Vi kjørte den topputstyrte Iconic versjonen av Megane E-Tech i områdene rundt Marbella, og designet er vel så slående lekkert ute i dagslys som da vi så den første gangen innedørs.
Renault har laget en kompakt bil i C-segmentet med god akselavstand og framhjulstrekk.
Total lengde er på 4,2 meter, noe som sammen med hjulenes plassering er med på å gjøre dette til en veldig smidig bil. Ser man bort fra sidespeil er bilens bredde under 1,8 meter. Høyden er på 1,5 meter. Disse kompakte målene er med på å gi redusert forbruk og bedre rekkevidde fra bilens 60 kWt batteri.
Innstegsmodellen Evolution ER har ikke tilgang på like mye krefter fra motoren med sine 130hk, som de to neste utstyrsnivåene Techno og Iconic, som har 220hk tilgjengelig. Det gjør at innstegsmodellen får 470km i rekkevidde ut fra WLTP-testen, og de to andre får 450km.
WLTP-testen er lik for alle biler, med konstant like forhold for alle, og er laget slik at man skal kunne sammenligne biler, ikke for at vi som bor i Norge skal kunne vite noe eksakt om rekkevidden, som uansett er langt fra noe konstant.
Testing av rekkevidde kommer vi sterkere tilbake til når vi får lånt bilen litt mer enn noen få timer i Marbella, og når vi kan kjøre litt mer normalt. Her var det mye test av kjøremodus Sport på svingete fjellveier for å teste fjæringer og egenskaper, mye stopping med motoren på for å ta bilder, altså et godt stykke unna noe som ligner på normal kjøring.
Likevel så vi hyggelige forbrukstall på denne kjøreturen, og Renault har gjort en del grep, som å sørge for at bilen ikke er for høy, faktisk bare 1,5 meter høy, eller stor med tanke på lengde og bredde. De har også laget batteriene i gulvet på en måte som gjør at de også fungerer som lydisolerende materialer – dermed trenger man ikke legge inn egne materialer for lydisoleringens skyld, og da sparer man vekt, som igjen sparer forbruk.
Bakkeklaringen er også lav med tanke på å redusere forbruket, men likevel ikke så lav som hos Mercedes-Benz EQC.
Dekorelementene foran og bak i fargen varm gull er det mulig å velge å få i bilens farge dersom man heller ønsker det til sin Iconic, men det ser jo ganske stilig ut med litt kontrastfarge. Tofarget lakk er også mulig, som du ser av det sorte taket på den grå. Selv om design er en smakssak, så tror jeg nok at denne treffer meget godt hos veldig mange med tanke på designet.
Når det gjelder regenerering er det «av» og 3 nivåer av «på» man kan velge mellom med padler bakom rattet.
I toppmodellen Iconic er skinnseter inkludert, og her er det ekte skinn. I områder med pynteskinn, som i dashbordet, er det kunstskinn. Deilige seter, men noe begrenset innstillingsmulighet. Man kan ikke justere sitteputens lengde eller vinkel, og det er jo greit å være klar over. Den sølvfargede knappen åpner massasjemenyen i infotainmentskjermen, slik at du har en snarvei til denne. Korsryggstøtten kan justeres 4 veier. Minnefunksjonen dukker opp i infotainmentskjermen når du endrer dine innstillinger, og du får spørsmål om endringene skal lagres.
Selv om jeg ikke hadde behov for å endre på sitteputens vinkel, så tenker jeg jo at det fort kan være noen der ute som kjenner på det behovet, og det ville jeg nok prioritert framfor en relativt avansert massasjemulighet – menyen ser du i infotainmentskjermen til høyre.
Rattet er moderne, funksjonelt og meget komfortabelt. Renault har også jobbet med at du ikke skal trenge så mye rattutslag for å styre bilen. Dermed blir det meget komfortabelt selv om man drar i gang sportsmodus med multisense knappen på veldig svingete veier.
Vi kjørte mest i kjøremodus Comfort, og forskjellen mellom Comfort og Sport handler om noe raskere respons fra gasspedalen i Sport, og enda mer redusert rattutslag for enda mer sportslig kjøring.
I kjøremodus Eco vil tilgangen til bilens 220hk reduseres, slik at forbruket reduseres. Comfort og Sport har tilgang til alle kreftene motoren kan levere.
Forøvrig deilig med batteriprosent og forventet rekkevidde ved siden hverandre i instrumentene.
Girspaken kan minne mye om løsningen Mercedes-Benz har hatt i ganske mange år nå, veldig kjekk løsning for å frigjøre plassen som girvelgeren tradisjonelt sett trengte mellom forsetene da den hadde denne plasseringen.
En løsning Renault har hatt i ganske mange år nå er satelitten bakom rattet med volumkontroll, kildevalg og modusvalg. En vanesak som kanskje ikke alle faller for i løpet av 10 minutter med bilen, men som man relativt raskt venner seg til.
Dersom du er medlem av «sitte bredbentforeningen» så kan det være at ditt høyre kne kommer litt i konflikt med området for ladeplate til mobilen. Dette kan løses ved å plassere setet lenger bakover.
I knappene over ser man varme i setet og varme i ratt, men kjøling i setet finner man ikke her.
Fine padler bakom rattet til å justere nivået for regenerering, dette er det mange som har blitt veldig glad i fra andre elbiler som har tilsvarende løsning.
Over her ser du et videoklipp som viser bilen inni og utenpå, og der jeg forteller litt om bilen mens jeg opplever den.
Der er også bakspeilet, der du kan velge mellom vanlig speil og kameraspeil med, og du får se hva jeg likte best.
At man i en bil i denne prisklassen, fra 399 900 for toppmodellen, får Google Automotive og trådløs Apple CarPlay eller Android Auto er ganske spesielt. Selv har jeg ikke testet dette i en bil før, men har hørt rykter om at Nissan Ariya får noe tilsvarende. Dette er en sentral årsak til at vi definerer denne bilen som en utstyrsbombe, i tillegg til at man har adaptiv cruisekontroll med justering av hastighet etter forhold og endrede fartsgrenser, og mye annet utstyr man kanskje ikke forventer å finne på en bil i C-segmentet.
Kameraer har man bak og foran og på sidene av bilen, så ryggekameraløsningen med 360 visning til høyre er svært god i forhold til hva vi før har sett i dette segmentet.
Selv om jeg er en noe diger kar på 184cm, med stor bakende og lang rygg, så har jeg veldig fin plass foran. I baksetet derimot, har jeg ikke nok plass, hverken med tanke på knær eller hode, noe du kan se i videoklippet fra da vi så bilen første gang. Selv definerer jeg baksetet som veldig fint for 2 barn. Gulvet er flatt, og man har 2xUSB-C plugger bak der til å lade fra.
Renault Norge snakker om en løsning der man får mulighet til å ha gulvet høyere opp, denne lokale norske løsningen var ikke «tilstede» i Marbella. I videoklippet kan du se at det er bra med plass også under gulvet helt bakerst i bilen. 440 liter skal det være plass til baki her, noe som er meget bra for en bil i C-segmentet.
Denne røde bilen var i utstyrsnivå Techno, som er nivået under Iconic. Her ser man at det ikke er dekorelementer i varm gullfargen, men selve utseendet er ellers likt med Iconic. Innstegsmodellen har ikke like snasen utforming, men det har vi bare «lest oss til» for vi har ikke sett den.
En stor forskjell på Techno og Iconic er setene, stoffsetene er manuelt justerbare, korsryggstøtten er elektrisk, men her kun justeringsmulighet inn/ut, ikke opp/ned. Her er det ikke massasje. Musikkanlegget som følger med topputgaven Iconic er et Harman Kardon anlegg, det kan man kjøpe til Techno også.
Man kan ha taklast, og man kan dra med seg inntil 900kg bak på hengerfestet dersom hengeren har bremser. Dermed vil denne elbilen kunne passe for ganske mange der ute.
På veien kjenner du raskt de komfortable støtdemperne og det hyggelig lave støynivået i bilen. Nå skal det nevnes at asfalt i Spania ikke er like «grovkornet» som i Norge, dermed kan det være vi hører noe mer som minner om veistøy når vi får testet bilen her hjemme. Uansett var vårt hovedinntrykk at bilen leverer en komfort på veien som er sjeldent god i denne bilklassen.
Da vi høre på musikk i Harman Kardon anlegget ble det levert god lyd, men de som trenger å lufte legghåra på de dybeste basstonene får kanskje ikke til det her. Nå fant ikke vi equalizeren, og hørte om en som koblet fra mobilen sin og dermed fant den, så her har vi en stor åpning for at det kan være noen justeringer vi ikke fant fram til.
Er du på jakt etter en elbil med stilig design i C-segmentet, som leverer god rekkevidde, god komfort, har massevis av utstyr du kanskje ikke forventer i denne bilklassen, og synes at en startpris for topputgaven Iconic på 399 900 høres fornuftig ut, så bør du nok se nærmere på Renault Megane E-Tech når det blir mulig til våren.
Vi gleder oss veldig til å få kjørt Renault Megane E-Tech over flere dager i Norge, og få testet både rekkevidde og ladehastighet. Vet ikke om 300km rekkevidde på 30 minutter sier deg all verden, vi er mer vant med tiden det tar å lade fra 10% til 80%, og med varmepumpe og løsninger for å gi varme til batteriet før det skal lades åpner det for ladehastigheter opp til 130kW.
De som kjenner Renault fra deres elbil Zoe må vite at dette er en helt annen verden av en elbil, en opplevelse mange klasser opp, selv om de «bare» har ruslet til C-segmentet med sin Megane E-Tech. Vi mistenker det blir mange som faller for denne nye elbilen fra Renault, for totalpakka er meget god!