Vintertest av Ford E-Transit Dobbeltkabin med 5 seter (jan 2024)

Ford E-Transit er populær blant de største distributørene her til lands, og denne uken skal vi finne ut hvordan denne bilen klarer seg på vinterføre og om den kan brukes til noe annet enn bykjøring.

Dato 23.01.2024 @ 20:12

Testbilen har dobbeltkabin, noe som vil si at man her har ekstra seter til passasjerer, selvom bilen er registrert som en lastebil. 6 seter er maks, mens testbilen har 5. Bilen har høyeste takhøyde og mellomste lengde – Transit kan fås i 25 forskjellige konfigurasjoner så her er det bare å leke seg med konfiguratoren.

 

Testbilen er 5,981 meter lang, 2,059 meter bred og hele 2,773 meter høy. Egenvekten er 2720 kg og da har du 1257 kg til disposisjon til last og passasjerer. Batteriet er på 75 kWt brutto, hvor 68 av disse er tilgjengelige. Dette skal sørge for en WLTP rekkevidde på 318 kilometer, under optimale forhold.

 

Ladeluken er plassert foran noe som kan by på utfordringer på de dagene med verst vintervær.

Plasseringen er likevel godt gjennomtenkt her, hvor ofte har du ikke sett en varebil med skader på frontfangeren, og hadde man hatt ladeluken her kunne slike skader fort blitt veldig dyre. E-Transit kan maksimalt ta imot 115 kW, men du har dessverre ingen forvarmingsmuligheter.

 

Ingen frunk dessverre, men nok av plass til det dersom Ford hadde lagt ned litt innsats på å få det til. For å få opp panseret må du bruke den fysiske nøkkelen i front, slik du ser på bildet.

 

Ford E-Transit er kun tilgjengelig med trekk på bakhjulene og du kan velge mellom 184 eller 269 hestekrefter, hvor testbilen er den sterkeste. 430 Nm uavhengig av kraften du velger og bilen har en fartssperre på 90 km/t. Testbilen har ikke hengerfeste, men velger du det kan du trekke maks 750 kilo.

 

E-Transit Dobbelkabin starter på 671 400 kroner, mens testbilen har en totalpris oppgitt til 755 900 kroner.

 

16″ felger og dekk er standard og testbilen står på 235/65-16.

 

I videoen over kan du se mer om uken vår med denne bilen, her ser vi både på kjørekomfort, rekkevidde, ladehastighet samt at vi tester fremkommeligheten på vinterføre.

 

Førerstolen er 10-veis elektrisk justerbar, mens passasjersetet justerer manuelt. To individuelle armlener og gode justeringsmuligheter gjør det lett å finne en god sitteposisjon her.

Stoffseter, dette er jo tross alt en arbeidsbil så det er helt greit her. Eget trinn i døra sørger for at det er enkelt å klarte opp i setet her. Kun to seter foran, men du kan velge tre dersom ønsket er der. Begge setene er elektrisk oppvarmbare i 3 nivåer.

 

Førermiljøet er særdeles hyggelig til å være i denne klassen. Høy grad av hardplast, men i en bil som dette så er ikke det nødvendigvis noe som det trekkes for da fokus her ligger på funksjonalitet. Massevis av oppbevaringsmuligheter, og en haug av koppholdere er tilgjengelig. Store sidespeil kombinert med høy og oversiktlig sittestilling bidrar til at bilen er lettere å manøvrere enn man skulle tro.

 

En USB, en USB-C, to 12V uttak samt en vanlig stikkontakt er tilgjengelig.

 

Rattet er stort og godt, men mangler dessverre oppvarming. På venstre side kontrollerer du cruisekontroll og lyd, på høyre side ordner du med media og velger innhold i den lille digitale skjermen i instrumentpanelet.

 

Du skifter gir ved hjelp av dette hjulet, skulle ønske at det var litt motstand mellom R og P på girvelgeren da man fort setter bilen i P fremfor R.

 

Digitalt bakspeil er på listen over ekstrautstyr og er nok fort et tillegg du bare må finne deg i å betale da sikten uten kamera er fraværende. Kameraet er plassert på innsiden av den ene bakdøren, men mangel på vindusvisker gjør at dersom det er fuktig på veien så mister du fort sikten bakover.

 

Veldig analog og noe gammeldags førerinfodisplay, som dessverre ikke viser deg gjenværende batteriprosent. Her har man beholdt tankmåleren og omgjort denne til en batteriindikator. Det hjelper mot rekkeviddeangst, men der stopper det. Bilen viser dog hvor langt den estimerer at du kommer med den gjenværende strømmen du måtte ha.

 

For å finne batteriprosenten må du over på hovedskjermen, velge funksjoner og så lading. Tungvindt, men den er der i det minste.

 

I den lille skjermen i midten har du litt forskjellige valg av visning, og skifter mellom disse enkelt på rattet.

 

Stor og fin hovedskjerm, som responderer relativt greit. Oppleves enkel og grei i bruk og du finner fort den informasjonen du leter etter.

 

Navigasjonen fungerer greit, og legger inn ladere dersom den estimerer at du ikke kommer frem uten ladestopp. Litt utdatert database, slik at nye ladere ikke finnes her – hvor ofte dette oppdateres har vi ikke oversikt over.

 

Bilen vil vise deg estimert batteriprosent ved ankomst, men for å finne dette må du klikke deg inn på «turoversikt» i navigasjonsmenyen. Denne visningen burde Ford sørge for at er på plass hele tiden uten at man må trykke seg vekk fra navigeringen.

 

De aller viktigste klimafunksjonene er alltid tilgjengelig i bunnen av skjermen. Selve klimamenyen inneholder ikke mye som ikke kan endres uten å måtte gå inn på selve menyen.

 

Viktigste å merke seg her er at E-Heat må være aktivert for å få varme i kupeen, da bilen kun har en elektrisk varmer. Ble litt lurt av navnet først, da jeg trodde dette var en Eco innstilling og derfor skrudde den av, men da ble det fryktelig fort kaldt i kupeen.

 

Trådløs Apple CarPlay er tilgjengelig. Fyller ikke hele skjermen, noe jeg gjerne skulle sett at det gjorde.

 

360 graders kamera er tilgjengelig og her trekkes ryggekameraet spesielt frem som ekstra positivt. Det er montert veldig høyt oppe noe som gir deg veldig god oversikt samt at det ikke blir like fort skittent som andre kameraer. Kameraet foran er kjekt ved manøvrering i trange gater samt inntil laderen.

 

Ford E-Transit har på grunn av størrelsen en fartsskriver og i bruk som nyttekjøretøy så må man således følge reglene for kjøre og hviletid.  Også her oppe er det god stuplass for diverse utstyr.

 

Tre romslige seter bak, med ISOFIX på to av dem. Skyvedør kun på høyreside, og også her et trinn som sørger for enkel inngang. Ingen egen klimasone eller oppvarmede seter bak.

 

Det er ikke spart på plassen her, man kunne jo kanskje se for seg at man har fått på plass tre ekstra seter, men at disse vil oppleves veldig trange til fordel for mer lasteplass, men her har man tre seter med god plass. Jeg sitter bak meg selv her, og har fremdeles masse plass til overs.

 

Ved at man her har utgaven med høyt tak så har man ståhøyde også i kupeen. Det gjør jo at inn og utstigning blir veldig enkel og med mindre du har med deg en sjiraff så skal de fleste få plass her.

 

Største variant av Ford E-Transit har 15,1 m³ lastekapasitet. Testbilen har 8 m³, altså har man mistet nesten halvparten av kapasiteten. Lasterommet måler her 2,488 meter i lengden og 1,955 meter i høyden. 2 strømuttak på 2,3 kW er på listen over ekstrautstyr samt at dørene her kan åpnes helt (247 grader) noe som gjør at man kan rygge helt inntil en lasterampe for lettere innlasting for eksempel.

 

Ford E-Transit blir nok mest brukt på korte avstander eller i bymiljøer, men vi tok likevel med bilen på vår 205 kilometer lange landeveistest. Været var fint, tørre veier og temperaturer mellom 0 og +2 grader. Ford har en veldig god rekkeviddekalkulator på hjemmesiden og da vi plottet inn kjøreforhold og temperatur så viste denne at bilen hadde en beregnet rekkevidde på 191 kilometer, altså ikke nok til å komme helt rundt.

 

Beregnet rekkevidde havnet på 220 kilometer, med andre ord som ville man kommet hele runden rundt uten å lade. Jeg måtte riktignok ha et ladestopp da jeg ikke bor på start/stopp stedet slik at jeg ikke fikk startet med 100%. Hyggelig overrasket over rekkevidden, da mye av turen har 70/80 km/t.

 

Da bilen har fartssperre på 90 km/t så tok vi ikke med bilen på vår 50/50 test, men kikket heller på rekkevidde med motorveikjøring. Her ligger beregnet rekkevidde på 200 kilometer på nesten alle sjekkpunktene våre. Med andre ord ikke langt unna beregnet rekkevidde på landeveien, forklaringen her ligger i fartssperren og det faktum at denne bilen har det tøft på veier med mye kupert terreng, noe man har på landeveistesten vår. Bilen ble under alle tester kjørt uten ekstra last og som vanlig med klimaanlegget uten begrensning.

 

På turen tilbake til Ski hadde vi et forferdelig vær og da havnet beregnet rekkevidde på motorvei på 138 – 152 kilometer. Mye motvind og masse vann i veibanen er meget krevende for alle biler, men denne lider nok litt mer på grunn av størrelsen.

 

E-Transit kan som nevnt maksimalt ta imot 115 kW noe som skal sørge for at lading fra 15-80% er unnagjort på 34 minutter i følge Ford. Her er det mangel på forvarming så hvordan ladingen oppleves i kulden var vi spent på. Ladetesten vår går som kjent fra 10-80 %, så at det ville ta litt lengre tid enn oppgitt var vi forberedt på, med da tiden ble stoppet allerede på 38 minutter ble vi igjen positivt overrasket.

 

Ganske flat ladekurve hjelper på, da vi ikke så mer enn 111 kW enn i noen få sekunder. Hadde kjørt i mange timer før ladetesten så vi regner med at batteriene hadde relativt grei temperatur.

 

Du kan ikke se ladehastigheten i bilen, noe som er litt for dårlig. Det du får er informasjon om når du startet lading, og når lading opp til 80% er forventet ferdig.

 

Vinteren kom tidlig til sørlandet i år, og vi fikk dermed testet fremkommeligheten på dager med relativt dårlige kjøreforhold. Bilen har et eget kjøremodus som bør brukes på dager med snø og glatt føre, og heter kledelig nok glatt. Dette struper kraften du har og sørger for at bilen lettere skal finne grep uten for mye hjulspinn.

 

Vi prøvde bilen på en god del bakkestarter på veier som ikke var blitt brøytet, og satt oss aldri fast. Tidvis var vi på veier med 10-15 cm med tung og våt slaps, men bilen fant alltid grep. Imponerende kontroll, selv på landeveien fikk vi aldri oppleve at bilen føltes ukontrollerbar.

 

Med gode hjelpesystemer har Ford her klart å maskere ut at bilen er såpass stor som den er. Veldig enkel manøvrering, den kjører tilnærmet som en personbil og oppleves meget behagelig på både landevei og motorvei. Støynivået er overraskende lavt til å være en varebil og fjæringskomforten er god. Den adaptive cruisekontrollen gjør en god jobb, du har blindsonevarsler og også en filskiftevarsler som passer på deg.

 

Testbilen har som ekstrautstyr Bi-Xenon lykter som sørger for godt lys i mørket.

 

Takk til Ford Norge for utlån av E-Transit, en bil vi virkelig har blitt overrasket over. Enkel å manøvrere, bra komfortnivå og imponerende plass, selv i denne utgaven. Perfekt som mannskapsbil, og for de som er interessert i en camper-van med elektrisk fremdrift så burde jo absolutt dette være et genialt alternativ. Rekkevidden oppleves som god nok til sitt bruk, og det er hyggelig at bilen lader såpass raskt som den gjør slik at langturer også er mulig.

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: