La oss begynne med den bokstavelig talt største nyheten, Toyota Proace MAX Electric. Den var så stor at den sto utenfor SkyHall i Brüssel under Kenshiki Forum. Toyota beveger seg nå inn i et nytt og særdeles fleksibelt segment med enormt mange valgmuligheter for bedriftskunden.
Når man ser på markedsfordelingen i Europa har Toyota ikke før vært tilstede i segmentet for store varebiler, og således manglet tilstedeværelse i 31% av det europeiske varebilmarkedet.
Toyota Proace MAX har som du kan se over her svært mange valgmuligheter, og du kan også velge mellom dieselmotor eller elmotor. Den korteste lengden L2 får du ikke som elbil, og ei heller den laveste høyden, ettersom den kun leveres til L2.
I forhold til mange konkurrerende store elektriske varebiler så leverer Proace MAX Electric imponerende tall.
Med et 110 kWt stort batteri skal Proace MAX Electric kunne levere inntil 420km rekkevidde – og for elektriske varebiler har man 50% av max nyttelast utnyttet under WLTP-testingen.
Du får som du så litt lenger opp her Proace MAX i 3 ullike lengder og høyder, og maksimalt lasteromsvolum for elbilversjonen kan bli 17 kubikkmeter, max nyttelast for elbilen kan være inntil 1,5 tonn og max hengervekt kan være inntil 2 tonn for elbilen. Totalvekten for elbilversjonen ligger mellom 3 500kg og 4 250kg.
Dieselvarianten av Proace MAX kan maksimalt ha 1 425kg nyttelast, og inntil 3 tonn hengervekt. Totalvekten for dieselversjonen ligger mellom 3 300 og 3 500kg.
Toyota Proace MAX Electric har 3 ulike kjøreprogram, Eco, Normal og Power, og sistnevnte gir tilgang på 270hk og 410NM.
Batteriet skal kunne lades med inntil 150kW, noe som gjør at du kan lade til 80% på 55 minutter.
Toyota Proace MAX vil bli produsert i Europa, og skal kunne leveres til kunder i 2024.
I videoklippet over her ser vi kjapt på de ulike nyttekjøretøyene fra Toyota som ble vist på Kenshiki Forum.
Den oppgraderte Toyota Proace Electric var utstilt på Kenshiki Forum den også, men den kom seg inn i lokalet. Det første man legger merke til er en nydesignet front.
Proace er fornyet på innsiden med nye skjermer, noe vi skal vise med neste bilde fra Toyota, men den har også fått en WLTP-rekkevidde på sitt 75kWt store batteri på 350km etter WLTP-testen, det er en forbedring på 20km fra forrige utgave av Proace Electric.
Du kan også få Proace med dieselmotor, med inntil 180hk, og du kan få den med mange seter som personbil, da heter den Proace Verso. Lastevolum er på 6,6 kubikkmeter.
Dieselen kan ha inntil 1 381kg nyttelast, og elbilen kan ha inntil 1 275kg nyttelast. Dieselen kan trekke inntil 2 500kg, og elbilen kan trekke inntil 1 000kg på hengerfestet.
Foto: Toyota
Her ser man også at rattet har et nytt design, og skjermene har fornyet innhod og funksjonalitet, ikke bare et nytt design. Her får man nå trådløs tilkobling av Apple CarPlay og Android Auto.
Slik ser varerommet ut baki Toyota Proace. 6,6 kubikkmeter og med et høyde på bilen på 1,9 meter kommer man seg inn i parkeringshus med denne.
Toyota Proace City har også fått en ny front, og her har også rekkevidden blitt oppgradert på elbilversjonen som heter Electric.
Nå går Toyota Proace City Electric 330km elektrisk, noe som er 50 km lenger enn forgjengeren.
Som storebror Proace, har også Proace City Electric fått nye skjermer og ratt med nytt design i interiøret.
Varerommet er på hele 4,4 kubikkmeter, og man har gjennomlastingsluke inn til kabinen på passasjersiden. Dieselutgaven har en nyttelast på inntil 1 000kg og elbilutgaven kan ta med seg inntil 780kg i varerommet.
Velger man å ta med hengerfeste kan man med diselversjonen trekke med seg inntil 1 350kg, mens elbilversjonen kan trekke med seg inntil 750kg.
Toyota Hilux blir tilgjengelig med et 48V mildhybridsystem som i følge Toyota skal kunne få ned forbruket med inntil 10%, men Toyota Norge har moderert lovnaden om besparelser til 5%. Her mistenker vi vel at mye bykjøring vil kunne gi enda mer besparelse, mens lite bykjøring mest sannsynlig gir noe lavere besparelse i forbruket enn de 10% som Toyota oppga på Kenshiki forum, og at det er noe av grunnen til at Toyota Norge er litt ekstra forsiktige her.
48V batteriet kommer i tillegg til bilens 12V batteri, og det kan blant annet brukes til vedlikehold av 12V-batteriet. 16hk og 65NM ekstra får man også fra mildhybridsystemet. Ettersom 48V batteriet monteres under baksetene, som vi i Norge av avgiftsmessige årsaker plukker ut, så taper man ikke noe kabinplass på denne løsningen.
Nyttelasten for Toyota Hilux med 48V mildhybridsystem er fortsatt på 1 000kg, og maksimal hengervekt er fortsatt på 3 500kg. Dermed er det bare mange fordeler med å velge Hilux med mildhybridsystemet.
Forbedret bremseytelse, bedre gassrespons, mer lineær akselerasjon og mer jevn akselerasjon i tøffere terreng, for å nevne noen få av fordelene systemet gir Hilux.
Det ble også vist fram en prototype på en hydrogendrevet Hilux, men foreløpig som bakhjulstrekker og ikke så mye hengervekt som dieselversjonen, og ettersom vi i Norge har politikere som kun ser elbiler som alternativ til fossilt drivstoff er det dårlig med infrastruktur for hydrogenbiler foreløpig.
Toyota lovet at den produksjonsklare modellen skulle ha samme egenskaper som diesel Hilux, så klarer man å få infrastruktur på plass kan anleggsbransjen ha god nytte av biler som dette i oppdrag for det offentlige som krever null utslipp av CO2.