Ukestest av kraftig oppgraderte Kia EV6 (jan 2025)

Kia følger de tradisjonelle sporene ved å gi bilene sine en facelift etter to-tre år på markedet, og med oppgraderte Kia EV6 får du større batteri, nytt fjæringssystem, nytt utseende, nytt interiør, samt nye lakkfarger og felger. Ladehastigheten har også økt, og fører Kia EV6 til topps.

Dato 22.01.2025 @ 08:37

Kia EV6 var en designrevolusjon for Kia da den ble introdusert i 2021, og til nå har over 5700 nordmenn kjøpt en EV6. Designet på oppgraderte EV6 er kanskje ikke det som får folk flest til å løpe å kjøpe bilen, det er det helt andre kvaliteter ved bilen som sørger for.

 

Som tidligere får du EV6 med to batteristørrelser, hvor de aller fleste velger det største. Standard Range utgaven har fått økt batteristørrelsen fra 58 kWt til 62 kWt, mens Long Range utgaven har fått en økning fra 77,4 kWt til 84 kWt. Som før kan du velge mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift, og versjonen med bakhjulsdrift og det største batteriet har nå en WLTP rekkevidde på 582 kilometer. Velger du firehjulstrekk synker rekkevidden til 546 kilometer, mens testbilen vi kjører har øverste utstyrsnivå – GT Line – og har en rekkevidde på 522 kilometer.

 

 

 

Fronten skal nå ligne mer på EV9 og EV3, og har fått lysdesignet Kia omtaler som Star Map. Kanskje ikke like vellykket her som på de to andre modellene, mye på grunn av at EV6 har en mye lavere front og dermed blir vinklene litt merkelige her for min del. Bi LED hovedlys er standard, og på de to øverste utstyrsnivåene for du i tillegg intelligente fjernlys. GT Line har i tillegg noe mer sportslige støtfangere enn de andre utgavene.

 

 

 

Standard kommer bilen med 19″ felger og dekk, men på GT Line får du 20″ som her har et helt nytt og eksklusivt design, kun for dette utstyrsnivået. 255/45-20 er dekkdimensjonen både foran og bak.

 

 

 

Eksteriørmålene er uendret fra utgående modell og bilen måler 4,69 meter i lengden og 1,88 meter i bredden. Akselavstanden er på 2,9 meter og egenvekten på testbilen er oppgitt til 2165 kilo. Nyttelasten er på noe sparsommelige 360 kilo, som til hverdagsbruk er mer enn nok, men kanskje bør du passe litt på dersom du fyller bilen med alle medlemmene av familien pluss baggasje. Bakkeklaringen er oppgitt til 16 cm.

 

 

Testbilen har 325 hestekrefter, 605 Nm og tar deg til 100 km/t på 5,3 sekunder. Nåla stopper på 188 km/t, noe som bør holde for de fleste nordmenn. Skulle du derimot ønske deg enda mer krefter kommer det på sikt en oppgradert utgave av Kia EV6 GT som i tillegg til mer krefter også får lyder og falsk giring slik vi kjenner fra Hyundai IONIQ 5N.

 

 

Bakfra er ikke endringene like store, men også her har man fått et noe oppgradert lysdesign, også her med det man kaller Star Map lysteknologi. Baken har et meget sporty preg med mange detaljer, og hovedattraksjonen er nok vingen man har over bakruten. Ingen bakrutevisker på EV6, og det er heller ikke nødvendig da baken buler noe utover og således tar unna for at skitten skal nå opp til bakruta.

 

 

Statprisen på oppgraderte Kia EV6 er på 449 900 kroner, da med det minste batteriet og bakhjulsdrift. Long Range firehjulsdrift starter på 519 900, mens GT Line som vi tester har en fra-pris på 609 900 kroner uten eventuelle kampanjer. Med vinterdekk, endring av lakkfarge og soltak ender man dermed fort opp mot 650 000 kroner, noe som kanskje er i øverste sjiktet i forhold til konkurrentene.

 

 

Stolene i EV6 har alltid vært gode, og heldigvis er dette videreført med faceliften. Du kan riktignok velge mellom noen nye farger, men formen på setene er like som før. Topputgaven har elektrisk justerbare seter med minne på førersiden. Begge stoler har varme og ventilasjon, samt at man her har det Kia kaller «Relaxion-funksjon», som legger setene nærmest flatt når aktivert – deilig ved ladestolpen! Setetrekket her er i vegansk skinn og oppleves svært lekkert og behagelig.

 

Testbilen har også et elektrisk soltak, et tillegg som koster 17 900 kroner, og er kun tilgjengelig på GT Line.

 

 

Førermiljøet er nytt og gir et mer lukrativt preg enn tidligere. Mer omfattende lyssetting, og materialer som er mykere og mer eksklusive enn tidligere. Du får to forskjellige ratt, og selvom det i pressemeldingen står at rattstammen er elektrisk justerbar, så er den manuell her. Gode fysiske knapper som gir en god respons når du trykker på dem, og etterlater ingen tvil om at fysiske knapper er bedre enn haptiske knapper – fortsett med det Kia!

 

 

Områder hvor det tidligere var svart pianolakk har nå blitt erstattet med materialer i matt utførelse, noe som ikke bare ser bedre ut, men gir også mindre hodebry med tanke på fingeravtrykk og støv. Det oppmerksomme øyet legger kanskje også merke til fingeravtrykkleseren som her gir deg mulighet til å starte bilen uten å ha med deg nøkkelen. Programvaren er også oppdatert til siste versjon, og du får nå Android Auto / Apple CarPlay uten å måtte bruke kabel. I midtkonsollen finner du flere ladepunkter samt at den trådløse ladeplaten nå leverer en effekt på 15W.

 

Fysiske knapper for styring av varme/ventilasjon i setene samt rattvarme er lett å like.

 

 

Bakseteplassen har alltid vært god i EV6, og her får voksne fint plass bak. Med førerstolen stilt inn på meg selv og mine 178 cm har jeg fremdeles plass til en god knyttneve foran egne knær, og lårstøtten er god ved at jeg kan sitte relativt tilbakelent. Vinkelen på ryggen kan justeres og du har oppvarming i to nivåer på yttersetene hvor du i tillegg har isofix. Hodeplassen er også god, og med helt flatt gulv oppleves baksetene som meget romslige.

 

Ingen egen klimasone bak, og materialkvaliteten er ikke like god som foran i kupeen.

 

 

Bagasjerommet rommer 490 liter, eller 480 liter dersom du har topputgaven med subwoofer. Noe plass under gulvet, og hele gulvplaten kan fjernes ved behov.

 

 

Baksetene er todelt 60/40, og kan enkelt felles ned fra bagasjerommet. Hattehyllen kan naturlivis fjernes ved behov, og du finner 4 punkter for sikring av eventuell last, men fester for sikkerhetsnett har man ikke. En ørliten skiluke trekker de praktiske egenskapene for skiglade nordmenn noe opp.

 

Avtagbart tilhengerfeste er tilgjengelig og gir deg mulighet for å dra med opptil 1800 kilo.

 

 

Ladekablene får du så vidt plass til i frunken, som på bilene med AWD er på 20 liter. Ofrer du elmotoren foran økes volumet til 52 liter.

 

 

 

I videoklippet går vi over hva som er nytt med oppgraderte Kia EV6, og tar en detaljert kikk på eksteriøret, interiøret og de praktiske egenskapene.

 

 

 

Landeveistesten vår er en runde på 200 kilometer, som alltid starter og stopper på samme sted slik at vi utligner forskjell i elevasjon og vindforhold. Runden ble kjørt akkurat i overgangen mellom en lengre kuldeperiode og mildvær, så tidvis var det svært glatt noe som denne gang spiller litt inn på gjennomsnittshastigheten. Hastigheten på denne testen er forøvrig maks 80 km/t, og som alltid kjører vi rundene med et kjøreprogram som tilsvarer normal, og med klimaanlegget stilt inn på behagelige temperaturer. Rekkevidden kan selvsagt bli enda bedre om du kjører i eco og uten særlig varme, men hva er vel poenget med det annet enn å briefe med gode tall?

 

Temperaturene lå denne dagen mellom 4 kuldegrader, og 7 varmegrader og veiene var vekselvis dekket av snø, sørpe og vann. Med andre ord ganske langt fra optimale forhold. Likevel havnet den beregnede rekkevidden på hele 540 kilometer, med et forbruk på 17,2 kWt / 100 km. Det er svært bra, og igjen ser vi at Kia leverer godt på rekkevidde kontra hva som er lovet.

 

 

At rekkevidden er god ser vi av tallene fra landeveistesten, men dette bekreftes av resultatene av 50/50-testen vår som er en test som også innbefatter kjøring på motorvei med maks hastighet 110 km/t. Her var det også fryktelig vått på veien, og temperaturene lå stabilt på 5-6 varmegrader. Den beregnede rekkevidden havnet her på 451 kilometer med et forbruk på 20,6 kWt / 100 km. Det er veldig bra tatt hastigheten og forholdene i betraktning. Som alltid så er resultatene våre beregnede rekkevidder fra 100 % til 0 %, slik at man vil alltid trekke fra noe som buffer.

 

Med oppgraderingen av EV6 har man også økt effekten ved ladestolpen. Er det en bil som ikke behøvde en økt effekt var det vel nettopp EV6, som før oppgraderingen var en av de bilene som ladet raskest fra 10 % til 80 %. Dette ønsker Kia tydeligvis å videreføre, for med større batteri så ville det jo tatt noen minutter mer dersom hastigheten forble på 250 kW. Nå er den økt til 260 kW, og du skal fremdeles kunne gjennomføre nevnte øvelse på 18 minutter – noe som er meget bra. Nytt er også at du nå kan forvarme batteriene lenger enn tidligere, hvertfall fra sist vi sjekket. Da stoppet forvarmingen på 14 %, mens denne gangen holdt den på helt til vi plugget i på 10 %, hvor dypt den faktisk går sjekket vi ikke.

 

Som før, så forvarmer du batteriene enten ved å navigere til en lader, eller manuelt via bilens menysystem. Vi navigerte til en lader på sørlandet da vi dro fra importøren på Lørenskog, og bilen forvarmet batteriene slik den selv mente var best. Under ladetesten observerte vi maks 258 kW, og da vi kom til 80 % stoppet tiden på 19 minutter. Meget imponerende, og noe raskere trenger du neppe. På langtur lader du neppe til 80 %, og på bare noen få minutter vil du her kunne kjøre langt, og lengre enn langt.

 

V2D er fremdeles tilgjengelig, og med den medfølgende adapteren kan du hente ut inntil 3,6 kW fra bilens batteri.

 

 

 

I videoklippet over ser vi nærmere på kjøreegenskapene, rekkevidden og ladehastigheten.

 

 

Med faceliften kommer også nytt fjæringssystem med frekvensselektive dempere. Oppsettet fremstår fast, men ikke så fast at det blir ubehagelig. Med fastheten oppnår man ekstra sportslighet, og EV6 er en bil det er lett å ha det gøy med. Styreresponsen er noe kunstig, og gir ikke like sportslig følelse som resten. Kjøreassistentene til Kia er gode og enkle i bruk, og bidrar til en avslappende kjøretur.

 

Man har også jobbet med støyisolering av den bakre elmotoren, og bilen fremstår veldig bra støyisolert fra omgivelsene. Lysene fremstår som gode, selvom det definitivt finnes mer avanserte matrix løsninger hos andre.

 

Med oppgraderte EV6 har Kia klart å få en allerede god bil til å bli enda bedre. Som totalpakke leverer denne på de fleste punkter, og dersom du ikke krysser av for alt på ekstrautstyrlisten så er prisen ganske lik andre tilsvarende konkurrenter. Med Kia får du også meget god garanti, som for mange betyr mye, både i form av trygghet og økonomi.

 

Takk til Kia Norge for lån av bil!

 

 

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: