription, men da snakker vi 235 hk og automat i tillegg til en god del utstyr inkludert.
Listen over tilgjengelige godsaker har blitt på nivå med det BMW, Audi og Mercedes leverer, så det er null problem å legge til 100 tusen + i mer utstyr.
Setene setter du deg helt klart ned i, men de er utrolig komfortable, og setene i testbilen kunne tilpasses etter alle kunstens regler. Hanskene mine ligger i døra, for med rattvarme var det deiligst uten hansker på i novemberfrosten. For en som er litt glad i god design er det mye vakkert og deilig å feste øynene på i en V90, nesten så luksusen omfavner deg.
De 235 dieselhestene var ikke skumle på glatta, det var helt klart du som kontrollerte bilen og ikke motsatt. Kreftene bare kom når du trykket ned gasspedalen, og du kom alt for raskt opp i ønsket hastighet. Nesten så man skulle ønske seg 150 som fartsgrense, så man kunne få kjent litt på luksus-skyvet litt lenger. Burde kanskje kjørt av på neste mulighet for så å kjøre på igjen… men det hadde jo blitt litt rart? eller?
Anlegget fra B&W har jeg skrevet litt om da jeg testet S90, og kan skrive under på at det lyder meget bra også i V90
Bilen må bare oppleves! Men vær forberedt på at «vil ha cellene» i kroppen aktiveres!
Du har ISOFIX i yttersetene bak, og du kan som i testbilen bestille med setevarme i yttersetene.
Midtsetet har en svært solid klump i gulvet, noe som nok antagelig skyldes bilens relativt lave design.
Jeg fikk ok plass baki der, men kommer aldri til å sitte bak der frivillig i en V90, da er det førersetet som gjelder.
Du trykker på skjermen mellom forsetene for å justere på setevarme, luftmengde og temperatur der i baksetet.
Panorama soltak gjør en del med romfølelsen, så du kan jo vurdere om du velger det fra listen over ekstrautstyr.
Over speilet er det noen knapper, som hører til «Volvo on Call». Du kan trykke der om bilen mot formodning skulle stoppe eller få et problem, så hjelper Volvo deg med å få rask hjelp av Falken. Skulle kollisjonsputen utløses vil Volvo ringe bilen og sjekke om alt er ok, og få sendt nødetatene til bilens koordinater.
Kanskje ikke det dummeste å ta med for 9 900? Gratis abo i 3 år, så kan du jo vurdere om du vil betale abo for det etter de 3 årene har gått.
Jeg liker designet bak på Volvo V90 veldig mye bedre enn på S90. Ikke fordi S90 er stygg, men det er liksom bare et eller annet med S90 jeg ikke har helt sansen for når du ser den bakfra. V90 er mange hakk mer heldig med designet bak etter min smak.
Det at baken skråner gjør litt med plassen innvendig til bagasje, men det gjør også mye med designet på bilen i forhold til gamle V70.
Du skal være relativt plasskrevende for å ikke kunne leve med dette bagasjerommet, bra dybde her, selv om du da ikke har like heftig med plass oppover i høyden på grunn av skrånende bakluke.
Et litt drømmende bilde, for akkurat denne bilen blir nok en drøm for mange på grunn av prisen.
Når det er sagt så er det mange i Norge som kan bla opp for å nyte 480 NM og masse luksus fra Volvo.
Du kan få D3 med automat og awd i Kinetic utstyrsnivå til 541 900, og jeg vil tro mange kan leve med 150 hk med mindre de til stadighet skal trekke noe veldig tungt bakom bilen. D5 awd kan for eksempel dra på 2 200 kg. D4 med forhjulstrekk kan dra 1 800 kg.
En bil som mange i Norge venter på er nok T8 (ladbar hybrid) som får en bensinmotor som T6 med 320 hk kombinert med elektrisk motor, som skal gi total systemeffekt på 407 hk. Helt gratis blir den neppe, men ligger ikke inne på prislistene enda.
Man kan trygt kalle V90 for en herregårdsvogn! Den er rett og slett nydelig å kjøre rundt med!
Du merker også at det er tanke for kalde dager, med spylevæske som kommer ut via stangen som holder vindusviskeren, slik at den ikke avkjøles av å fly i iskald luft, og fordeler seg over hele vinduet. Bilen blir meget raskt varm. Føles trygg og god på vinterveier!
De som har satset på at dette kom til å bli en god bil, og forhåndsbestilte den, kan glede seg til de får den, for den er rett og slett usedvanlig bra!
De som vil prøvekjøre biler før de kjøper dem, slik som meg, kan glede seg de også, for det har skjedd MYE med Volvo V90 kontra V70!
V90 er rett og slett en bil du gleder deg til å kjøre, og som du blir glad av å dra på tur med!
Takk til Frydenbø Bilsenter i Kristiansand for lånet av V90!
Andre som har testet V90:
Hegnar
Broom
DinSide
VG