Test av VW Transporter varebil (nov 2017)

Jeg tester varebiler også, og har begynt så smått med varebiler rundt ca 5 meter lengde. Transporter er ikke ny, men må jo bare testes i denne kategorien.

Dato 28.11.2017 @ 17:02

Det er omtrent et år siden den nye Transporteren kom, så det var på tide å få testet den. Jeg dro på besøk til Gromstad Auto i Arendal en kjølig novembermorgen, og motorvarmeren gjorde sitt før jeg dro avgårde med en lang utgave av bilen, med 150 dieselhester, DSG og 4Motion.


Når man kikker inn på førersiden, ser man et komfortabelt sete, og et ratt som man kjenner igjen fra andre biler fra VW.
Vi hadde akkurat samme rattet i vår VW Golf i 3 år. DSG-girspaken er kjekt plassert slik at det er mulig å bruke gulvpassen slik man ønsker.
Koppholderen er plassert oppe til venstre på dashbordet.


Fra passasjersiden har man en sittebenk der plassen ytterst til høyre er noe bedre med tanke på benplassen, men sitteputa var ganske lik på begge plassene.
Flere rom i dashbord og dører til å legge fra seg saker og ting.


Til venstre på rattet styrer du den adaptive cruisekontrollen, joda, det er ekstrautstyr, men duverden så deilig det var å ha på en så stor bil!
Volumkontroll har du også til venstre på rattet.
Til høyre styrer du en noe forenklet sort/hvit kjørecomputer, samt litt talestyring og mobilen. Godt ratt, men mistenker at flere med meg skulle ønske noen cm til med uttrekksmulighet. Rattvarme hadde også vært deilig når man har motorvarmer og annet komfortutstyr.


Til venstre for girspaken er knappen for varmetråder i frontruta, ekstremt effektivt når ruta er isete eller dugger – vips er det vekk, og man slipper viftebråket.
Litt til høyre for girspaken er det en vribryter for temperaturvalg på klimaanlegget, og med setevarmeknapp i midten. Kunne kanskje vært noe varme i setet for passasjerer? og elektronisk temperaturvelger for klimaanlegget?
Lengst til høyre er det USB-inngang for Apple CarPlay og denslags.
Fin stereoskjerm, samme som vi hadde i Golfen vi leaset.


Kufangeren gir bilen et røffere utseende, spesielt sammen med stigtrinnene på sidene. Testet ikke å kjøre på noen kuer, men det er vel strengt tatt kanskje ikke helt meningen med kufangeren heller.
LED-lysene er ikke standardutstyr, men gode er de, og i denne bilen var det også med automatisk fjernlysassistent – veldig komfortabelt på mørk vei.


En varebil type lang, med normal takhøyde rommer 6,7 kubikkmeter. og er jo en boks med hjul.
Da er det nesten litt imponerende at man klarer å få til et utseende som er på kanten til stilig!
Du kan få bilen i to akselavstander og med 3 ulike takhøyder, så det skorter ikke på valgmuligheter her.


Du har 3 ulike dieselmotorer å velge mellom, 102hk, 150hk og 204hk – med tom bil er 150hk artig nok den, men det er liten tvil om at 204hk er grom om du bruker alle de 3000kg tillatt totalvekt som bilen har, og kanskje drar på en henger i tillegg… drivstofføkonomi? Nja, ikke akkurat luft og kjærlighet den går på. De forbrukstallene VW oppgir (fra 0,59 l/mil på 150hk) var ikke jeg spesielt nærme å oppnå, og med mye last går det mer diesel.


Du kan naturligvis velge mellom topphengslet bakdør og sidehengslede bakdører – ut fra det behovet du har.
Denne hadde topphengslet bakdør, noe som beskytter noe for regn og sludd når du skal hente noe bak i bilen.
Sidehengslet kan være mer praktisk om du ofte skal inntil en rampe og laste paller, ettersom de kan åpnes mer enn 90 grader.


Lasterommet kan naturligvis tilpasses til ditt behov, enten du har behov for oppbevaring av verktøy eller du trenger lasteplass til paller.

Hva koster den? Vel, det kommer an på valg av motor, lengde og takhøyde, men aller billigste utgangspunkt er 309 550 (371 000 m/mva) for kort variant med 102hk, normal takhøyde og uten sidevindu i skyvedøra.
Skal du ha lang versjon med normalt tak og med vindu i skyvedøra, samt 150hk og 4motion starter du på 388 490 (465 200 m/mva).
Prislista gir deg mer detaljert informasjon.


Det du ønsker å gjøre av tilpasninger er det gunstig å snakke med en selger om, men du kan jo ta en kikk på den elektroniske brosjyra som VW har laget for Transporter. Den tar også for seg pick-up og personbilversjonen, så den er på en del sider.


En test er vel aldri helt komplett uten et eller annet jeg stusser litt på, og komfortveggen som var i testbilen hadde et ganske reflekterende «glass» til lasterommet, som gav refleksjoner av det som var foran bilen til bakspeilet… bakspeilet har du ofte litt i sidesynet, og når det plutselig kommer lys i bakspeilet litt fort, kan man skvette litt før man blir vant med at det ikke er noen som kjører inn i bilen bak – men bil som passerer på motsatt side foran bilen. Tror jeg ville ønsket meg en løsning med en vinkling som gjorde at refleksjoner ikke opplevdes som de gjør nå i bakspeilet.


Transporter kan bli svært godt utstyrt – ikke langt unna personbilstandard på utstyret. Den er komfortabel å kjøre, og oppleves trygg og nesten litt mindre enn den egentlig er, i beste positive mening. Lettkjørt på tross av lengden. Her vil man trives på korte og lange turer!

Takk til Gromstad Auto for lånet av varebilen!