Med Scenic er Renault fortsatt i C-segmentet, men med en lengde på 4,47 meter og en akselavstand på 2,784 meter blir den innvendige plassen her meget god. Veldig mye bedre innvendig plass enn i Megane E-Tech Electric.
Ut fra «line-up’en» til Renault ser vi at de satser på elbiler som ikke er så alt for store, og at Scenic plasserer seg som den største elbilen de tilbyr på en stund… Scenic kommer våren 2024, og R4 og R5 er også «på vei», men de er da igjen mindre elbiler enn dagens Megane.
I videoklippet over her får du se kjapt på bilen, og se noen av funksjonene som nevnes lenger ned her.
Det kan kanskje virke noe snodig å starte med baksetene i Renault Scenic E-Tech Electric, men det er her man virkelig merker hvor stor denne bilen er.
Jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang, og jeg har bra med både hodeplass og kneplass baki her, men sitteputen er plassert noe lavt for å passe best til barn, så knevinkelen jeg får blir noe spiss.
Dette kan virke som et helt normalt armlene, med et par koppholdere, men det skjuler en funksjon som jeg aldri har sett før.
Når man åpner lokket i armlenet kan man vri koppholderne rundt, og få holdere til mobil eller iPad.
De skrå sporene kan man sette mobilen i dersom man vil ha hver sin underholdning der bak, eller så kan man se sammen på en iPad som står i de to rette sporene lenger fram. At ingen har tenkt ut dette før er jo nesten bare snodig.
Her var det en modell som viste fram det innovative glasstaket, noe jeg kommer tilbake til, men her ser man hvordan en iPad kan plasseres i holderen lengst framme.
Under lokket i armlenet er det også tilgang til strøm – USB-C – til de skjermene man bruker til underholdningen i baksetet.
Dersom alle tre setene er i bruk, og man ikke har tilgang til de to USB-C pluggene i armlenet er det naturligvis et par mellom forsetene, slik at man får strøm til telefonen eller hva man har med seg som trenger litt mer strøm.
Du lurte kanskje litt på hva som kan være innovativt med et glasstak, men her handler det om at man kan bestemme hvor mye av taket som skal være gjennomsiktig, og hvor mye av taket som skal være frostet.
Jeg som har lysømfintlige øyne vil jo sette stor pris på å slippe gjennomsiktig glasstak over mitt hode, mens kidsa i baksetet vil jo elske å kunne se ut gjennom glasstaket. Slik du ser på bildet over her. Ganske snedig løsning dette Solarbay glasstaket.
Bagasjerommet er på hele 545 liter, det er usedvanlig mye i C-segmentet. Her kommer det mulighet for en plate som gir flat innlasting til hverdagen, også har du skikkelig dypt bagasjerom når du skal på ferieturen, og må ha med mye bagasje.
Legg også merke til 40/20/20 løsningen for baksetene, og dermed også den relativt populære skilukeløsningen dersom man ønsker å bruke den i midtsetet. Legger man ned baksetene får man 1 670 liter med plass baki her.
Under det nedre gulvet er det også et stort rom for oppbevaring, for eksempel til ladekabler og slikt, for frunk har de ikke laget i Scenic.
Dette avslører også at vi ikke snakker om en bil med 4×4, for da hadde det vært en motor plassert her bak. Det at motoren er foran og at det ikke ble plass til frunk forteller oss også at dette er en elbil med framhjulsdrift.
Skreller man vekk karosseriet på Scenic ser man at det er ekstra med batterier under baksetene, og man ser motoren der framme. Navnet på denne plattformen er CMF-EV.
Vi gleder oss til å få prøve Scenic på veien, for Renault har jo fikset et meget godt framhjulstrekksystem til sin Megane.
Renault lager Scenic med 2 ulike batteripakker, begge kommer til Norge, men den minste av dem starter produksjon en del senere.
Batteripakken med 87kWt stort batteri (netto) og 220hk vet vi kommer til Norge, den pakken skal etter Renault sine målinger kunne gi Scenic en WLTP-rekkevidde på over 620km.
Nå er ikke de offisielle eksterne WLTP-tester gjort enda, så her kan det jo da skje endringer på resultatet, men Renault regner med at det endelige resultatet ender over 620km.
Når det gjelder ladehastighet så kan den maksimalt komme opp i 150kW, og det skulle ta 38 minutter å lade fra 15% til 80% – de ville ikke oppgi tiden fra 10% til 80% av en eller annen grunn jeg ikke kjenner til. Du trenger neppe å lade helt til 80% for å «komme fram» med mindre du er på en skikkelig langtur.
Den minste batteripakken er på 60kWt (netto) og 170hk, og skal gi en WLTP-rekkevidde på over 420km ut fra Renault sine beregninger. Produksjonen for Scenic med denne «lille» batteripakken starter en del senere, og dermed vil også prisen fastsettes senere.
Ladehastigheten for den minste batteripakken kan maksimalt komme opp i 130kW.
Hva med hengerfeste? Joda, det kan du ha på Scenic, og da kan du trekke med deg inntil 1 100kg.
På taket kan du ha med inntil 80kg, dermed vil de fleste kunne få løst familiens praktiske behov med denne elbilen.
Meget god komfort i førersetet, som i denne bilen hadde elektrisk justering, men som man også kan få med manuell justering dersom man velger en av de lavere utstyrsnivåene. Den metallfargede knappen tyder på at det kan være massasjefunksjon tilgjengelig her. Scenic kommer i 3 ulike utstyrsnivåer.
Veldig deilig stoff i setene som nesten kan minne om et ullstoff. Skinn av den ekte typen vil du ikke finne i Scenic, til det er miljøfokuset for stort, både med materialer som er gjenbrukt og gjennom at 90% av alle materialer i denne bilen kan gjenvinnes.
Selv i dette utstyrtsnivået var passasjersetene med manuell innstilling. Du kan justere opp/ned og fram/tilbake.
Førermiljøet preges av stilig design, et godt ratt og to store skjermer. I den store infotainmentskjermen bor Google, og du kan ha mange ulike apper i Google systemet.
Du kan også snakke til bilen og legge inn navigasjons-mål gjennom tale på enkelt vis. Det er mange biler man «kan snakke til», men det er litt mer begrenset hvor mange biler det faktisk fungerer meget godt å snakke til. Biler med Google har etter min mening et av de bedre systemene å snakke til.
Vi som har levd en stund husker godt synth-musikken til Jean-Michelle Jarre – og han har vært med på utviklingen av hvordan lyden skal oppleves i de ulike lydmodusene man kan få dersom man velger Harman Kardon anlegget til Scenic.
Jean-Michelle Jarre har også vært med på utviklingen av andre lyder bilen må ha, som for eksempel den utvendige lyden når bilen kjører saktere enn 30 km/t. Denne bilen blir det ikke bare spennende å få kjøre, men også å få høre.
Vi klarte ikke å se noen spor av head-up display, men skjermene man har å se på virker å være av svært høy optisk kvalitet. Multi sense knappen på rattet gir deg mulighet til å bytte mellom ulike kjøremoduser.
Ladeplaten til mobilen har en løsning som gjør at mobilen holdes godt på plass under lading, selv under kraftig akselerasjon.
Ladeluken er plassert foran passasjerdøren på bilens høyre side. Hva som er den optimale plassering av en ladeluke kan jo diskuteres, selv foretrekker jeg nok bak på bilens venstre side, ettersom man rusler ut av bilens førerdør på venstre side, men det er nå min mening. De som liker å lade hos Tesla har også mest sans for ladeluke bak på venstre side. Plassering av ladeluke var mer en «greie» før man fikk lange ladekabler på hurtigladestasjonene.
CCS-plugg er det her, som man forventer av nye elbiler i dag.
Vi tror mange kommer til å få sansen for Renault Scenic E-Tech Electric, men prisen bilen får vil jo avgjøre en del i forhold til hvor mange som velger å kjøpe den. Her har man et design mange kan like, en rekkevidde mange vil sette pris på, en plass som er overraskende god i forhold til bilens størrelse, og alt av praktiske funksjoner er på plass.
Mangler den noe?
Vel, må du ha 4×4, ventilerte seter og head-up display så mangler den jo noe. Selv tenker jeg at ladehastigheten ikke hadde hatt vondt av en aldri så liten oppjustering, men ellers virker dette å være en meget komplett elbil for familien.
Oppdatering 9/2-2024 – prisene ble sluppet på Norgespremieren av Renault Scenic E-Tech Electric på eCarExpo Norge i Nova Spektrum i Lillestrøm.
At du får toppmodellen med masse utstyr for kr 479 900 er rett og slett utrolig bra! Det ble også mulig å bestille bilen fra 9/2-2024.
Joachim kikket litt på bilen på eCarExpo Norge 9/2, så vi avslutter med en liten videosnutt derfra: